“Oke Google…” Androidgebruikers herkennen vast het commando waarmee je de Google Assistant kunt wakker maken op je smartphone. Hoewel alleen nog te gebruiken in het Engels, zal menigeen al eens geprobeerd hebben om te vragen wat voor weer het wordt of waar je verse koffie kunt halen in de buurt. Voor de meesten van ons misschien alleen nog grappig om mee te spelen, maar vergis je niet, wereldwijd is 1 op de 5 mobiele zoekopdrachten een gesproken zoekopdracht!
Meer gesproken zoekopdrachten dus andere zoektermen
Met de komst van Google Home, kun je de slimme assistent niet alleen via je mobiel vragen stellen, maar ook thuis in de huiskamer. Google Home is een kleine speaker die je op de hoogte houdt van nieuws, het weer of andere belangrijke zaken. Door Oke Google (wat langzaam vervangen gaat worden voor Hey Google, want dat klinkt lekkerder) te roepen, maak je de assistent wakker en kun je van alles vragen of snel een afspraak inplannen in je Google Agenda. Maak je ook al gebruik van Chromecast, dan kun je Google Home zelfs vragen om een filmpje op Netflix op te starten.
Google Home staat nog in de kinderschoenen en is in Nederland nog niet verkrijgbaar. Toch moeten wij, als marketeers, wel rekening houden met de opkomst van spraakgestuurde zoekopdrachten. Het gebruik van gesproken zoekopdrachten (op mobiel maar nu dus ook in de huiskamer tegen je slimme speaker) zal het soort zoekopdrachten gaan beïnvloeden. Je spreekt nu eenmaal anders dan dat je schrijft. Zo zal je wanneer je onderweg op zoek bent naar de dichtstbijzijnde afhaalpizzeria misschien “pizza afhalen” intypen, maar vraag je aan je slimme assistent “waar kan ik in de buurt een pizza afhalen?”. De vragen worden specifieker en verfijnder.
Niet alleen Google maar ook Apple (Siri), Microsoft (Cortana) en bijvoorbeeld Amazon (Alexa) maken gebruik van slimme assistenten die je aan kunt spreken. Maar aangezien al deze assistenten gebruik maken van de zoekmachine Google, houden we graag in de gaten wat zich daar aan ontwikkelingen voordoen.
Het antwoord zit in een structured snippet
Het is niet alleen belangrijk te weten hoe de vragen veranderen maar ook om te weten waar Google de antwoorden op deze vragen vandaan haalt. Als jij met jouw diensten of producten een antwoord kunt geven op de vragen die de consument stelt, wil je graag goed gevonden worden. Als SEO-marketeers zijn we dagelijks bezig om te zorgen dat onze klanten goed gevonden worden. We focussen hierbij nu op de zoekresultaten van desktop en mobiel zoeken, maar welke kant gaan we op? En wat moeten we aanpassen in onze technieken om onze klanten zichtbaar te houden?
De antwoorden op de vragen die men stelt aan de assistent, komen voor circa 80% uit de featured snippets/answerbox, zo blijkt uit onderzoek van ROAST. Ook uit een studie van Stone Temple Consulting blijkt dat featured snippets in opkomst zijn. Ze worden niet alleen gebruikt voor de resultaten van spraakgestuurde zoekopdrachten maar ook voor antwoordboxen zoals we die kennen in de “gewone” google resultaten.
Als deze trend doorzet, kunnen we rustig stellen dat featured snippets een belangrijke rol spelen bij goede vindbaarheid voor zowel gesproken als geschreven zoekopdrachten. De groei en ontwikkeling van voicesearch en featured snippets zullen hand in hand gaan, dus we houden beide trends nauwlettend voor je in de gaten en zorgen dat we bij zijn met de nieuwste ontwikkelingen.
Wil je weten hoe het staat met jouw vindbaarheid en structured snippets? We helpen je graag met een SEO-scan om te beoordelen of je mee kunt in de snelle ontwikkelingen of dat er werk aan de winkel is om te zorgen dat je ook in de toekomst goed gevonden blijft worden. Want in een digitale wereld waar iedere dag nieuwe blogs, stories, producten, informatie en afbeeldingen online komen, is ER ZIJN niet genoeg. Je moet nog wel even gevonden door klant die jij kunt helpen met jouw dienst of product. En daar helpen we graag bij. Want we zijn net als jij ondernemers en jouw succes is ons succes!
Geef een reactie