Onlangs vroeg een van mijn klanten: “Wij maken gebruik van marketing automation op onze website en met cookies registeren wij surfgedrag. Moeten wij onze bezoekers informeren over het plaatsen van deze cookies met een cookie melding? Zo ja, op welke manier?”
Het is een veelvoorkomende vraag voor online marketeers, aan bureau- of klantzijde. Het is er ook een waar je antwoord op moet kunnen geven, er is namelijk wetgeving waar zowel profit als non-profit organisaties zich aan moeten houden. Ieder bedrijf met een website is verplicht haar website bezoekers te informeren over cookies en de wijze waarop moet conform wetgeving. Maar waarom zien we dan niet overal een standaard cookie melding, is dat niet vreemd?
Welke soorten cookies zijn er
Inderdaad, het ís vreemd dat we niet overal dezelfde cookie melding zien. Maar laten we eerst een onderscheid maken tussen de soorten cookies waar we over praten, dat heeft namelijk invloed op hoe we bezoekers moeten informeren. Ik ga overigens niet in op het feit dat je een pagina op je website moet hebben waar je überhaupt vertelt dat je cookies plaatst. Die pagina is altijd verplicht.
Functionele cookies
Zoals de naam al aangeeft, functionele cookies zijn noodzakelijk voor het optimaal benutten van de website. Zonder deze cookies is de bezoekerservaring een stuk minder fijn. Online tooltjes werken niet, je blijft niet ingelogd op je account, webshop filters en sortering blijven niet actief, enzovoorts. Hier maakt niemand zich druk over, niet de bezoeker of de overheid.
Statistische cookies
In tegenstelling tot wat velen denken, statistische cookies zijn toegestaan zolang data anoniem wordt opgeslagen. Heb je Google Analytics op je website staan? Geen probleem, zolang je de data maar anoniem opslaat. De overheid is gezwicht voor de commerciële markt, in de beginjaren van de cookie discussie mocht zelfs Google Analytics niet meer en dat bracht veel(!) gedoe met zich mee.
Marketing cookies
Marketing cookies ‘volgen’ je op de betreffende website of breed over het internet om content en/of advertenties af te stemmen op jouw gedrag. Opgeslagen in een database en gepersonaliseerd. Het is dan ook niet vreemd dat dit de categorie is waar de overheid zich met name op richt. Want daar zit het ‘m in, privacy.
Soorten cookie melding
Ok, nu weten we waar we over praten. Dan is het nu belangrijk om te weten welke methodes er zijn om cookies kenbaar te maken aan bezoekers. Als je dacht dat dat makkelijk was, dan heb je het mis. Variant 3 is overigens mijn favoriet.
1. Cookiewall
Een cookiewall is een gesloten deur. De sleutel ligt voor je op de deurmat in de vorm van een mooie button (meestal groen, dat converteert zo lekker), klikken en naar binnen gaan betekent akkoord gaat met cookies. Marketingfacts.nl en Marktplaats.nl zijn twee goede voorbeelden hiervan.
2. Cookie melding
Een altijd zichtbare balk die kan worden beschouwd als een publieke service mededeling. Zie bijvoorbeeld Adformatie.nl en Bol.com. Adformatie is vergelijkbaar met Marketingfacts (onafhankelijke content portal) en Bol.com is vergelijkbaar met Marktplaats.nl (commerciële website). Het wordt nu dus al een beetje vreemd, waarom hanteren deze vergelijkbare websites verschillende methodes?
3. Eigen creaties
Mijn favoriete categorie, bedrijven die een eigen creatieve variant bedenken. Dit is geen sarcasme, integendeel ik geef ze groot gelijk en vind juist dit soort sites vooruitstrevend op cookie gebied. Neem bijvoorbeeld Nu.nl en Shoeby.nl. Cookies worden direct geplaatst, maar je kunt je instellingen aanpassen.
Ik negeer overigens variant 4, geen enkele melding geven. Die zijn er ook hoor, meer dan genoeg. Je ziet toch niet altijd een cookie notificatie op de websites die je bezoekt? Dat geld ook voor de grote jongens hoor, zie bijvoorbeeld HEMA.nl.
Wie doet het nou goed en wat adviseer je dan?
