Als je beheerder bent van een LinkedIn Company page, en je daarop wilt gaan publiceren, is het goed om in gedachten te houden waarom ruim 7 mln. professionals in Nederland op LinkedIn actief zijn. Je wilt immers aansluiten op hun behoefte, zodat je post interessant voor ze is en er doorgeklikt wordt. Om dit te bereiken geef ik je in deze longpost wat meer inzicht in hoe je van je Company page een succes maakt.
Sluit aan op de behoefte van LinkedIn-gebruikers
Mensen die LinkedIn gebruiken en hiervoor hun tijdslijn regelmatig checken, doen dit met een reden. Het is slim om te bekijken hoe jouw bedrijf daarop kan aansluiten. De redenen zijn voornamelijk;
- Relaties onderhouden met het zakelijk netwerk (klanten, partners, leveranciers, oud-collega’s etc)
- Personeel werven
- Contact leggen met nieuwe prospects of nieuwe klanten
- Zelf op de hoogte blijven van de trends/ veranderingen in de markt (LinkedIn Pulse, status updates)
- De concurrentie volgen (vaak in de ‘anonieme modus’)
- Zelf meer zichtbaar zijn en hun vindbaarheid als persoon of bedrijf vergroten
- Het eigen bedrijf promoten (net als jij dus…)
- Zich laten inspireren, nieuwe inzichten, extra kennis opdoen etc.
Als je vervolgens aan de slag gaat met je bedrijfspagina en daarop wilt gaan publiceren, is het goed om eerst zelf eens kritisch naar je profiel te kijken. Staat je logo er scherp op, heb je een achtergrond ingesteld en zijn je medewerkers allemaal goed aan het juiste bedrijfsaccount gekoppeld?
Na deze check ga je waarschijnlijk eerst even met je profieltekst aan de slag. Klopt het nog wat hier staat en in welke talen heb je een introductietekst geformuleerd? Want je kunt je bedrijfspagina in meerdere talen invoeren, al weet lang niet elke beheerder dat al. In de praktijk zien wij nogal eens een Engelstalig profiel (te herkennen aan “about us”) vervolgens een Nederlandstalige tekst. Hierbij is de taal dus nog niet goed ingesteld.
Zodra je dit gecontroleerd en op orde hebt, wordt het zaak om een compacte en wervende tekst te formuleren waarin je niets meer of minder doet dan uitleggen wat jullie doen, voor wie en waarom. Het bewijs daarvoor ga je laten zien met de updates die je in de tijdslijn plaatst, en dit formuleer je zo dat je doelgroep gemakkelijk snapt wat je over wilt brengen.
Mix je eigen succesformule
Ga je met updates aan de slag, dan is het slim om in dit stadium een formule te bedenken, een mix van verschillende soorten content waarmee je de harten verovert van jouw doelgroep op LinkedIn. In die formule werk je met één of meer doelstellingen, waaronder:
- Brand Awarness
- Lead Generation
- Thought Leadership
- Event Registration
Je eerste stap is echter nooit lead generation; men moet je eerst leren kennen, geïnteresseerd raken en vertrouwen krijgen in je organisatie. Je begint in het echte leven toch ook niet gelijk met de vraag of iemand gelijk even zijn naam en handtekening wilt zetten onder iets, zonder verdere introductie of uitleg?
De meeste organisaties komen uit op de volgende posts voor hun pagina:
- Vacatures
- Eigen nieuws / Persberichten
- Landelijk- of branche gerelateerd nieuws
- Succes stories
- Evenementen (Aankondigingen, pre-registratie, terugblik etc)
- Blogs
- Foto’s (bv van bijzondere momenten / mijlpalen)
- Video’s
- Whitepapers
- E-books
- Case-studies
- How-to-artikelen
- Tips en inzichten
Wil je dat er enige merkconsistentie in die mix van uitingen zit, dan kun je ter voorbereiding een mooie template voor je uitingen maken. In dit voorbeeld zie je een template we voor de company page van Ooperon hebben ontwikkeld. In alle uitingen komt het logo en de huisstijl terug. De update is zo gemaakt, dat het direct een boodschap communiceert. De boodschap bevat geen technische specificaties maar is geformuleerd in begrijpelijke voordelen voor de klant. Doelstelling hierbij is zowel bewustwording en lead-generation, want natuurlijk mag je er ook twee of meer kiezen.
