De wereld van online marketing staat niet stil. Bedrijven spelen handig in op de laatste ontwikkelingen in de markt. Daarnaast volgen de ontwikkelingen zich in rap tempo op. Wil je dus een beetje bijblijven, dan is het belangrijk dat je goed bijhoudt wat er speelt in de online marketing wereld. Vandaar dit handige blog, waarin GetBright je weer helemaal bijpraat over de trends in het nieuwe jaar.
Trend #1: Privacy en cookies
Het lijkt alweer eeuwen geleden dat we met z’n allen AVG-checks uitvoerden, maar de gevolgen zijn nog dagelijks zichtbaar op het internet. Na de AVG (of GDPR in het Engels) is nu de tracking via cookies aan de beurt. Dit jaar is Apple al gestopt met het accepteren van 3rd party cookies in hun eigen browser Safari en vanaf 2022 komt hier Google Chrome bij. Daarnaast zit iOS 14 (en 15) ook vol met updates die het voor de gebruiker makkelijk maken om zichzelf onzichtbaar te maken op het internet. Nou is dat op zich een hele goede zaak, maar voor online marketing bedrijven is het volgen van je potentiële klanten een stuk moeilijker.
Hoe ga je daarmee om? Dat is bij elk bedrijf waarschijnlijk verschillend, maar wij adviseren in ieder geval om tijdig over te stappen op Google Analytics 4. Daarnaast worden de gegevens van klanten die je verzamelt via registraties voor nieuwsbrieven of via aankopen nog veel belangrijker. Wij verwachten dat Apple de grote veranderaar blijft op het gebied van privacy en dat Google en Facebook schoorvoetend zullen volgen. Apple heeft met zijn producten namelijk het meeste te winnen bij privacy-first, terwijl Google en Facebook afhankelijk zijn van persoonsgegevens.
Trend #2: Data Driven Online Marketing
Nieuwe technieken en uitvindingen rondom AI-learning, personalisatie van marketing kanalen en het verzamelen van data zorgen voor nieuwe uitdagingen voor de online marketeer. Hoe zet je de juiste data om naar een verbetering van jouw resultaten?
Door data te koppelen via Google Data Studio, krijg je inzicht in je resultaten op alle platformen. Facebook, Google, Instagram en LinkedIn Advertising worden gecombineerd met websiteresultaat en social media voor een totaaloverzicht. Met al die data kun je werken aan een verbeterde CRO en marketing funnel. Voor een marketeer houdt het in dat je ook het technische aspect van je baan niet meer mag onderschatten.
Trend #3: Online is king: inspelen op de crisis
Corona is in 2022 nog niet voorbij en door de crisis is online steeds belangrijker geworden. Webshops groeien als paddenstoelen uit de grond, communicatie vindt voornamelijk online plaats en het internetverkeer is hoger dan ooit. Hoe speel je hier als organisatie goed op in?
Ten eerste is het belangrijk om rekening te houden met een langetermijnplanning via een goed geschreven marketingplan. Is jouw organisatie klaar voor de toekomst?
Daarbij is het ook slim om je huidige website met een kritische blik te bekijken. Doorstaat het de tand des tijds? Is je website wel goed vindbaar via de Google zoekmachine? En trek je nog wel de juiste doelgroep aan en kun je hen verleiden tot een conversie? Neem nog eens een kijkje bij je concurrenten en probeer ook in te spelen op de zoekwoorden die zij gebruiken. Houd ook het laatste nieuws en Google Trends in de gaten om te voorspellen op welke behoefte van de consument je kunt inspelen. Voor B2B-marketing heeft GetBright ook een handige gids uitgebracht als download.
Trend #4: Werk aan de customer journey & experience
Vanaf het eerste contactmoment begint de reis van een websitebezoeker binnen jouw bedrijf. Zo’n bezoeker binnenhalen kan op verschillende manieren. Schrijf een nieuwe whitepaper of blog over een nieuwe ontwikkeling binnen jouw vakgebied. Of nog beter, plaats een video waarin je jouw kennis kunt delen met een compleet nieuwe doelgroep.
Denk hierbij ook buiten je eigen branche. Bedenk dat niet iedereen de kennis heeft die je misschien verwacht. Het aanmaken van overzichts- en categoriepagina’s op je website kan dan een stap zijn om het voor hen te vereenvoudigen. En als de bezoekers op je website zijn, ga dan na waar ze weer vertrekken en laat ze altijd gaan met een goed gevoel. Dit doe je door ze bijvoorbeeld te vragen of je echt niet ergens mee kunt helpen.
Trend #5: Combineer je kanalen in een sterke online marketing mix
De zichtbaarheid van je bedrijf zit echt niet alleen in je website. Gebruik een combinatie van SEO, Socials en SEA om de bezoeker naar je bedrijf te leiden en zorg ervoor met updates, likes, shares en remarketing dat je ze aan jouw organisatie verbindt. Het gebruik van al deze kanalen heet de online marketing mix.
Combineer ook de achterkant van jouw website: Google Search Console, Google Analytics en Google Ads geven gecombineerde data met hele concrete adviezen voor zoekwoorden en succesvolle pagina’s. Als je klanten dan reageren, luister dan extra goed. Zij zijn het bewijs van jouw reclame-aanpak en je boodschap. Wat voor hen geldt, geldt ook voor een ander.
Digitale uitdagingen overwinnen
Met deze set aan trends ben je weer helemaal klaar voor de sprint naar het volgende jaar. Maar daarmee houdt het niet op. Blijf jezelf en jouw bedrijf ontwikkelen en aanpassen om de concurrentie een stap voor te blijven. Leer en inspireer. Wil of kun je daar wat hulp bij gebruiken? Dan staan wij altijd voor je klaar om je te ondersteunen. Neem voor meer informatie contact op met info@getbright.nl of bel voor een (digitale) afspraak met 076 – 879 50 88.
Geef een reactie