De ene dag heb je volop inspiratie voor bijvoorbeeld een grappige Facebook post, een interessante blog of een vrolijke Tweet. De andere dag blijf je naar je scherm staren in de hoop om genoeg inspiratie op te doen voor mooie content. Herkenbaar? Om te voorkomen dat je je lezers de ene dag overspoelt met berichten en de andere dag juist niets van je laat horen, is het handig om een contentkalender te maken. Door te werken met een contentkalender wordt je namelijk een gestructureerde zender! Maar wat is een contentkalender en hoe maak je een contentkalender? Wij helpen je op weg.
Wat is een contentkalender?
Een contentkalender is een kalender waarin je informatie opneemt over de verspreiding van je content. In de contentkalender kan je aangeven wanneer, waarover, via welk kanaal en voor wie je content gaat verspreiden. Daarnaast kan je aangeven wie in je team verantwoordelijk is voor de creatie van de content en wat de status ervan is. Klinkt handig toch? Dat is het ook. Toch kost het vaak even tijd om erachter te komen hoe je het beste een contentkalender kan invullen. Want hoe vaak wil je content verspreiden, hoe gedetailleerd wil je alles plannen en hoe ver wil je alles vooruit plannen?
Een planning geeft houvast!
Soms hoor je mensen zeggen: ‘ik heb geen tijd om een contentkalender te maken’. Het maken van een contentkalender kost inderdaad tijd, maar je kan het zien als een investering in de toekomst. Door nu even goed te gaan zitten voor een duidelijke en volledige contentkalender, bespaar je straks stress en tijd. Je zal immers minder last-minute stress ervaren en weet ruim van te voren wat voor content er geproduceerd gaat worden. Tevens zorgt een goede contentkalender ervoor dat je niet vergeet om met je content in te spelen op belangrijke evenementen voor jouw doelgroep.
Het doel van je content
Voordat je begint met het maken van een contentkalender, is het belangrijk om het doel en de beschikbare middelen van je content vast te stellen. Dit kan je doen door:
• heldere marketingdoelen te formuleren;
• een budget vast te stellen; wil je de content bijvoorbeeld alleen plaatsen of ook sponsoren voor een groter bereik?
• een duidelijk beeld te schetsen van je doelgroep en hoe je hen wilt aanpreken;
• te weten welke communicatiekanalen beschikbaar zijn.
Weet je het doel achter je content? Dan kan je beginnen met het maken van een contentkalender. De onderstaande tips helpen je daarbij.
Tip 1: Plannen, plannen, plannen
Plan zoveel als mogelijk vooruit. Zo kan je feestdagen, interessante evenementen zoals bijvoorbeeld de Olympische Spelen en andere interessante dagen voor jouw doelgroep opnemen in de contentkalender. In de issuekalender kan je vinden welke speciale internationale en nationale dagen er zijn. En dat zijn er een hele hoop! Wist je bijvoorbeeld al van het bestaan van de ‘Dag Van De Glimlach’ en de ‘Zeg Eens Hoi Dag’? Google maar eens op issue kalenders, dan kom je vanzelf heel wat ‘haakjes’ tegen waar je iets mee kunt in je contentcreatie.
Tip 2: Maak een overzichtelijke indeling
Zorg ervoor dat je een overzichtelijke contentkalender maakt waarbij het voor iedereen in één oogopslag duidelijk is wat er moet gebeuren. Bijvoorbeeld in Excel, zoals je in dit voorbeeldje ziet:
Je kan onderstaande indeling aanhouden:
1. Wanneer
Door het weeknummer met daaronder alle dagen van de week te vermelden is duidelijk wat er per dag gedaan dient te worden.
Bedenk hierbij dat elk platform een andere frequentie vereist en op een ander tijdstip het meest effectief is. Voor Facebook kun je 1 a 2 x per dag posten, op Twitter 5x en op LinkedIn eens per twee dagen. De beste tijden zijn over het algemeen in de middag tussen 1 en 4 (alhoewel dit per doelgroep varieert natuurlijk) , maar bij LinkedIn juist net aan het begin en einde van de werkdag.
2. Wat voor content
Bijvoorbeeld een blog, foto, video, link, infographic of nieuwsbericht.
Maar ook inhoudelijk welk type content het wordt, van tips tot cases en ga zo maar door.
3. Voor wie
Wil je je focussen op bestaande klanten, nieuwe klanten, of een deel van je doelgroep?
4. Welk medium
Kies je bijvoorbeeld voor Twitter, Facebook, of LinkedIn?
5. Onderwerp
Waar gaat de content over?
6. Auteur
Wie van je collega’s gaat de content maken?
7. Status
Hoe ver is de auteur met het maken van de content?
Tip 3: Houd regelmatig een brainstormsessie
Kom regelmatig met je team bij elkaar om samen te brainstormen over de inhoud van je content. Samen heb je immers meer ideeën dan alleen en zo kan je gebruik maken van elkaars creativiteit. Tevens kan je aan het eind van de brainstormsessie afspreken wie verantwoordelijk is voor welke content, zodat de verwachtingen duidelijk zijn.
Tip 4: Blijf flexibel
Ondanks dat een contentkalender structuur en houvast biedt, is het ook belangrijk om flexibel te blijven. Soms ontstaan er onverwachte gebeurtenissen waar je met je content mooi op kan aanhaken. Zo is het soms interessant om aan te haken op nieuwsberichten in de landelijke of vakmedia, op nieuwe trends zoals Pokémon Go of op veranderingen in jouw vakgebied.
Tip 5: Evalueer de contentkalender
Plan, bijvoorbeeld na drie maanden, tijd in om je contentkalender te evalueren. Welke content werd goed gelezen en welke content minder goed? Mogelijk plaats je je Twitter berichten altijd op dinsdagmiddag, terwijl blijkt je doelgroep vooral op woensdagmiddag op Twitter actief is. Daar kom je met een tool als Followerwonk van Moz achter. Door je contentkalender regelmatig te evalueren en te optimaliseren heb je uiteindelijke een perfecte houvast om je content te verspreiden.
Een gestructureerde zender worden?
Wil je een gestructureerde zender worden van mooie relevante content voor jou en je doelgroep? Dan helpen we je graag op weg! Je kunt bij ons terecht voor het begeleiden van een brainstorm, marktonderzoek (wat leeft er onder jouw doelgroep?), en we kunnen zaken op het gebied van contentcreatie voor je uit handen nemen, zoals bloggen en video’s of visuals maken.
Neem contact op voor meer informatie.
Geef een reactie