Je kent het wel, je bent op zoek naar een leuk restaurant, een betrouwbare autogarage of een deskundige accountant en je eerste instinct is om Google je zoektocht te laten leiden. Niet verassend natuurlijk dat je niet de enige bent die via Google zijn onderzoek start.
Laten we het verhaal dan eens omdraaien. Hoe vinden mensen jóuw organisatie? Juist. Via Google.
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf kun je zien als het digitale visitekaartje van je organisatie. Het is een unieke bedrijfspagina binnen het Google netwerk en helpt mee de vindbaarheid van je merk te verbeteren. In de Google zoekresultaten en in Google Maps is je Google Mijn Bedrijf vermelding zichtbaar.
Waarom een Google Mijn Bedrijf pagina?
Over de redenen voor een vermelding in Google kunnen we kort zijn:
- Je valt op
- Het vergroot de lokale vindbaarheid van je bedrijf
- Handig voor mobiele gebruikers: met één druk op de knop je bedrijf bellen of ernaartoe navigeren
- Je bedrijf wordt betrouwbaarder gevonden (daarover zo meer)
Haal het meeste uit je Google vermelding
Mijn Bedrijf is een goede toevoeging op lokale SEO (lokale vindbaarheid). Niet alleen vergroot je je zichtbaarheid op het web, je vergroot ook je kansen op leads en conversies. Mits je het op de juiste manier inzet.
1. Claim je Google Mijn Bedrijf vermelding
Nog geen Google Mijn Bedrijf account? Een vermelding aanmaken voor jouw organisatie doe je al in een paar stappen:
- Meld je aan met je Google account op Google My Business.
- Vul de naam van je bedrijf in. Bestaat deze vermelding al? Geef dan aan dat deze organisatie van jou is. Maak een nieuw account aan als je bedrijf nog niet bekend is bij Google.
- Vul alle verdere stappen in.
- Als laatste wordt er naar een verificatiecode gevraagd. Die ontvang je meestal via de post. Dit kan één tot twee weken duren.
- Na het ontvangen van je verificatiecode maak je de vermelding compleet
Maak je vermelding compleet
Aangemeld en ingelogd? Vul dan je vermelding verder in. Denk hierbij aan:
- Bedrijfsnaam
- Contact- en adresgegevens
- Beschrijving van je organisatie
- Aangeboden diensten/producten
- Openingstijden
- Logo en omslagfoto
- Representatieve foto’s van je bedrijf
2. Download de app en reageer actief op vragen
Door het downloaden van de app in de App Store of Play Store ontvang je real-time notificaties wanneer iemand je een vraag heeft gesteld of een beoordeling heeft achtergelaten. Zorg er altijd voor dat je hierop reageert. Daarnaast kun je gemakkelijk je vermelding aanpassen via je telefoon of de statistieken inzien.
3. Verzamel Google Reviews
Uit diverse onderzoeken blijkt dat 50% van de Nederlandse consumenten aankoopbeslissingen eerder maken op basis van online reviews dan op aanbevelingen van deskundigen. Google Reviews dragen bij aan de betrouwbaarheid en zichtbaarheid van je bedrijf, dus is het belangrijk om hierop in te haken.
Zorg er allereerst voor dat je recensies van tevreden klanten ontvangt. Hiervoor kun je een custom linkje aanmaken via de home-pagina van je Google Mijn Bedrijf vermelding.
Deel deze link op je website, in bedankmails of op social media.
Pro tip: Recensies ontvangen? Consumenten vinden bedrijven die reageren op reviews bijna 2x zo betrouwbaar als bedrijven die dat niet doen.
4. Maak gebruik van de ‘post’ optie
Heb je een aanbieding, organiseer je een evenement of een interessant artikel geschreven? Deel deze dan via de ‘post’ optie in je vermelding, onder de home-pagina.
Posts blijven zeven dagen zichtbaar, terwijl evenementen gepubliceerd zijn tot het heeft plaatsgevonden. Posts zorgen voor nog meer zichtbaarheid en verkeer naar je website.
5. Gebruik Google Mijn Bedrijf in combinatie met Google Ads
Niet alleen is Google Mijn Bedrijf nuttig voor de lokale vindbaarheid, maar kan het ook een belangrijke rol spelen in je SEA strategie. Door je vermelding te koppelen aan je Google Ads account kun je gemakkelijk locatie-extensies aanmaken. Dit zijn bijvoorbeeld je adresgegevens, telefoonnummer en openingstijden die zichtbaar worden onder je advertenties.
Wil jij ook de lokale vindbaarheid van je organisatie verbeteren? Neem contact met ons op voor advies op maat.
Geef een reactie