Vandaag starten we bij GetBright een nieuwe blogserie over digitale trends in de zorg. Tegenwoordig staan we er niet meer zo bij stil, maar de digitale ontwikkelingen volgen elkaar nog steeds in rap tempo op. Dit gebeurt bij producten en diensten waar je dagelijks gebruik van maakt, zoals een smartphone of Facebook. Maar dit komt ook voor bij diensten waar je misschien niet zo snel bij stil staat. We lichten daarom de zorgsector uit.
Zorg? Digitaal?
Je vraagt je misschien af wat er nu allemaal zo digitaal is aan de zorg. Natuurlijk, de apparatuur is digitaal en ook de verzameling van persoonsgegevens gebeurt via de digitale weg. Maar er zijn nog veel meer ontwikkelingen gaande. Zo wordt er gewerkt aan het stroomlijnen van processen. Stel dat je niet meer naar de huisarts hoeft te gaan? Of dat je wordt geholpen door een robot? Door veel grote bedrijven wordt momenteel aan dat soort projecten gewerkt.
Kunstmatige intelligentie
Wat doe jij op het moment dat je last hebt van een pijntje, duizelingen of iets dergelijks? Grote kans dat jij net als veel anderen Google raadpleegt wat je nu het beste kunt doen. Mensen checken dagelijks het internet met allerlei vragen over hun gezondheid. Echter, een goed advies kan nogal eens ontbreken.
Voor zo’n advies zou kunstmatige intelligentie een rol kunnen gaan spelen. In China is de eerste chatbot “Melody” al geïntroduceerd. Zij handelt de eenvoudige vragen af van mensen die hiervoor normaal de huisarts zouden benaderen. Dit is een voorbeeld hoe kunstmatige intelligentie mensen zou kunnen helpen. Voor meer informatie over dit onderwerp kun je hier terecht.
Robots als verpleegster
Naast kunstmatige intelligentie speelt de ontwikkeling van Robots een grote rol. Zo worden er momenteel ‘maatjes’ ontwikkeld voor oudere personen om eenzaamheid te voorkomen. Denk hierbij aan een robothondje of furby voor volwassenen.
Deze robots zouden niet alleen als maatje dienst kunnen doen, maar ook op het juiste moment een arts waarschuwen. Bijvoorbeeld door op te merken wanneer bepaalde symptonen opspelen. Daarnaast kunnen ze rust of juist activiteit stimuleren.
Een voorbeeld is de zeehond Paro, een sociale robot die interactie en communicatie stimuleert. Paro is oorspronkelijk ontwikkeld voor dementerende ouderen in Japan. Voor meer informatie over Paro, lees je hier meer.
De toekomstige arts
Melody en Paro zijn voorbeelden van kunstmatige intelligentie die bestaand personeel in de zorg (deels) vervangt. Momenteel ben je met een studie richting de zorg nog van een baan verzekerd. Maar een mogelijkheid is dat de werkzaamheden van artsen en verpleegsters in de toekomst kunnen veranderen.
Misschien wordt het als arts veel belangrijker om een Melody te monitoren en bepaalde gevallen persoonlijk te behandelen. En misschien zijn er straks wel speciale Paro trainers nodig.
Ook al ben je in de zorg vooral bezig met het helpen van patiënten, de technische ontwikkelingen zijn volop aanwezig. Deze trends vormen hier een cruciaal onderdeel van.
Geef een reactie