Dit lijkt misschien een domme en retorische vraag. Maar in de online marketing praktijk is het een situatie die veel voorkomt. In de figuurlijke zin dat een organisatie of een bureau met een marketingmiddel (een hamer) een klantvraag invult, zonder dat er eerst over het doel of het gewenste resultaat is gesproken (nieuw huis).
Waar gaat het mis?
Internet marketing is voor een deel het land der nerds. Afkortingen, jargon, techniek, trends; er kan zoveel op je afkomen en op je worden afgevuurd, dat je in arren moede maar kiest voor het aanbod dat er mooi of trendy uitziet. En je dus mogelijk eindigt met een timmerman die je waterleiding moet aansluiten…
Eerst de strategie
Als een klant ons vraagt om een middel (een Adwords campagne, een video, enz.), dan initiëren wij eerst een gesprek over het doel dat ze willen bereiken. Een gesprek met de directie, of met de marketing of communicatie afdeling. Want ieder marketing middel moet de bedrijfsdoelstellingen dienen als het gaat om online en offline klantcontact en communicatie.
Weet je zeker dat je dat wil?
Het komt regelmatig voor dat we in zo’n gesprek over de strategische doelen uiteindelijk uitkomen op een andere inzet van middelen dan je in eerste instantie had gedacht. Wil je een nieuwe website? Dat kan, maar waarom wil je dat, wat wil je ermee bereiken? Wil je je merk uitbouwen? Of wil je vooral meer conversie (meer klanten, of meer waarde uit bestaande bezoekers)? Of is het misschien noodzakelijk om meer verkeer naar je website te krijgen? Stel dat dat laatste het geval is, dan kan in sommige gevallen een nieuwe website inderdaad zin hebben, maar het kan in jouw geval ook zo zijn dat je veel beter kunt gaan adverteren (Adwords), of dat je de kennis van je bedrijf uitgebreider in beeld moet brengen bij je doelgroep (content marketing).
Pas op voor hypes
Hypes, die in het land der nerds en hipsters welig tieren, zijn er niet om blind te volgen (“Wij gaan op Instagram!”), maar om in de gaten te houden en aan te leggen tegen je doelstellingen, doelgroep en mogelijkheden qua bemensing en budget. Want voordat je het weet zit je de hele dag je gereedschapskist bij te werken en wordt er geen huis meer gebouwd. Maar je bent wel ‘bij’…
Online marketing stappenplan
Dit is een simpele, logische werkvolgorde als je kijkt naar de inzet van online marketing middelen:
- Wat is je doel? Naamsbekendheid, deelnemers, leads, omzet? En waar sta je op dit moment?
- Wat heb je aan resources (mensen/budget)? En wat is urgent?
- Is je website mobielvriendelijk volgens Google? Zo nee, pas je website aan of herbouw/verbouw.
- Zo ja, hoeveel (actuele) content (tekst/beeld) heb je al op je webste staan? Veel? Zo nee, maak dan een zoekwoordanalyse en content plan.
- Zo ja, check de techniek van je website en de Google indexatie. En ga werken aan je mediabereik middels social media en ambassadeurs. Indien juist ingezet zorgen die kanalen er namelijk voor dat er nog meer relevante bezoekers naar je website komen en dat je website nog beter wordt gevonden.
Door naar level twee
Als al het bovenstaande is gedaan, dan ga je door naar level twee. Denk daarbij aan aanvullende online marketing instrumenten zoals display advertising, affiliate marketing, uitgebreide social media campagnes, enz. Mijn advies hierbij: waak ervoor de verkeerde volgorde aan te houden en – bijvoorbeeld – te gaan flyeren voor een lelijke winkel. Zorg dat je level één helemaal op orde hebt voordat je verder gaat.
Conclusie
Het allerbelangrijkste is om er eerst voor te zorgen dat je website goed is. Qua techniek, inhoud en bruikbaarheid. Dan komen de bezoekers op een gegeven moment echt vanzelf. En dat is al een grote uitdaging op zich. Dus als er weer iemand komt om je timmerwerk aan te bieden, terwijl je nog niet precies weet welk deel van je huis niet op orde is, dan bel je ons. We denken graag met je mee om te helpen bepalen welk gereedschap je voor welk doel nodig hebt.
Geef een antwoord