24 juli 2018 – de dag dat Google Adwords veranderde naar Google Ads
Op 24 juli 2018 veranderde Google AdWords naar Google Ads. Dit nieuwe merk bundelt de campagnetypen die op dit moment bestaan en beschikbaar zijn. Hieronder vallen onder andere Search, Display en Video. GetBright zocht voor je uit wat deze verandering inhoudt en hoe je hier het beste mee om kunt gaan.
Wat verandert er met Google Ads?
In de kern vinden er drie veranderingen plaats:
- Naamswijziging
- Nieuw logo
- Nieuwe URL
Allereerst is Google Ads een naamswijziging. Bij die naamswijziging hoort ook een nieuw logo. Dit nieuwe logo vind je terug in alle interfaces en pagina’s onderdeel zijn van of die verwijzen naar Google Ads. Ook vind je het nieuwe logo terug op de factuur.
Bij een naamswijziging op het internet, hoort ook een nieuwe URL. Je logt nu in op ads.google.com (voorheen adwords.google.com) voor al jouw campagnes. Daarnaast verandert de URL voor het helpcentrum. Dit was support.google.com/adwords en dit wordt veranderd naar support.google.com/google-ads.
Uiteraard heeft deze wijziging geen invloed op of gevolgen voor de bestaande campagnes, prestaties of rapportages. Het bundelt echter wel de verschillende campagnetypen, dus het gebruik van advertentiemogelijkheden voor bijvoorbeeld de zoekmachine(s) en de video’s van YouTube.
Google Ads (voorheen AdWords) als onderdeel van het Google Marketing Platform
Daarnaast introduceerde Google ook een andere combinatie: de samenvoeging van DoubleClick advertentieproducten en de Google Analytics 360 Suite. Deze samenvoeging moet leiden tot een betere samenwerking tussen de advertentiecampagnes en het begrijpen van klanten via Google Analytics.
Met dit nieuwe Google Marketing Platform introduceert Google ook Display & Video 360.
Wat er niet verandert is dat GetBright Google Partner blijft, ook met Google Ads. De veranderingen die plaatsvonden op 24 juli zijn al enige tijd geleden gecommuniceerd. Onze medewerkers blijven hun expertise uitoefenen, ook in de nieuwe omgeving. Wij zullen klanten dus blijven ondersteunen als officiële Google Partner.
Wat moet ik zelf doen met de verandering naar Google Ads?
In vrijwel alle gevallen heeft de wijziging van Google AdWords naar Google Ads geen gevolgen voor je campagnes en advertenties. Het bundelen van verschillende advertentieplatformen gebeurt dan ook vanzelf. Het belangrijkste is dat de plaatsen waar je inlogt en support ontvangt veranderen.
Daarnaast krijg je misschien te maken met een veranderde interface. Zo kunnen de menuonderdelen net iets anders worden opgesteld. Het is ook mogelijk dat campagnes net op een iets andere plek staan. Dit is een kwestie van wennen en mocht je er niet helemaal uitkomen, dan kun je altijd hulp vragen aan Google of aan een van de Google Partners.
In de meeste situaties zal deze nieuwe interface voor een verbetering zorgen. Vooral als je meerdere advertentieproducten van Google gebruikt. En dat is waarschijnlijk de belangrijkste reden van de verandering: Google heeft heel graag dat jij zoveel mogelijk producten van Google gebruikt. Daarom maken ze dat voor jou makkelijker.
Geef een reactie