Inleiding
In Nederland geldt LinkedIn als dé tool om in contact te staan met je zakelijke netwerk. Waar de één LinkedIn inzet om te solliciteren, gebruikt de ander het voor verkoop, recruitment of company branding.
Persoonlijk zou ik willen dat ik het al vanaf het begin van mijn loopbaan gebruikt had, want het is ideaal om je zakelijke netwerk te digitaliseren en het blijft zichzelf actualiseren, ook bij functie-wisselingen. Het klassieke visitekaartje wat je tijdens een kennismaking uitwisselt, dient nu enkel nog als geheugensteuntje; wie heb ik gesproken en wil ik eventueel toevoegen aan mijn netwerk? Omdat ik zowel privé als bedrijfsmatig het LinkedIn platform in de afgelopen jaren zeer goed heb leren kennen, deel ik in deze serie blogposts graag enkele gouden tips met je.
Gouden tips voor LinkedIn gebruik deel 1
Met ruim 5 miljoen Nederlandse LinkedIn profielen kun je in potentie via het platform een zeer groot netwerk aanboren. In deze blog lees je hoe je jezelf optimaal profileert, welke stappen je kunt zetten om je LinkedIn netwerk te vergroten én voor welke valkuilen je tijdens deze missie uit moet kijken.
Personal branding
Als je méér uit LinkedIn wilt halen dan enkel de digitalisering van je CV, dan is het zaak om je online visitekaartje optimaal in te richten. Stel jezelf de volgende vraag: waarom zouden mensen met mij een connectie aan moeten gaan?
Om hier een antwoord op te geven richting de bezoekers van je profiel, is het zinvol om je LinkedIn profiel te zien als een stukje personal branding. Het dient antwoord te geven op vragen als: wie ben je, waar werk je, waar sta je voor, waarmee kun je je netwerk helpen, wie raden jou aan etc.
Je foto, functie en summary zijn in feite je binnenkomer. Helaas komen we het nog vaak tegen, dus just for the record: die gezellige vakantiefoto waarin je ontspannen in de camera kijkt? Save it for Facebook! LinkedIn is er voor je professionele netwerk, en je uitstraling hoort daarop aan te sluiten. Gebruik dus een nette en zakelijke profielfoto waar je bovendien herkenbaar op staat. Mensen willen immers weten met wie ze te maken hebben.
Connecties maken
Een van de voornaamste doelen van het gebruik van LinkedIn is om je zakelijke netwerk te onderhouden en verder uit te breiden. Het voordeel van een uitgebreid netwerk is dat je je bereik en zichtbaarheid op LinkedIn vergroot. Hoe groter je netwerk, hoe meer mensen jouw profiel en updates kunnen zien. Maar ook dat je vaker in beeld komt bij anderen, als suggestie om een connectie mee te maken.
Er zijn verschillende manieren om connecties aan te gaan en daarmee je netwerk te vergroten. Om te beginnen kun je LinkedIn aan diverse e-mailadressen koppelen (dat doe je bij profile > edit profile > contact info).
Dankzij deze koppeling stelt LinkedIn een lijst samen van contactpersonen, die hij haalt uit je mailbox historie. Vervolgens kun je besluiten of je deze personen in bulk of individueel wil verzoeken om een connectie met je te maken op LinkedIn. Aansluitend geeft LinkedIn je ook regelmatig suggesties van mensen die je zou kunnen kennen (people you might know).
Omdat ik LinkedIn niet alleen aan mijn zakelijke, maar ook privé accounts heb gekoppeld kom ik op die manier weer oude bekenden tegen. Dat komt omdat LinkedIn rondom jouw profiel en netwerk een 1e lijns, 2e lijns en/of 3e lijns netwerk samenstelt. Wist je bijvoorbeeld dat velen slechts enkele ‘handshakes’ verwijderd zijn van Barak Obama?
Als je nieuwe connectieverzoeken uitstuurt, is het aan te raden om het geautomatiseerde connectieverzoek aan te passen in een persoonlijk berichtje. Geef even kort aan waar je de persoon hebt ontmoet of wat jullie gemeenschappelijk hebben (bijvoorbeeld een interesse of een gezamenlijke kennis uit het netwerk) en waarom je graag met hem/haar in contact wilt komen/blijven via LinkedIn. Bedenk dat het van belang is dat de ander ook begrijpt waarom het zinvol is om een link te maken. Een vriendelijk berichtje vergroot je kans op een acceptatie en uitbreiding van je netwerk.
Verdachte verzoekjes
Krijg je een onbekend connectieverzoek? Laat je dan niet verleiden tot het aangaan van een connectieverzoek op basis van gezamenlijke connecties of een mooie foto. Vooral als je niet een goed gevoel hebt bij een connectieverzoek, kun je beter eerst een klein onderzoekje naar deze persoon doen. Klik op ‘ignore’, want accepteren of declinen kan altijd nog, tenzij het overduidelijk spam is uiteraard.
Kijk bij ‘verdachte verzoekjes’ eerst eens naar het profiel en de achtergrond van deze persoon. Google de naam en foto. Een foto kun je opslaan vanuit LinkedIn en vervolgens invoeren bij Google Afbeeldingen. Op die manier kom je erachter waar de foto vaker opduikt en onder welke naam of aliassen deze persoon op internet te vinden is.
Zo kregen enige tijd terug verschillende mensen connectieverzoekjes van Floris de Vries (bekend van de NCOI-reclames). Dit bleek een marketingstunt van de NCOI, want de acteur in kwestie was not bepaald amused over dit verzonnen profiel. Net als de connecties die er later achter kwamen dat ze in de maling waren genomen.
Recent was er ook een nep-profiel van de ex van Michael Jackson in de omloop. Typisch gevalletje van een ogenschijnlijk mooi en succesvol persoon die met jou een connectie aan wil gaan maar bedenk: if it looks to good to be true, it probably is!
LinkedIn gaat binnenkort veranderen!
Van alle socials is LinkedIn een van de meest krachtige tools die je hebt voor de zakelijke markt en er zitten heel veel mooie functies in, waar veelal nog weinig gebruik wordt gemaakt omdat mensen ze niet kennen. Binnenkort komt er een grote update aan met o.a. een nieuwe interface voor de profielen en chatfunctie. We vertellen je graag waar voor jouw je kansen en verbeterpunten liggen in een van onze LinkedIn trainingen. Meld je aan en laat je inspireren!
Leestips:
- Gouden tips voor LinkedIn deel 2: Netwerken
- Gouden tips voor LinkedIn deel 3: Longposts
- Gouden tips voor LinkedIn deel 4: Ad’s en sponsorred updates
- Gouden tips voor LinkedIn deel 5: LinkedIn Company Pages
- Gouden tips voor Linkedin deel 6: SEO-optimalisatie met LinkedIn Pulse
contact op zegt
Prima artikel. Om ons heen zien we steeds meer dat het zichtbaar zijn op sociale netwerken goed is voor de business.