Als we over een paar jaar terugkijken naar de eerste helft van 2020, dan zullen we ongetwijfeld tot de conclusie komen dat in een rap tempo alles anders werd. Normale begroetingen, lunchen of dineren in een restaurant en zelfs het bezoeken van je oma werden afgeraden.
Ook op de werkvloer veranderde er veel: we werkten zoveel mogelijk thuis en werden gedwongen om geen gebruik meer te maken van de bus of de trein. Daarnaast zijn we allemaal gestart met online meetings via Zoom of Microsoft Teams en werd het online vergaderen vaste prik. Wat al die jaren werd geprobeerd aan thuiswerken was op de een op de andere dag ‘normaal’.
‘Zomer’ periode?
Allereerst; is het eigenlijk wel de ‘zomer’ periode? Als in de periode waarin het voor veel bedrijven iets rustiger is? Door Corona is de verwachte zomerstop minder dan normaal omdat iedereen extra omzet wil meepakken. De verwachting is dus dat de meeste bedrijven gewoon doordraaien. Om hoe dan ook een dip te voorkomen hebben we drie onderdelen op een rij gezet waardoor jullie meer uit de zomer halen:
1. Hoe summerproof is jullie website?
Lekker weer, meer zon: we zijn meer buiten, stappen sneller een winkel binnen, maar dat betekent niet dat er minder online besteed wordt. Nee, in de zomer geven we juist met z’n allen extra geld uit. Zeker nu de vakanties dichter bij huis zijn houden we budget over. Kansen dus!
Juist in de zomer worden mobiele devices erbij gepakt om iets op te zoeken of om te bestellen. Als je veel onderweg bent is je telefoon nou ook eenmaal het handigst. Hoe summerproof is dus jouw website? Als je een klein venstertje toont waar je op in en uit moet zoomen dan loop je de boot mis. Uit onderzoek blijkt dat bezoekers daardoor afhaken. Daarnaast wordt je door Google keihard afgestraft in de mobiele zoekresultaten als jouw website of webshop niet responsive is. Tijd dus om even naar de website te kijken!
2. Leuke acties met meer engagement
De zomer is ook de periode om iets terug te geven aan de mensen die jullie bedrijf al een tijd volgen. Iedereen heeft wat meer tijd. Hoogste tijd dus om iets leuks te bedenken zodat je je volgers weer kunt activeren op een leuke manier.
Betrek je klanten en vraag ze om een reactie in relatie tot jouw product of dienst. Bijvoorbeeld: Op welke vakantiebestemmingen gebruiken jouw klanten jouw product, of waar zouden ze het willen gebruiken? Reageer altijd op alle inzendingen. Zo krijg je meer betrokkenheid.
3. Adverteren tijdens de zomer? juist nu!
Meer vrije tijd, informatie die beter binnen komt bij mensen… dit is je kans om op te vallen bij je doelgroep met een sterke boodschap! De zomer is dus een prima periode om te werken aan je naamsbekendheid, leads en wellicht ook directe verkoop.
Ken jij je doelgroep? Dan weet je waar en wanneer je jouw (potentiële) klanten kunt bereiken. In de schoolvakantie zijn gezinnen met kinderen vaak weg; jonge mensen zonder kids of mensen waar de kinderen al uitgevlogen zijn, kiezen juist vaak voor trips buiten de reguliere vakanties. De ‘thuisblijvers’ kan je bijvoorbeeld goed benaderen met adverteren voor lokale restaurants of producten.
Adverteren in de zomerweken niet geschikt voor B2B? Zeker wel. Ook ondernemers, inkopers, managers enz gaan met vakantie en hebben dan vaak de gelegenheid met wat meer afstand na te denken over hun bedrijf of organisatie: over inkoop, samenwerkingen, personeel, opleidingen enz. Zorg dat jouw boodschap gericht aankomt bij de doelgroep die je wilt bereiken. Weet waar je ze kunt vinden, via welke kanalen ze te bereiken zijn en heel belangrijk, waar ze behoefte aan hebben.
Waar is jouw doelgroep te vinden? Afhankelijk van dat antwoord kun je adverteren inzetten: Google ads, of wellicht Facebook advertising, maar kijk ook eens naar adverteren op Instagram of LinkedIn. Veel van je collega bedrijven zetten hun online advertising in de zomer tijdelijk op een wat lager pitje. Dat betekent dus minder concurrentie – en dus minder kosten per klik.
Ga jij aan de slag met online marketing deze zomer?
Je merkt het, deze zomer is het tijd om te investeren in online marketing. Normaal gesproken zijn de maanden juli en augustus rustiger voor veel bedrijven, dus is er juist nu ruimte om hieraan te werken. Ga jij ook aan de slag met online marketing in deze zomer?
Geef een reactie