De nieuwe Digital Services Act (DSA) heeft een grote impact op je online leven. Deze Europese wetgeving beschermt burgers en bedrijven online. Dat werd tijd, want de huidige wetgeving is twintig jaar oud. Is dit het einde van nepnieuws, ingewikkelde cookiemeldingen en onzichtbare algoritmes?
Op 23 april bereikten het Europees Parlement en de Europese raad een politiek akkoord over de DSA. De aandacht van de EU is al een tijdje gericht op een nieuwe wet, die het internet hervormt. De DSA richt zicht op de online veiligheid van alle Europese burgers en gaat gelden voor elke digitale dienst in de Europese Unie. Hieronder vallen o.a. hostingproviders, app stores en de sociale media platforms.
Inzicht in algoritmes en advertenties met de DSA
De digitale dienstenwet vereist dat internetbedrijven transparant zijn over hun algoritmes en de invloed daarvan. Ze zijn verplicht om de optie aan te bieden om het algoritme uit te schakelen en een chronologische tijdlijn te bekijken. Op Instagram en Twitter is het sinds kort mogelijk om deze in te schakelen. Daarnaast moeten alle gebruikers inzicht krijgen in de algoritmes, om beter te begrijpen waarom bepaalde berichten worden vertoond of aanbevolen.
Platformen waarop je kunt adverteren moeten laten zien welke partij de advertentie plaatst en waarom de advertentie wordt vertoond. Dit is bij Google en Facebook al mogelijk via de die puntjes rechtsboven. Gepersonaliseerde advertenties moet je kunnen uitschakelen en aan minderjarige gebruikers zijn deze helemaal niet toegestaan. Het targeten via gevoelige gegevens, zoals seksuele geaardheid, religie of etniciteit is ook onmiddellijk verboden.
Het einde van vervelende cookiemeldingen
De cookiemeldingen moeten ook anders. Grote knoppen om alle cookies snel te accepteren en ingewikkelde menu’s worden verleden tijd. Opties om cookies te accepteren of te weigeren moeten gelijkwaardig worden aangeboden. Dit houdt in dat het net zo makkelijk moet zijn om deze te accepteren of af te wijzen. Hetzelfde geldt voor online diensten en abonnementen: opzeggen en afnemen worden even eenvoudig.
De Europese Unie gaat de strijd aan met nepnieuws
Als laatste komen er beperkingen voor het verspreiden van nepnieuws en desinformatie. Grote online platforms die meer dan 45 miljoen mensen bereiken, krijgen te maken met extra verantwoordelijkheden en verplichtingen. De reden hiervan is omdat zij een grote maatschappelijke invloeden hebben bij het verspreiden van desinformatie.
De wet stelt dat platformen als Facebook, Twitter en Google verplicht stappen moeten ondernemen tegen de verspreiding van valse berichtgeving of illegale content. Als zo’n bericht door een gebruiker wordt opgemerkt, moet deze eenvoudig kunnen worden gerapporteerd. Vervolgens dient een platform zo snel mogelijk actie te ondernemen. Bovendien zijn ze verplicht om jaarlijks een onafhankelijk onderzoek te laten doen naar de gevaren op hun platform en deze oplossen.
Hoe handhaven we de DSA?
Nu de Digitale Dienstenwet binnenkort een feit is, zet de Europese Unie belangrijke stappen naar een veiliger en eerlijker internet. De verwachting is dat deze regels op den duur wereldwijd van kracht worden. De DSA biedt de burgers een hoop voordelen, maar voor online platforms en dienstaanbieders staat er een hoop te veranderen. Zij zullen maatregelen moeten nemen om hun gebruikers te beschermen. Per EU-lidstaat komt er een aparte toezichthouder die de naleving van de DSA controleert. Daarnaast houdt de Europese Commissie extra toezicht op de internetgiganten. Wie de nieuwe regels overtreedt, kan een boete verwachten van maximaal zes procent van de wereldwijde jaaromzet.
De nieuwe DSA wetgeving zal ons beter beschermen online. Vind je deze content leuk? Volg ons dan op Facebook, Instagram of TikTok om het laatste nieuws op de voet te volgen. En schijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe blogs.
Geef een reactie