De ‘digitale kloof in marketing’ betekent niets meer of minder dan dat de kloof tussen mens en techniek groter lijkt te worden. Is dit nieuws? Nee, waarschijnlijk niet als je het bekijkt over de breedte van de techniek van nu en de inzet daarvan voor de doorsnee gebruiker. We zijn er inmiddels aan gewend dat telebankieren de norm is, dat de belastingaangifte digitaal moet, en dat je op afstand zowel je thermostaat als licht thuis kunt regelen (veel doen dat nog niet overigens). En zelfs dat is voor een behoorlijk aantal mensen al onoverkomelijk… Hierdoor ontstaat een kloof tussen digital “haves” en de “havenots”. En dat merk je ook in de marketing.
Tolk in marketingland
Wij ondervinden dagelijks dat onze rol verschuift van uitvoeren van specialismes die de klant niet kan of wenst uit te voeren (websitebouw/SEA/SEO) naar een tolk in het digitale landschap. Een soort “outsourced digital marketing manager” die de klanten helpt de juiste keuzes te maken uit het web van tools, technieken en afkortingen.
Want daar staan de media vol van; volg een vooraanstaand medium als Frankwatching of Marketingfacts en je komt er als generiek geschoold marketeer haast niet meer uit, laat als welwillend ondernemer met een klein tot middelgroot bedrijf.
Liquid Internet, Customer Journeys, Multivariate testing, Advanced Mobile Pages, Universal Analytics, the Internet of Things, Big Data en Cross Device Tracking zijn zo maar een paar van de heerlijke termen die in het rondgaan. Maar wat moet een marketingmedewerker daar nou mee? Het lijkt een beetje op het geven van de allerbeste hardloopgear aan iemand die net bij Start-To-Run begonnen is (of rennen met Evy, for that matter).
Hoe ver is Nederland?
Let’s face it; Nederland is verder dan de meeste andere landen in Europa als het gaat om digitale volwassenheid. Maar dat kan ook wat over de rest zeggen.
Binnen Nederland is er een heel grote kloof tussen de bedrijven die het online stuk écht beheersen (veelal pure players of bedrijven met grote volwassen marketingteams) en de rest die dat nog niet voor elkaar heeft. En die rest is beangstigend groot…
We lopen nog steeds in grote mate tegen bedrijven aan waarbij de website niet zó goed in orde is dat je al verder zou moeten willen gaan dan dat. De site is niet snel, niet mobiel, niet vindbaar of gebruiksvriendelijk. En dat is geen overdrijving.
Redenerend vanuit het standpunt dat je eerst de basis op orde moet hebben heeft het niet veel zin om naar alle complexe marketing mogelijkheden te kijken voor deze groep, laat staan Big Data-toepassingen en geavanceerde tools toch? Maar de technologie gaat door. En wat gebeurt er als je te weinig kennis of ervaring kunt opdoen binnen al deze ontwikkelingen? Mogelijk wordt de aansluiting gemist en zo vergroot je de kloof.
Technologie gaat harder dan de marketeer
Een onderzoek in 2012 over de aanbieders in de woonbranche toonde een behoorlijk achterstand aan op de consument (en techniek). Dit is ongetwijfeld veranderd maar aan de andere kant zijn de technische mogelijkheden ook weer enorm verruimd. Elke maand, of sneller, veranderen de mogelijkheden van Google, Facebook, linkedIN, adverteren etc. Bureaus als het onze moeten een aardige hoeveelheid uren investeren om bij te blijven, al helemaal als je vooruit wil lopen op de troepen. En dat voor een klantengroep die er vaak (nog) niets mee kan.
We zijn benieuwd waar dit alles naartoe gaat en zullen ondertussen onze klanten zover mogelijk meenemen in de digitale vaart der volkeren. Mocht je hier eens over willen praten dan nemen we je graag mee in een inspirerende sessie (zelfs als het is met de wetenschap dat wellicht eerst de basis beter kan).
Geef een reactie