Veel mensen denken dat zorg en marketing nog niet goed samengaan. Veel zorgorganisaties krijgen hun patiënten toegewezen, doorverwezen of zijn simpelweg de enige aanbieder. Niets is minder waar. Hoe fijn is het als patiënten voor je kiezen omdat ze voelen dat ze bij jou moeten zijn of als je iemand aan de lijn krijgt die weet waarover het gaat. Dat hele traject inzetten zorgt voor een aanwas van de juiste klanten en optimale benutting van de potentie. Marketing in de zorg? Zeker doen dus!
Zorgaanbieders zijn te bescheiden als het gaat om marketing in de zorg
Binnen de zorg zijn processen vaak essentieel, maar een essentieel proces wordt nog wel eens vergeten: zichtbaarheid! Marketing wordt gezien als niet nodig, heeft geen prioriteit of is te commercieel. Net zoals voor elke organisatie kan het zorgorganisaties echter helpen bij een betere bedrijfsvoering, betere naamsbekendheid en het vergroten van de zichtbaarheid. Alles met als doel een sterk merk. En een sterk merk blijft.
Toegankelijkheid van de website
De grootste winst die te halen valt is de zorg die je geeft aan de patiënten, ook toepast op alle kanalen. De zorg wil graag toegankelijke zorg bieden maar regel dat ook voor de website, social media en geautomatiseerde marketingprocessen. Patiënten stellen hun vragen eerst aan Google, maar zorginstellingen blijven vaak achter bij het beantwoorden van deze vragen. De meeste zorginstellingen communiceren op dit moment over hun dienstverleningen. Deze benamingen zijn vaak technisch en te moeillijk. Hierdoor zoeken minder mensen actief op deze dienstverleningen. De zorginstellingen zijn vervolgens slecht vindbaar op Google en missen veel potentiële bezoekers.
Door als zorginstelling specifieke landingspagina’s te ontwikkelen met bijvoorbeeld symptomen of veelvoorkomende situaties is er een grotere kans om beter gevonden te worden op Google. Een veilige website is voor zorgorganisaties erg belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan het SSL certificaat, dit zorgt voor een veilige verbinding tussen server en browser. Binnen de zorg is dit van belang omdat vaak persoons- of inloggegevens worden verstuurd. Regel dit dus voor jouw website.
Zichtbaarheid vergroten
Vergroten van de zichtbaarheid is de grootste stap die te nemen is voor de zorg. Afhankelijk van het doel en wie je wilt bereiken, ben je actief op social media om behoefte te creëren. Het is belangrijk om goed vindbaar te zijn op Google en om met advertentiecampagnes te werken om zo actief je doelen te bereiken. In deze campagne laat je de klant kennismaken met jouw organisatie, het hoeft niet meteen over de dienstverlening te gaan.
Marketing in de zorg: gebruik de data
Door social media worden mensen dagelijks overspoeld met informatie. Hierdoor beslissen ze vaak binnen enkele seconden hoe relevant de content is die ze zien. Er is goed inzicht in de doelgroep nodig om de juiste informatie op het juiste kanaal te delen. Om de doelgroep beter te leren kennen is er informatie nodig over de doelgroep. Dit kan uit online data gehaald worden. Denk hierbij aan kenmerken, gedrag en voorkeuren van de doelgroep. Op basis van deze data is het makkelijker om dienstverlening te personaliseren.
Marketing voor de zorg? Absoluut doen. Benieuwd naar voorbeelden? Wij hebben veel cases binnen de zorg; bekijk onder andere Star-shl, GGD reisvaccinaties en Huidzorg West. Zoek je een professionele partner voor ondersteuning, mail ons dan op info@www.getbright.nl of bel naar ons kantoor in Breda op 076 – 879 50 88.
Geef een reactie