Zakelijk bloggen is een sterke manier om interactief te communiceren met je doelgroep. ‘‘Ga bloggen!’’ adviseren online professionals voortdurend aan bedrijven. Oké, maar waarover dan en hoe zorg je ervoor dat een blog professioneel overkomt? Wat verwachten de lezers? Onderstaande 5 blogtips helpen je alvast een heel eind op weg.
Schrijf voor je doelgroep
Kruip jij weleens in de huid van jouw doelgroep? Of schrijf je gewoon wat er op dat moment in je hoofd opkomt? Doelgroepgericht schrijven is zeer belangrijk bij zakelijk bloggen. Het is belangrijk om je in de doelgroep te verplaatsen en aan te voelen wat zij nodig hebben. Wat zijn eigenlijk de pijnpunten van je doelgroep? Tegen welke problemen lopen ze aan? Welke vragen hebben ze? Welke zoekopdrachten gebruiken ze in zoekmachines? Vervolgens kun jij die informatie aanbieden die jouw doelgroep nodig heeft.
Focus je op de inhoud
De kans is groot dat je weet hoe jij je doelgroep kunt helpen. Bijvoorbeeld door een veel voorkomende vraag te beantwoorden, een tip te delen of door een probleem op te lossen. Je organisatie voorziet in een bepaalde behoefte, anders zou je niet in die business zijn. Je artikel dient aan te sluiten op die behoefte en het interessegebied van de klant, anders is het niet relevant. Deel dus een stukje van jouw kennis en visie, zonder het gelijk heel commercieel te maken. De call to action, die volgt pas op het laatste. En ja, dat kan ook al zijn dat je ze aanmoedigt om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, want daarmee vergroot je je database.
Bied je doelgroep de mogelijkheid om zich in een gesprek te mengen
Enquêtes, comments en social media buttons moedigen de lezer aan om in gesprek te gaan met jou en met de anderen. Je doel is niet om de lezer iets te laten kopen. De conversatie, de betrokkenheid en de feedback zijn belangrijker. Betrokkenheid versterkt de relatie.
Schrijf regelmatig
Wil je je zakelijke blog laten werken? Schrijf dan regelmatig! Zorg dat je mensen een reden geeft terug te keren naar je site. Bloggen is vast niet je voltijdbaan, maar het consistent publiceren van je blogs vraagt wel om discipline en tijd. Werk bijvoorbeeld op de rustigere momenten alvast vooruit en schrijf er dan gelijk een stuk of vier, zodat je er wel elke week een kunt plaatsen. Door regelmatig te bloggen ben je én blijf je interessant om te volgen.
Maak je blog vindbaar
Zoekmachines houden van unieke content. Zakelijke blogs kunnen hier perfect in voorzien. Met blogs wordt er continu gezorgd voor verse content voor je bezoekers (and Google loves it!). Het biedt nieuwe informatie op de website, waar zoekmachines waarde aan hechten want het is een signaal dat de site goed onderhouden wordt. Een mooie manier om de online vindbaarheid van je bedrijf te verbeteren.
Het is duidelijk waarom het erg zinvol kan zijn om met zakelijk bloggen te starten. Houd echter altijd een doel voor ogen en denk aan de behoeften van de doelgroep. Plan vooruit en blijf consistent.
Wellicht het belangrijkste; heb geduld! Je resultaat is pas zichtbaar na een tijdje, geef de moed daarom niet zomaar op. Bekijk dus niet alleen hoeveel mensen je blog hebben gelezen in de eerste week, maar check dit na drie maanden nog eens en ga eens na hoeveel mensen het gedeeld hebben in hun netwerk. Dan wordt het namelijk pas echt leuk!
Wil je graag nog andere blogtips om meer uit je online blog te halen? BrightSocial leert je de fijne kneepjes van het vak in een korte, 2-uur durende training zakelijk bloggen. Als deelnemer heb je binnen een week je eerste blog live staan, dus meld je nu aan.
Geef een reactie