Het is eindelijk zover. Het einde van 2020 komt in zicht. En met het einde van dit jaar komen ook de traditionele ‘omzetdagen’ rondom Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst. Dit jaar wordt er van ons gevraagd om niet te veel naar de winkels te gaan om te shoppen. Maar online gaan deze feestdagen met advertenties wél door. Daarom bij deze de do’s en dont’s in deze decemberperiode. Met als thema: op een verrassende manier meer impact maken.
De Online Marketing Kalender voor december
Wil je nog even herinnerd worden aan wanneer deze dagen allemaal vallen? Hieronder een handig overzicht:
- vrijdag 27 november 2020: Black Friday
- maandag 30 november 2020: Cyber Monday
- zaterdag 5 december 2020: Pakjesavond
- donderdag 24 december: Kerstavond
- vrijdag 25 december 2020: 1e Kerstdag
- zaterdag 26 december 2020: 2e Kerstdag
- donderdag 31 januari 2020: Oudejaarsdag
- vrijdag 1 januari 2021: Nieuwjaarsdag
Zoals je ziet, vallen alle dagen dit jaar rondom het weekend. Dat houdt in dat consumenten gedurende de week boodschappen gaan doen of het weekend daarvoor. Hierop kun je inspelen met je advertenties.
De milde Online Marketing piek in december
Normaal gesproken betekent december grote concurrentie op Google. Dit komt samen met hogere klikprijzen en een stijgende conversieprijs. Dit jaar is deze piek, vanwege corona, waarschijnlijk minder hoog. De kosten per klik zullen niet tot absurde hoogte stijgen en door je budget slim in te zetten heb je minder last van directe concurrentie.
Denk dan met name aan de dagen waarop je wil adverteren. Black Friday en Cyber Monday lenen zich voor een advertentie op de dag zelf, want dan is er een groter aantal zoekopdrachten. Voor Kerst, Sinterklaas en Oud en Nieuw geldt juist het tegenovergestelde: op die dagen is het aantal zoekopdrachten zeer beperkt. Als je in de dagen voor Kerst en Sinterklaas adverteert en je hebt ook nog een verwerkings- en verzendtijd voordat jouw dienst of product bij de klant is, houd daar ook rekening mee.
Val op met je creatieve online advertentie
We kennen de reclame van Bol.com rondom Sinterklaas allemaal. Als je een advertentie maakt gedurende deze periode, vecht je tegen concurrentie die allemaal rond hetzelfde thema adverteren. Maak een advertentie daarom geschikt voor de doelgroep die je wilt bereiken en voorkom dat je vervalt in clichés. Tussen alle advertenties met kerstballen en kerstbomen, valt nog een kerstadvertentie niet op.
Maak in deze periode juist gebruik van de persoonlijke waarden van jouw organisatie. Actief inspelen op het gevoelsniveau (bijvoorbeeld het gelukkig samenzijn of het verlangen naar iets lekkers of leuks) kan daarbij helpen.
Kijk uit met Zwarte Piet!
Of je het er nu mee eens bent of niet. Dit jaar hebben Google én Facebook ervoor gekozen om beelden met Zwarte Piet niet meer toe te laten in hun beleid. Kijk hier dus ook echt mee uit. Met name op Facebook, waar een afbeelding voor adverteren snel gemaakt is, loop je het risico dat jouw succesvolle post of advertentie in een keer wegvalt. Ook de pieten met een andere kleur zijn niet toegestaan. Dus geen roetveegpiet of stroopwafelpiet.
Bonus: ga goed het nieuwe jaar in!
Als je dan toch een flink aantal klanten te pakken krijgt in deze periode, zou het zonde zijn om deze later te verliezen. Houd contact en bouw een relatie op. Hier pluk je later de vruchten van. Laat ze bijvoorbeeld inschrijven voor een nieuwsbrief waarmee je de nieuwe klanten bedankt voor hun interesse in de laatste periode en ze een goede start van het nieuwe jaar wenst. Natuurlijk met een voordeel als ze in de eerste weken van het nieuwe jaar een product afnemen.
Met deze do’s en dont’s voor de komende periode maakt ook jouw marketingcampagne een goede start. Hier volgt nog een korte checklist om te kijken of je echt aan alles hebt gedacht:
- Begin op tijd en niet pas half december met je feestdagen campagnes. Zorg voor een strategie en bouw je campagnes stap voor stap op. Zorg ervoor dat je meerdere contactpunten creëert. Zet re-targeting in om vaker voorbij te komen met je advertenties, zet een uitgebreid e-mailmarketing traject in en maak actief gebruik van social media.
- Weet je zeker dat je voldoet aan het beleid van Facebook en Google rondom Zwarte Piet?
- Gaat jouw advertentie opvallen tussen alle andere advertenties van de concurrenten?
- Speelt jouw advertentie in op een hoger gevoelsniveau? Emoties werken, zeker rond de feestdagen, extra goed.
- Registreer je jouw klanten tijdens deze periode en staat er een campagne klaar om ze in 2021 opnieuw te benaderen?
Heb je na het lezen van dit blog ook zin om met marketing aan de slag te gaan voor jouw bedrijf? Maar heb je daar wel tijd voor? GetBright helpt je bij het opzetten en onderhouden van een online marketing traject met een strategie die werkt én resultaat oplevert. Nieuwsgierig? Stuur een mail naar info@getbright.nl of bel ons op 076 – 879 50 88.
Geef een reactie