Heb je Google Analytics al gekoppeld aan je site? Ja? Lees dan gauw verder. Zo niet, lees dan dit artikel waarin we uitleggen hoe je dat regelt. Wanneer je in het bezit bent van een webshop, is het handig om inzicht te krijgen in de salesfunnel: het traject dat de bezoeker aflegt tot definitieve aankoop. Waar haakt de bezoeker af en hoe meet je eigenlijk een conversie? Dat lees je in dit artikel.
Laten we bij het begin beginnen. Open Google Analytics en ga naar tabblad ‘Beheerder’. Er verschijnen nu een aantal kaders waar bovenaan ‘account’, ‘property’ en ‘weergave’ staat. Klik vervolgens bij ‘weergave’ op instellingen voor ‘e-commerce’.
Op deze pagina staat een optie genaamd ‘E-commerce inschakelen; klik hierbij op het vakje met ‘UIT’. Dit verandert nu in ‘AAN’. Vervolgens vink je ‘Volgende stap’ aan en klik je op ‘opslaan’.
Doelen instellen
Het is mogelijk om in Google Analytics ‘doelen’ in te stellen voor handelingen die jouw bezoekers op de website doen en kun je de conversies meten. Hier volgen wat voorbeelden van doelen die je in kan stellen, zodat jij meer gevoel krijgt hoe je Google Analytics optimaal in kan stellen voor de toekomst. We nemen de handeling ‘het plaatsen van een bestelling’ onder de loep.
Hoe doe je dat? Allereerst ga je weer naar het tabblad ‘Beheerder’. Klik bij de kaders waar bovenaan ‘account’, ‘property’ en ‘weergave’ staat, op ‘weergave’. Klik vervolgens bij ‘weergave’ op ‘Doelen’.
Klik op ‘nieuw doel’. Vervolgens verschijnt er een menu met een aantal stappen die doorlopen moeten worden. De eerste stap is ‘doelconfiguratie’. Onder ‘doelconfiguratie’ staat ‘template’. Klik onder dit kopje op ‘opbrengst’ en selecteer ‘een bestelling plaatsen’.
Klik vervolgens op doorgaan.
Onder het kopje ‘Doelgroepbeschrijving’ vul je een beschrijving in. Hier kun je bijvoorbeeld ‘geplaatste bestelling’ invullen. Onder ‘Doelruimte-ID’ staat automatisch het allereerste Doel-ID aangevinkt en onder ‘Type staat automatisch ‘Bestemming’ aangevinkt. Bij beide keuzes hoef je niks aan te passen. Druk vervolgens op ‘Doorgaan’ en vink onder ‘Doeldetails’ bij ‘Bestemming’ op ‘Reguliere expressie’.
Vervolgens typ je deze tekst in: .*(\/checkout\/finish\/).*
Aan de hand van deze stappen is er voor gezorgd dat Google ieder moment wanneer er een ‘/checkout/finish’ in de URL plaatsvindt, vervolgens noteert als een ‘behaalde doelconversie’. De ‘/checkout/finish’ is de laatste handeling in het bestelproces.
We zijn er bijna! Het is nu zaak om de rest van de stappen toe te voegen aan dit doel. Zo krijg je precies in kaart waar en wanneer de bezoekers afhaken. Ga naar ‘Trechter’ en klik op ‘UIT’. Er worden nu invoervelden getoont waar je variabelen kan toevoegen.
Typ bij nummer 1 onder ‘Naam’: 1: Winkelwagen
Vul vervolgens bij ‘Scherm/pagina’ de volgende code in: ^.*(\/cart\/).*
– De volgende stap is alleen van toepassing als je klant-profielen in je webshop gebruikt –
Klik op ‘Nog een stap toevoegen’. Typ bij nummer 2 onder ‘Naam’: 2: Klantprofiel en vul vervolgens bij ‘Scherm/pagina’ de volgende code in: ^.*(\/login\/).*
Check-out instellen
Hier is de laatste stap: klik op de knop ‘Nog een stap toevoegen’ en typ bij nummer 3 onder ‘Naam’: 3: One page checkout. Vul vervolgens bij ‘Scherm/pagina’ de volgende code in: ^.*(\/checkout\/).*
Een tip: Als jouw webshops geen klantprofielen gebruikt, dan vul je ‘2’ in, in plaats van ‘3’. Klik nu op ‘opslaan’. Alle handelingen van het bestelproces zijn nu behandeld en ingesteld als ‘doel’. Door middel van deze ‘doeltrechter’ heb je nu precies in kaart waar jouw klanten eventueel afhaken!
Lukt het niet helemaal of heb je nog vragen? Twijfel niet en neem contact met ons op!
Geef een reactie