Facebook is druk bezig met het nadenken over de toekomst. De nieuwste ontwikkelingen werden eind april gepresenteerd op de F8, het jaarlijkse developer event van Facebook. Op het gebied van analytics verwacht Facebook een hoop veranderingen door te voeren in de toekomst. Het doel van deze veranderingen is voornamelijk om het klantproces beter te begrijpen. Facebook streeft er naar om zoveel mogelijk optimalisatietools te creëren die het gemakkelijker maken om het klantproces te doorlopen en om deze te optimaliseren. Hier hoort ook een koppeling tussen Facebook en jouw website/app bij.
Omni-channel analytics voor in-store sales
Een voorbeeld van een nieuwe functie is omni-channel analytics. Met deze functie worden de statistieken van Facebook gecombineerd met de statistieken van bijvoorbeeld jouw eigen webshop. Je kunt vervolgens eenvoudig inzien hoeveel mensen via Facebook op jouw website terecht komen en hoeveel mensen er daadwerkelijk een bestelling plaatsen. Op deze manier kun je de conversie uitrekenen van je Facebook pagina. Door te spelen en te testen met veel verschillende soorten strategieën op Facebook kun je er dus achter komen welke soort posts de hoogste conversie creëren. Deze functie bevindt zich op dit moment nog in de open béta versie. Wanneer de definitieve versie beschikbaar wordt gesteld in Nederland is nog niet bekend.
Automated insights
Facebook is er achter gekomen hoeveel tijd bepaalde bedrijven kwijt zijn met het analyseren van alle Facebook statistieken. Door middel van een nieuwe tool “automated insights” hoopt Facebook dat het analyseren van statistieken een stuk minder tijd in beslag gaat nemen.
Automated insights maakt gebruik van artificial intelligence. Dit houdt in dat het programma bijhoudt welke statistieken jij veel gebruikt en welke statistieken voor jouw bedrijf overbodig zijn. Uiteindelijk heeft Facebook een volledig beeld van de statistieken die jij graag wilt zien. Alle relevante statistieken worden automatisch voor je bijgehouden en gepresenteerd. Op deze manier ben je een stuk minder tijd kwijt met het analyseren van de statistieken. Ook deze functie bevindt zich op dit moment nog in de bèta versie.
Nieuwe functies in Nederland
Deze functies zijn afgelopen week gepresenteerd op de F8, Facebook’s eigen developer conference. De nieuwe functies worden op dit moment getest en bevinden zich in de open bèta fase. Wanneer deze functies precies in Nederland beschikbaar worden gesteld voor gebruik is nog onduidelijk. Wij hopen dat deze handige functies zo snel mogelijk ook in Nederland worden uitgerold, maar dit blijft natuurlijk even afwachten. Het is in ieder geval goed om te horen dat Facebook actief bezig is met het verbeteren van de analytic-diensten.
De nieuwe functies maken het een stuk eenvoudiger om Facebook zakelijk in te zetten. Als jij een bedrijf hebt met een website of webshop en je wilt via Facebook een campagne opzetten met als doel om meer conversie te realiseren, dan zijn deze toekomstige functies een absolute must voor jou!
Volg ons op een van de social media kanalen of schrijf je in voor de nieuwsbrief, dan blijf je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.
Fotocredits: Facebook
Meer inspiratie?
We geven wekelijks social media training, zowel in het open traject als incompany. Neem contact met ons op om samen eens naar de mogelijkheden voor jouw organisatie te kijken. Of download de whitepaper Social Media Best-Practices!
Kijk ook eens naar Media Monkeys! Dit is een leuke studenten startup gespecialiseerd in online marketing!
Geef een reactie