Facebook heeft de manier waarop we met elkaar communiceren en verbinden dramatisch veranderd sinds de opkomst in 2004. Facebook wordt gebruikt door alles en iedereen, sommigen gebruiken het voor hun plezier, anderen om nieuws te lezen. Bedrijven en merken gebruiken het om contact te creëren met hun (mogelijke) klanten en om hun bereik te vergroten. Makkelijk gezegd, als je Facebook niet gebruikt om te adverteren en om je klanten te bereiken, loop je flink achter.
Facebook Developer Conference 2017
Afgelopen week (18 en 19 april 2017) werd de Facebook Developer Conference, ook wel F8 genoemd, georganiseerd. Elk jaar organiseert Facebook het F8 evenement om een groot aantal ontwikkelingen te presenteren. Nieuwe features, nieuwe producten en ook toekomstige plannen voor het Facebook platform worden geïntroduceerd. Tijdens de F8 worden ook andere platforms die Facebook bezit onder de aandacht gebracht zoals WhatsApp, Instagram en Facebook Messenger. De F8 is meer gericht op developers en wat hun nieuwe mogelijkheden zullen zijn, maar het wordt ook steeds belangrijker voor social media marketeers. In de afgelopen jaren zijn Facebook Live, Messenger bots en de verandering aan de Like button besproken en tegenwoordig is het lastig om Facebook zonder deze mogelijkheden voor te stellen. Met dit artikel zullen we de nieuwste en grootste ontwikkelingen uitlichten en een kort overzicht geven van wat er allemaal is gebeurd tijdens de F8.
Camera Effects Platform
Facebook komt met een nieuwe feature die gericht is op developers en artiesten. Met behulp van de nieuwe Facebook camera kunnen mensen simpele foto frames creëren of juist interactieve masker effecten maken door middel van augmented reality technologie. Op deze manier kan men op een snellere en creatieve manier foto’s en filmpjes met elkaar delen. Facebook volgt hierbij Snapchat in de zin dat ze nu ook interactieve animaties aanbieden bij foto’s en filmpjes.
Facebook Spaces
Facebook Spaces is een ambitieus project van Facebook waarin je met je vrienden kunt zijn in een virtuele wereld! Facebook Spaces is een VR (Virtual Reality) app waar je met je vrienden kunt afspreken in een interactieve, virtuele ruimte. In Facebook Spaces kun je Facebook content bekijken op een hele nieuwe manier. Je kunt zo je eigen virtuele ruimte creëren en vrienden uitnodigen. Je kan in de lucht schrijven als je zou willen of jezelf een leuke pet of snor geven, bijna alles wat je kunt bedenken is mogelijk in Facebook Spaces. In essentie is Facebook Spaces een hele nieuwe wereld met een nieuwe, bijna futuristische, manieren van communiceren. Facebook Spaces is nog in de beta fase van testen en mocht je het wel willen proberen dan heb je een Oculus Rift bril nodig.
Place Graph
Place Graph geeft de consument een nieuw inzicht in meer dan 140 miljoen plekken in de wereld. Deze plekken bestaan uit monumenten, winkels, restaurants, parken, noem het maar op. De data die gegeven worden bestaan uit plaatsnamen, visuele beelden, recensies van mensen die de plaatsen al bezocht hebben en meer. Met Place Graph kunnen mensen verstandigere beslissingen maken over waar ze naar toe willen en zo ook andere mensen helpen iets te zien of juist te vermijden. Handig voor online marketeers om op in te spelen, want ze kunnen gelijk zien waar de consument tevreden over is en waar dit zich bevindt.
Facebook Analytics
Facebook Analytics bestond al wat langer maar dit hebben ze nu verbeterd. Eerst kon je al enorm veel gegevens halen uit Analytics; demografisch informatie van het publiek en ook het interactie gedrag van consumenten over verschillende pagina’s/platforms. Maar met de nieuwste functies past Facebook Analytics zich aan jou aan, met behulp van artificial intelligence. Facebook houdt bij welke gegevens voor jou relevant zijn en waarin jij geïnteresseerd bent en licht dit verder uit. Hierbij laat Facebook de informatie die jij niet als nuttig beschouwd liggen. Ook is het mogelijk om nu je webshop te koppelen met in-store sales, zo kan je een nog beter overzicht krijgen van je webshop.
Messenger
Facebook Messenger bestaat al wat langer maar ook dit product hebben ze flink onder handen genomen. Tegenwoordig kunnen klanten veel gemakkelijker contact opnemen met bedrijven door middel van een berichtje op Messenger. De opkomst van chatbots is hierbij een grote gamechanger. Hierdoor moet Facebook de Messenger app steeds blijven ontwikkelen om de behoeftes van klanten en bedrijven blijvend te kunnen ondersteunen. Een aantal nieuwe toevoegingen aan Facebook Messenger zijn de ontdek functie, virtuele assistent, chat extentions, gameplay en smart replies.
Artificial Intelligence
Zoals eerder vernoemd bij het kopje Google Analytics, is Facebook flink bezig geweest met het werken aan hun Artificial Intelligence (AI) programma. Zo hebben ze ervoor gezorgd dat Facebook Camera mensen kan identificeren door middel van beeld- en stemherkenning. Hiermee kunnen developers hun klanten de mogelijkheid geven om creatiever om te gaan met foto’s en films. Facebook werkt hiervoor samen met andere bedrijven zoals Amazon en Microsoft om zo het optimale uit je mobiel te halen op de manier die het beste bij jou past.
Virtueel en Augmented Reality
Naast Facebook Spaces gaat Facebook nog veel meer doen met Virtuele en Augmented Reality (VR & AR). Zo gaan ze ook daadwerkelijk producten uitbrengen die je nodig zult hebben om optimaal gebruik te maken van de nieuwe VR en AR mogelijkheden.
Een voorbeeld hier van zijn AR brillen die de virtuele wereld met de echte wereld laten overlappen. Denk hierbij aan Pokemon GO. Volgens Michael Abrash, de baas van Facebook Oculus research, zal de bril mensen helpen met hun zicht- en gehoorvermogen en ook nog de gebruikers intelligentie verbeteren.
Een ander voorbeeld is de 360 camera die Facebook uit brengt. Hiermee kunnen mensen video’s maken op een manier zoals wij de wereld zien, in een volle 360 graden! Hiermee kunnen bedrijven een leuke inzicht geven in hun bedrijfspand en hoe het er aan toegaat.
Building 8
Building 8 is misschien wel de meest ambitieuze ontwikkeling van allemaal. Het onderzoeksteam van Facebook is bezig met het ontwikkelen van een “silent speech communications” programma waarmee gebruikers 100 woorden per minuut kunnen typen, met hun gedachten! Ook zijn ze aan het werken aan hardware en een softwareprogramma waarmee gebruikers informatie kunnen horen met hun huid. Hoe dit allemaal precies in zijn werk gaat weten we niet, maar spannend is het wel!
Om meer te weten te komen over de nieuwste Facebook ontwikkelingen en een gedetailleerd beeld te krijgen over de ontwikkelingen kun je onze andere blogs lezen of je inschrijven voor onze nieuwsbrief.
Geef een reactie