Een cookiewall wil zeggen dat de website niet te bezoeken is zonder toestemming voor plaatsen van cookies. Voor velen is dat het voorbeeld van ‘hoe het eigenlijk moet’, zeker wanneer je gebruik maakt van marketing cookies. Maar dan vraag je je vervolgens af waarom websites als Adformatie en Bol.com werken met een cookie melding in plaats van wall en een bedrijf als HEMA er helemaal niets mee doet. En waarom geven grote jongens als Nu.nl en Shoeby.nl een eigen draai eraan? Is er dan geen standaard waar iedereen aan moet/wil voldoen?
Al jaren bestaat de cookiewetgeving, elk jaar veranderen de regels. Ondertussen wordt geld bespaard door bedrijven die de wetgeving negeren. Het gemiddelde bedrijf hanteert de stelling “Zodra de overheid de grote jongens aanpakt, dan schakel ik wel bij. Tot die tijd ben ik niet van plan om ieder jaar mijn website te veranderen.”
Want wees eerlijk, zo werkt de commerciële markt. Totdat de eerste boetes worden uitgedeeld, besparen we allemaal geld. Een vergelijkbaar iets is gaande in de affiliate marketing markt waar een rechtszaak loopt tegen Daisycon inzake spam e-mails in grote aantallen. Op 19 mei 2016 is bekend gemaakt dat boetes worden uitgedeeld aan Daisycon, hoger beroep is mogelijk en die zal uiteraard volgen (deze zaak loopt al jaren).
Maar vind je het niet vreemd dat je nog steeds spam mail krijgt van vooraanstaande bedrijven? Ik heb het niet over die Nigeriaanse prins met een erfenis of Daisycon en haar klanten. Nee reisorganisaties, supermarkten, banken, verzekeraars. Grote namen, grote bedrijven. Ooit heb ik mijn e-mailadres ergens achtergelaten en die is ondertussen alweer 5x doorverkocht. Want zo werkt het. Daisycon heeft de pech dat zij een top 3 affiliate partij in Nederland is. Ik praat het niet goed, maar ze zijn niet de enige. Gevalletje hoge bomen vangen veel wind. En net als bij de cookie discussie lijkt het erop dat ook hier men afwacht tot de eerste boetes worden uitgedeeld. Tot die tijd “doen we maar wat” met onze cookie notificaties.
Terug naar de hamvraag, wat te doen met marketing automation?
Marketing automation betekent dat je iets moet doen als je de regels erop naleest. Het is de 3e tak van cookies waarvoor de wetgeving met name bedoeld is. Privacy, dat is waar het om gaat. We irriteren ons aan advertenties op internet, hoe specifieker hoe erger want dan vallen ze meer op. Een autoverzekering valt niet op als je geen auto hebt, maar die advertentie voor voordelige vliegtickets naar Griekenland wel (het wordt trouwens Kroatië). En dat is irritant, het raakt je persoonlijke leefomgeving en daarom is er wetgeving.
Duidelijke wetgeving, dat is een ander verhaal. En ieder jaar wordt de wetgeving weer aangepast, anders zouden we overal wel dezelfde cookie melding/wall/variant zien. Iedereen “doet” dus maar wat. En natuurlijk zijn er redenen om een cookie variant toe te passen op je website. Heb je een voorbeeldfunctie in je branche? Sta je in de Quote 500 en dus trek je aandacht? Merk je aan je bezoekers/klanten dat ze vrijheid op je website waarderen? Heeft het geen merkbare invloed op je traffic en conversie (dit is een lastige trouwens, ethiek versus commercie)? Maar doen omdat het ‘hoort’, die fase is volgens mij nog niet aangebroken.
Mijn mening is dat (voorlopig) ieder bedrijf het het beste voor zichzelf kan beslissen. Mijn klanten kunnen mij altijd bellen voor advies, maar over cookies kun je beter zelf beslissen en hopelijk helpt dit artikel daarbij. Maar wordt niet boos op mij als je ziet dat je conversie daalt. Zou jij klikken op “Ja, bestook mij met gepersonaliseerde advertenties en sla mijn surfgedrag op in een database“? Inderdaad.
Geef een reactie