Belangrijk! Voordat je jouw Google Analytics account kunt koppelen aan Google Ads, moet je eerst weten of jouw website al gekoppeld is aan Google Analytics. Heb je dit nog niet gedaan? Lees dan dit artikel. Oke, je hebt je website aan Google Analytics & Google Ads gekoppeld. Maar wat is de meerwaarde van het koppelen? In deze blog lees je hoe je Google Analytics aan Google Ads kunt koppelen en wat dit oplevert.
Een van de voordelen van het koppelen van je accounts is de mogelijkheid om prestatiegegevens van je advertenties te bekijken in Google Ads-rapporten in Analytics. Daarnaast kun je doelen en e-commercetransacties importeren vanuit Analytics naar Google Ads. Ook is het mogelijk om je remarketing uit te breiden in Google Ads met de data vanuit Analytics. Om het zo eenvoudig mogelijk te maken, wordt stapsgewijs uitgelegd hoe je de accounts koppelt.
Stap 1: Inloggen in Analytics en aan de slag
Allereerst log je in bij Google Analytics. Mocht je meerdere Analytics accounts hebben, zorg dan dat je het juiste account selecteert waarmee je de koppeling wilt uitvoeren. Zodra je bent ingelogd, klik je linksonder op ‘beheerder’ en ga je naar de kolom ‘property’. In deze kolom zie je een aantal functies maar het gaat nu om het kopje ‘Google Ads koppelen’.
Stap 2: Nieuwe groep toevoegen
De volgende stap is het klikken op ‘+ nieuwe linkgroep’. Er kan ook staan; ‘+nieuwe gekoppelde groep’. Dit staat er als er al een gekoppeld account is. Dit maakt verder niet uit. Je kunt gewoon een account toevoegen.
Stap 3: Selecteer het Google Ads account
Nadat de nieuwe goed is geselecteerd, is het mogelijk om alle Google Ads accounts te selecteren die gekoppeld moeten worden. Klik op ‘doorgaan’.
- Als je een Google Ads-manageraccount hebt, selecteer dat account om te koppelen (en alle onderliggende accounts).
Stap 4: Weergave in property koppelen (je bent er bijna!)
Zet de optie ‘koppelen’ aan bij elke property weergave zodat deze alle zijn voorzien van Google Ads data.
- Eventueel kun je op ‘rapportage voor Google Display Netwerk-vertoningen inschakelen’ klikken om die gegevens op te nemen in elke weergave. Dit is alleen handig als je gebruik maakt of gebruik gaat maken van Google Display campagnes.
Stap 5: Koppelen en klaar!
Klik op ‘accounts koppelen’ en je bent klaar. Je Google Analytics account is gekoppeld aan je Google Ads account. Nu kun je aan de slag met het meten en uitlezen van al je data. Wil je deze data graag overzichtelijk delen met je collega’s, partners of klanten? Dat kan! Met Google Data Studio kun je gemakkelijk zelf een overzicht samenstellen. Lees hier meer over Google Data Studio.
Kom je er niet helemaal aan uit? Twijfel niet en neem contact met ons op! Bel ons op 076 – 879 50 88 of mail naar info@getbright.nl
Geef een reactie