29 augustus 2017, middernacht was de deadline voor Google om een voorstel in te dienen bij de Europese Commissie. De Commissie oordeelde eerder deze zomer namelijk dat Google de zoekresultaten van Google Shopping voortrekt en legde hiervoor een boete op van maar liefst 2,42 miljard euro. Het bovenaan de zoekresultaten plaatsen van Google Shopping ads zou diensten van concurrenten benadelen en consumenten een eerlijk keuze ontnemen en dat is tegen de Europese regels.
Google gaat nu aanpassingen doen aan de zoekmachine om te voorkomen dat eigen shopping advertenties bevoorrecht worden. Hoe ze dat gaan doen, is nog onduidelijk. Een woordvoerder van Google heeft bevestigd dat er een voorstel is ingediend bij de Commissie maar wil niets loslaten over de inhoud hiervan.
De Europese Commissie zal nu beoordelen of de plannen van Google voldoende zijn. 28 September 2018 moeten de wijzigingen daadwerkelijk zijn doorgevoerd anders loopt Google opnieuw het risico flink beboet te worden.
Wij zijn benieuwd wat dit gaat betekenen voor de advertentie mogelijkheden op de zoekmachine. Gaat Shopping verdwijnen, komen de resultaten tussen de andere zoekresultaten te staan of worden andere aanbieders toegestaan op een zelfde manier shopping advertenties in te zetten? Wat heeft dit voor gevolgen voor de tekst AdWords advertenties? Deze komen immers ook boven de organische resultaten te staan. Het is nog even afwachten. GetBright houdt het natuurlijk voor je in de gaten.
Op dit moment zijn de shopping advertenties nog gewoon actief en geeft het jou de mogelijkheid om je producten, tegen betaling, in de Google etalage te zetten. Concurrerend met andere prijsvergelijkers, startpagina’s en verzamelsites of niet, Shopping AdWords is nu een effectieve manier om jouw producten te promoten. Wil je daar van profiteren? Neem gerust contact op, we leggen je graag uit wat de mogelijkheden zijn op het gebied van SEA. Je kunt ook een van de brochures downloaden: “Effectief adverteren op de zoekmachines” of “Workshop AdWords”
Geef een reactie