De perfecte post
Zodra je je posts gaat uitwerken en je publicatie geschikt wilt maken voor LinkedIn is het goed om te weten hoe een perfecte post eruit ziet. Zo voorkom je bijvoorbeeld dat je teveel tekst plaatst en daardoor een gedeelte niet wordt weergegeven.
In een perfecte company update plaats je een link en stel je vervolgens de afbeelding in. Laat hier iets interessants zien, maak er een blikvanger van en zorg dat het beeld jouw boodschap versterkt. Ook handig: je kunt de tekst van de link-preview meestal nog aanpassen, waarmee je het wervender kunt formuleren. Ook direct boven de post kun je een tekst plaatsen, maar daar gaan veel bedrijven qua lengte de mist in. Beperk je hier echt tot 150 tekens of minder en geef direct antwoord op de vraag “Waarom wil ik klikken, wat heb ik daar aan?”.
In deze volgende post is gelijk duidelijk dat je, na het doorklikken, uitkomt op een template voor een contentkalender. De uiting is duidelijk, de klant heeft een voordeel bij het doorklikken en zodra hij/zij de download wil ontvangen worden er contactgegevens gedeeld. Hierdoor bouwt HubSpot een benaderbare database op en kunnen ze deze mensen vervolgens via marketing automation, remarketing of de nieuwsbrief verder opvolgen. In principe een Win/Win-situatie voor zowel degene die doorklikt, als voor Hubspot dus.
Uiteraard kun je er ook voor kiezen om geen link te delen, maar alleen een foto met een tekst erboven te plaatsen. Ook op deze manier kun je effectief zijn, bijvoorbeeld door met deze foto en tekst iets te tonen waar je trots op bent als bedrijf of door het met een review te combineren. Thougth-leader Tesla pakte het als volgt aan, waarbij opvalt dat het plaatje de boodschap eco-friendly versterkt:
Maak het waar
Natuurlijk is het belangrijk dat, als iemand vervolgens heeft doorgeklikt op jouw uiting op LinkedIn, je ze verwelkomt op een landingspagina die herkenbaar en de moeite waard is. Denk dus ook na over de vraag: wat wil ik met de content bereiken voor mijn doelgroep en hoe volg ik de klik straks op?
De bovenstaande uiting is niet alleen op een company page geplaatst, maar ook gedeeld door alle medewerkers die financieel advies geven. Zo krijg je als bedrijf meer bereik. De titel is kort maar krachtig; kunnen senioren nog verhuizen? Deze link verwijst naar een pagina die direct antwoord geeft op deze vraag, maar je ook de mogelijkheid biedt om voor je eigen situatie te bekijken hoe je er voor staat. Zo begin je ermee om je klant te helpen, voordat je direct een product of dienst verkoopt.
Het succes van de bovenstaande post wordt versterkt door de eigen medewerkers, die het in hun netwerk hebben gedeeld. Veelal is het (organisch) bereik van een LinkedIn Companypage namelijk beperkt, terwijl je een enorm potentieel kunt ontsluiten door je team erbij te betrekken. Deze afbeelding laat zien hoe dit sneeuwbaleffect werk. Zorg er echter voor dat je team hierop attent wordt gemaakt en dat ze de berichten gaan delenmet hun netwerk.
Als company page beheerder heb jij nog een extra optie: Adverteren! Je kunt een aparte groep van deze mensen samenstellen, en hun gericht nieuwe uitingen op LinkedIn laten zien. Je kunt zelf remarketing op LinkedIn inzetten. Zo blijf je onder de aandacht, en kun je van de fase “Brand Awareness” meer richting “Thougt Leadership” en “Lead Generation” opschuiven, via verschillende uitingen dus. Binnenkort zal ik hier meer over schrijven…
En haal je die klant binnen, dan ontstaat er uiteraard weer een gelegenheid om op LinkedIn te laten zien of men tevreden was over de samenwerking. Hiermee is de cirkel rond en bewijs je dat wat je in je introductietekst verteld hebt klopt met wat je van de dienstverlening mag verwachten.
Meer tips over campagnes of social selling via LinkedIn?
Wil jij ook aan de slag met de promotie van jouw bedrijf op LinkedIn? Neem contact met me op voor een LinkedIn training. Daarin geef ik je advies op maat, extra uitleg, en meer inzicht in succesvolle campagnes. Samen zorgen we ervoor dat er een goede basis wordt gelegd en je de volgende stap kunt maken met je Company Page op LinkedIn. Neem contact met me op om de mogelijkheden te bespreken.
Geef een reactie