LinkedIn is in 2022 een belangrijk kanaal voor zakelijk Nederland. Zoals veel in online marketing land is ook LinkedIn continu in ontwikkeling. Niet alleen door LinkedIn zelf maar ook door alle gebruikers. Vanuit LinkedIn zien we dan nu toch echt wel innovatieve functies, maar in de basis blijft het een redelijk eenvoudig platform (in vergelijking met tiktok, instagram of snapchat). Bij LinkedIn gaat het om connecties leggen, updates delen en vacatures. Vanuit de gebruiker zien we sinds een aantal jaar de shift naar meer persoonlijke updates die gedeeld worden.
Is de professionele LinkedIn gebruiker irritant of interessant?
Dat wat je plaatst zorgt voor zichtbaarheid. We hebben allemaal een mening over die oud-collega die teveel politieke dingen plaatst, de buurvrouw die teveel persoonlijke verhalen deelt en de oud-klasgenoot met een eigen bedrijf die volgens zijn posts enorm succesvol is en al duizenden klanten heeft geholpen. Houd bij wat je plaatst dus rekening met de vraag: is het irritant of is het interessant? Wat we plaatsen houdt ons in ieder geval veel bezig, want het aantal trainingsaanvragen voor LinkedIn groeit bij ons explosief. Daarin horen we vaak dat het een taak is die we moeten doen, maar die toch vaak achterwege blijft. Als we dan iets plaatsen, dan plaatsen we ad-hoc iets of we plaatsen niets. De drempel om iets te plaatsen voelt dan te hoog.
De pragmatische aanpak
Als het gaat om Online marketing en social media is het eigenlijk heel grappig om te zien dat mensen vaak de technische details belangrijk vinden, zoals: welke content werkt het beste, hoe laat moet ik iets plaatsen en wat is de beste dag? Als er iets is dat ik onbelangrijk vind is het wel hoe laat, welke dag of welk detail dan ook. Niet is namelijk zo veranderlijk als mensen. Het gaat niet om hoe laat je iets plaatst maar WAT je plaatst en het CONSISTENT inzetten. Als we dat allemaal begrijpen en loskomen van de details, gaan we het zien zoals een activiteit die je bedrijf laat groeien.
Vergeet de details
Vergeet de details en start als een buitenstaander met de vraag: wat wil ik van jullie weten, horen of zien? That’s it. Het beste is wel om uit te gaan van de vraag van een buitenstaander, die iets van jullie zou willen afnemen. Wij werken vaak met een oefening waarmee de buitenstaander een gezicht krijgt. Zo krijgt alles wat je plaatst ook een betere context en wordt het voor de buitenwereld een stuk leuker om jullie te volgen. Vaak is het niet ingewikkeld wat ze van jou of de organisatie willen weten. De mensen achter het bedrijf zijn super belangrijk en zorgen al vaak voor goede content. Goede video’s over een product of event en mensen meenemen in wat er gebeurt binnen de organisatie zijn eigenlijk al 70% van de inhoud die je kunt plaatsen. Als je dat dan plaatst met een creatieve inslag dan heb je eigenlijk alles wat nodig is.
Als professionele LinkedIn gebruikers zorg je voor volledigheid en consistentie
De verschillende functies binnen LinkedIn zijn zeker wel van belang; zo heb je een bedrijfspagina, je eigen profiel en je ervaring. Zorg dat die allemaal goed zijn gevuld. Het allerbelangrijkste is dat de buitenstaander begrijpt waarom hij of zij jullie organisatie moet volgen.
Door regelmatig te posten op LinkedIn account blijf je zichtbaar voor je connecties en andere mensen. LinkedIn werkt net als andere kanalen met een algoritme. Het algoritme bepaalt aan de hand van relatie, tijd en content aan wie jouw content wordt getoond. Als je basis goed is ingevuld (je profiel en bedrijfspagina) scoort je content al beter. Post je daarnaast ook nog regelmatig iets telt dit ook mee in je voordeel.
Werk mee met het algoritme
Tijdens onze trainingen gaan we op één moment wel in op de technische details. Bij datgene wat je plaatst wil je natuurlijk het algoritme aan je zijde hebben zodat je het beste bereik hebt. De enige technische details die je moet onthouden zijn:
“Zorg voor beeld met lachende mensen zonder (teveel) tekst.”
Dat is alles dat je moet onthouden. Het gaat erom dat wat je plaatst een weerspiegeling is van je bedrijf en dat het aantrekkelijk is om te volgen. Mensen die lachen, daar wil je bij horen. Dus als je je daar zoveel mogelijk aan houdt, zorg je in ieder geval voor likeable content. De opmerking “zonder (teveel) tekst in je beeld”, waarom zou dat zijn? Vanwege het algoritme. In 2006 plaatsten we de ene na de andere quote van Harvey Specter (Suits) op LinkedIn. Deze zijn al enige tijd passé en wat we ervan kunnen leren; teveel tekst in beeld zorgt ervoor dat je bereik minder is. Geloof je het niet? Probeer het maar eens!
Dan als laatste: de ideale combinatie op LinkedIn is adverteren in combinatie met organische posts. Alleen organische posts is niet voldoende, zorg dat je ook af en toe de juiste mensen bereikt met een ijzersterke advertentie of liever nog, een campagne.
Waarom heet dit artikel in 4 uur tijd professioneel LinkedIn gebruiker? In onze veelgevraagde LinkedIn training voor bedrijven gaan we bovenstaande verdiepen en op maat doornemen voor jouw organisatie. Zoals de organisatie Nebest heeft bij ons in 2020 een training afgenomen en zijn in korte tijd verdubbeld in volgers met hun LinkedIn company page. Iets waar we trots op zijn. Ze hebben het zelf gedaan, maar wel met een zetje van ons. Meer informatie? Ga naar onze trainingen pagina, bel ons op 076 – 879 50 88 of mail ons op info@getbright.nl.
Geef een reactie