We kunnen er anno 2018 echt niet meer onderuit: de tijd die we spenderen aan social media blijft gigantisch. Zelfs de privacy- en dataschandalen van de afgelopen tijd hebben niet kunnen verhinderen dat ook mijn oma nu aan “De Facebook” en aan “De whatsapp” is. De reden hiervoor was simpel. Al die leuke fotootjes die de familie deelde met elkaar wilde zij ook wel graag zien.
En ja, ze vond ook wel dat ze veel moest invullen om een profiel te maken, maar alles voor het grotere goed. Ik had nooit kunnen bedenken dat ik op mijn verjaardag tegenwoordig appjes krijg van mensen die eigenlijk helemaal niets moeten hebben van mail of een computer.
Mijn oma is trouwens niet de enige die de smartphone gebruikt. Het zoontje van de overburen zit met zijn zeven jaar al geregeld spelletjes te spelen op de iPad of iPhone van zijn ouders. En de laatste rage onder kinderen van 9 tot 14 jaar is het bekijken van YouTube filmpjes van Fortnite, een online spel, wat zeker onder jongens het gesprek op het schoolplein bepaalt.
Verschillende doelgroepen, verschillende standaarden
Dit zijn zomaar wat grepen uit situaties in mijn dagelijkse leven. Het toont aan dat social media nu echt door iedereen wordt gebruikt. Zelfs in zoverre, dat Facebook gebruikers van het eerste uur klagen dat Facebook niet meer de plek is waarmee zij zichzelf identificeren.
Elke groep aan gebruikers komt met haar eigen regels en standaarden. Ben je een jonge gebruiker van Snapchat of Instagram, dan maakt het echt een reuzeverschil of je iemand een hartje toestuurt of niet. Ditzelfde hartje van je oma op Whatsapp heeft een hele andere betekenis. Om nog maar de zwijgen over de kus-emoticon.
Dit verschil in gebruik en standaarden gaat zelfs nog verder: per platform, per doelgroep wordt er verschillend gebruik gemaakt van social media. Waar senioren zoeken naar soortgelijke functies op verschillende platformen, is voor de jeugd elk platform ook echt uniek. Instagram is om je leven te laten zien, Snapchat voor jezelf. Met YouTube of Instagram kun je carrière maken, met Facebook moet je goed nadenken of je vader of moeder wel je vriend mag zijn.
Verschillende doelgroepen bereiken
Als we deze verschillende standaarden bekijken vanuit een marketingperspectief, dan is gelijk een aantal kansen en valkuilen zichtbaar. Kansen liggen er om met de juiste uiting de precieze snaar te raken. Dit geeft je een voordeel ten opzichte van de concurrentie en kan net hetgeen zijn waarom jouw product of dienst wordt gekozen.
Valkuilen zijn er ook, waarvan de grootste is dat je alle gebruikers van een platform over een kam scheert. Een tweede valkuil is van je eigen social media gedrag uitgaan. Immers, hoe jij social media gebruikt is voor jezelf natuurlijk. Maar zodra de standaard persona van je doelgroep anders is dan jezelf, is het een goed idee om je te verdiepen in het gebruik van jouw doelgroep op de verschillende social media platformen.
Het beste bereik je een doelgroep dan ook met content die dicht bij hunzelf ligt. In de analoge wereld houdt dit in dat Jamin is begonnen met de verkoop van Fortnite Ice Cream voor de kids. In de digitale wereld gebruik je de sterren, tekst en media die horen bij jouw doelgroep.
Meten is weten, gissen is missen
Effectief betekent dit dat je nooit moet verzaken in je onderzoek. Ga het gesprek aan met je doelgroep en leer hoe zij social media gebruiken. Luister naar de verschillende generaties en onderbouw je onderzoek met statistieken en feiten. Vertel vervolgens een verhaal of heb een boodschap die ze persoonlijk aanspreekt. Voor je het weet stromen de likes, hartjes en reacties binnen!
Heb je na het lezen van deze blog, graag hulp bij het opzetten van jouw social media campagne? Onze social media marketeers en marketingstrategen staan voor je klaar om je bij te staan met advies en informatie over wat wel en niet werkt. Kom ook eens langs voor een kopje koffie of neem contact met ons op via info@getbright.nl of 076 – 8795088.
Geef een reactie