De LinkedIn Longposts / blogs
LinkedIn biedt de mogelijkheid om via de status-update functionaliteit te kunnen volgen wat er gaande is in je netwerk. Waar heeft men het over, welke blogs worden gedeeld, welke succesjes worden er gedeeld en wie zijn de ‘movers & shakers’. Zo heb je altijd weer een haakje als je je connecties in real-live spreekt.
Sinds 2014 is het mogelijk om ook op LinkedIn zelf te bloggen. Het is een uitbreiding op de statusupdates, die je direct in je timeline ziet als je inlogt. Daartussen zie je ook de longposts verschijnen; de blogfunctionaliteit van Linkedin. Het geeft je veel ruimte voor beeld, tekst, infographics, hyperlinks én je bericht wordt gelijk opgenomen in Pulse, de nieuwsfeed van LinkedIn.
Figuur 1: Een longpost aanmaken op LinkedIn.
Een longpost maak je door te klikken op ‘publish a post’ in je timeline. Aandachtspuntje hierbij is om onderaan de longpost tags toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat mensen het artikel sneller kunnen vinden en ernaar verwezen wordt vanuit de linkerbalk van Pulse. De linkerbalk bevat namelijk gerelateerde posts in hetzelfde thema. En daar wil jij natuurlijk ook tussen komen te staan!
Door succesvol te worden in het creëren van longposts die gelezen, gedeeld en geliked worden, groeit automatisch je zichtbaarheid en zal je nieuwe followers gaan verwerven. Maar voor het zover is, is het mooie van LinkedIn toch wel dat je connecties direct je followers worden vanaf dag één dat je begint met het publiceren van longposts.
Figuur 2: Voorbeeld van een LinkedIn Longpost
Vindbaarheid in Google
Ook handig: een Linkedin longpost is indexeerbaar door Google. Bij gebruik van de juiste termen, titel en relevante inhoud zal je update goed zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Dit heeft echter zowel een voor- als een nadeel: als je geen eigen site hebt, zijn longposts een hele mooie mogelijkheid om een blog te publiceren die goed gevonden kan worden. Het nadeel als je wél een eigen site hebt en je daar ook je blog hebt staan, is dat je er rekening mee moet houden dat Google de LinkedIn longpost als de bron kan zien en daar naartoe gaat verwijzen.
Dit wil je waarschijnlijk voorkomen, want meestal is het doel van blogs om te zorgen dat meer mensen je website bezoeken. Dat is immers de plek waar je je diensten of producten verkoopt. De blog éérst op je eigen website plaatsen en daarna pas op LinkedIn is hierbij de sleutel tot succes. Hoeveel tijd daar tussen moet zitten? Dat hangt af van hoe vaak jouw site onderhouden wordt en de Googlebot een kijkje komt nemen om nieuwe content te indexeren. Het kan zeker geen kwaad er een paar dagen tussen te laten zitten. Dus hoe enthousiast je ook bent over je nieuwste blogcreatie; geduld is een schone zaak.
LinkedIn gaat binnenkort veranderen!
Van alle socials is LinkedIn een van de meest krachtige tools die je hebt voor de zakelijke markt en er zitten heel veel mooie functies in, waar veelal nog weinig gebruik wordt gemaakt omdat mensen ze niet kennen. Binnenkort komt er een grote update aan met o.a. een nieuwe interface voor de profielen en chatfunctie. We vertellen je graag waar voor jouw je kansen en verbeterpunten liggen in een van onze LinkedIn trainingen. Meld je aan en laat je inspireren!
Leestips:
- Gouden tips voor LinkedIn deel 1: Personal branding
- Gouden tips voor LinkedIn deel 2: Netwerken
- Gouden tips voor LinkedIn deel 4: Ad’s en sponsorred updates
- Gouden tips voor LinkedIn deel 5: LinkedIn Company pages
- Gouden tips voor Linkedin deel 6: SEO-optimalisatie met LinkedIn Pulse
Geef een reactie