De afgelopen paar maanden heeft Google de weergave van haar zoekresultatenpagina drastisch gewijzigd. Waar moet je rekening mee houden als je Adwords-campagnes beheert, wat kunnen de gevolgen zijn als je dat niet doet en welke tips brengen je verder?
Minder advertenties op de 1e pagina
De afgelopen paar maanden heeft Google de weergave van haar zoekresultatenpagina (SERP) getest met daarbij geen drie maar vier advertenties bovenaan de pagina. Waar je voorheen als adverteerder bij een #4 plek elders op de SERP vrij weinig doorkliks ontving, verhoogde dit aantal significant wanneer deze advertentie bovenaan werd weergegeven. Dit werd eerst getest met zeer commerciële sites, later ook uitgerold voor minder commerciële doelen en inmiddels is het voor alle adverteerders een feit.
Tegelijkertijd met de verandering van een top 3 naar een top 4, verdween ook de rechter kolom met advertenties. Deze advertenties zijn verschoven naar onderaan de pagina, waar nog eens drie advertenties vertoond worden, en de rest is doorgeschoven naar de tweede pagina.
Samenvattend: Vóór deze wijziging vertoonde Google 3 topadvertenties bovenaan de pagina en 8 advertenties aan de zijkant. Nu worden er dus 4 topadvertenties bovenaan vertoond en 3 onderaan de eerste pagina.
Dat betekent dat iedere advertentie met een #8 of lager automatisch naar de tweede pagina doorgeschoven wordt, hetgeen zowel het doorklikpercentage verlaagt als tegelijk ook ervoor zorgt dat de brandingwaarde van die posities tot below-zero gereduceerd wordt (je bent gewoon niet meer in beeld).
Mobiel vriendelijk
Een andere belangrijke wijziging waar onze Adwords campagne-specialisten steeds vaker tegenaan lopen is dat Google Adwords advertenties die linken naar een website die wordt geclassificeerd als niet-mobiel vriendelijk nu een lagere ranking krijgen. Mobiel vriendelijk zijn was al een factor om rekening mee te houden in je SEO-positie, maar heeft dus inmiddels ook op Adwords effect. Google heeft daarnaast publiekelijk bekend gemaakt dat ze toewerken naar een mobile-first design en aangezien mobiel een rechterkolom niet ondersteunt kan het zo zijn dat deze beide ontwikkelingen samenvallen om zo de presentatie van hun zoekresultaten te standaardiseren.
De rechterkolom wordt op desktop nu steeds vaker gebruikt om extra informatie en kennis aan te bieden, zoals bedrijfsinformatie of producten. Iemand die specifiek zoekt naar bijvoorbeeld een restaurant krijgt rechts automatisch onder andere de locatie, contactgegevens en openingstijden te zien, al dan niet aangevuld met extra informatie (evenementen, reviews etc.).
Gevolgen voor Adwords adverteerders
De updates in Adwords zullen zeker een groot effect hebben op lopende campagnes; de mobiel vriendelijkheid, kwaliteitsscore en het bedrag dat je per klik moet bieden (de CPC) worden nog belangrijker. Ook mogen we ervan uitgaan dat veel beheerders van Adwords accounts door een dergelijke grote update wakker geschud worden (was het niet door de berichtgeving, dan zeker doordat ze de invloed in hun campagne resultaten gaan zien) en er een strijd ontstaat om die gewilde posities op de 1e pagina.
Tegelijkertijd kan het ook een strategie zijn om te gaan streven naar die vierde positie, die is namelijk waardevoller geworden. De positie is goedkoper dan de eerste drie resultaten en in het algemeen komen er kwalitatievere kliks op binnen. Mensen die doorklikken op positie 3 of 4 hebben immers meer de tijd genomen om de advertentieteksten goed te lezen en te bekijken welke het beste bij hun zoekvraag aansluit. Er zit echter wel lager klikvolume op dan op positie 1 en 2.
Wij raden zeker aan je account goed door te lichten. Onze campagne-specialisten letten de komende tijd extra goed op de gemiddelde advertentie positie van onze klanten, het vertoningspercentage, de kwaliteitsscore en eventuele fluctuaties in de CPC.
Geld besparen?
Nog één laatste tip: ik zie nog vaak bij accounts die niet door ons beheerd worden dat er geen bodwijzigingen ingesteld staan voor mobile. Als je site niet geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers, kijk dan eens in Google Analytics wat het mobiele verkeer daadwerkelijk op je site doet nadat ze doorgeklikt hebben en besluit dan of je werkelijk mobiele bezoekers wilt doorverwijzen (en zo ja, vanuit welke campagnes en specifiek wáárnaartoe). De kans is groot dat je betaalt voor mobiel verkeer dat weinig oplevert; dat is te voorkomen. GetBright kan je wijzer maken in je online marketing activiteiten, door dit soort analyses uit te voeren en een advies uitbrengen hoe jouw Adwords campagnes effectiever ingezet kunnen worden.
Geef een reactie