De conversie ratio (of conversion rate) van jouw website geeft de verhouding aan tussen het aantal bezoekers op jouw site en het aantal bezoekers dat een vooraf bepaalde actie voltooit. Voor webshops is dit over het algemeen het plaatsen van een bestelling, voor websites zonder e-commerce bijvoorbeeld het versturen van een offerteaanvraag of contactformulier.
Waar bij Search engine optimization (SEO) en adverteren het doel is om meer geïnteresseerde bezoekers op jouw website te krijgen is het bij conversion rate optimization (afgekort CRO) het doel om de bezoekers die je op jouw website krijgt zo goed mogelijk te leiden naar het doel dat je met ze voor ogen hebt. Dit kan bijvoorbeeld door de indeling van pagina’s aan te passen, door andere fotografie te gebruiken, door de teksten te herschrijven of door andere kleuren toe te passen.
Je website conversie-gericht inrichten
Het is natuurlijk altijd goed om na te denken over de gebruiksvriendelijkheid en doelgerichtheid van je website. Door je website goed in te richten en een logische route uit te stippelen voor je bezoekers zorg je ervoor dat je jouw bezoekers als het ware aan de hand kunt nemen en kunt laten zien wat jij voor ze kunt betekenen en waarom ze juist voor jou moeten kiezen… en wel nu!
Het begint allemaal met de landingspagina. Hier komt de bezoeker op terecht nadat deze op jouw advertentie heeft geklikt of wanneer deze in Google gezocht heeft op de zoekterm waar je jouw landingspagina op hebt ingericht. De indeling en inhoud van deze pagina is van cruciaal belang; de eerste indruk die de bezoeker van jouw site en jouw bedrijf krijgt moet goed zijn. Zorg ervoor dat de pagina visueel aantrekkelijk is en dat de teksten op de pagina helder en wervend zijn geschreven. Daarnaast moet de pagina inhoudelijk aansluiten op wat de bezoeker verwacht te vinden. Zorg dat je de inhoud dan ook goed afstemt op de teksten in je advertentie.
Als je de bezoeker hebt weten te interesseren in jouw product of dienst dan is het zaak om de bezoeker actie te laten ondernemen. Of dit nou het inzenden van een contactformulier of het bestellen van een product is, de actie moet duidelijk zichtbaar, helder en zo simpel mogelijk zijn. Vaak helpt het om altijd een button in beeld te hebben waar de actie mee uitgevoerd kan worden, bijvoorbeeld door deze in een zwevend element vast op de pagina mee te laten scrollen.
Meten is weten
Dat je zo nu en dan een bestelling ontvangt via je webshop, of een ingezonden contactformulier via je website is mooi, maar hoe hoog ligt het conversieratio op jouw site nou eigenlijk en hoeveel meer conversies zou je al kunnen hebben als je jouw conversieratio met 1% zou kunnen verhogen?
De conversie ratio van jouw site kun je alleen bepalen als je het bezoek op jouw site goed meet en de conversiedoelen goed hebt ingesteld. Het is daarom van belang om te controleren of alle doelen zijn aangemaakt in Google Analytics en of deze goed worden gemeten. Heb je een webshop, zorg er dan voor dat Google Analytics e-commerce tracking staat ingesteld.
Als je er zeker van bent dat je jouw conversiedoelen goed hebt ingesteld en dat Google Analytics de bezoekers op jouw site goed meet dan kun je je gaan richten op het verhogen van de conversie ratio van jouw site.
Analyseren, plannen, testen, meten en weer opnieuw beginnen
Het optimaliseren van de conversie ratio van een website is geen exacte wetenschap, helaas is er geen vaste formule die voor iedere website hetzelfde resultaat oplevert. Ieder bedrijf heeft een eigen doelgroep en een eigen tone-of-voice waardoor voor iedere website de sleutel tot succes anders is.
Hoewel CRO dus geen exacte wetenschap is, draait het wel om cijfers en statistieken. Om te bepalen wat er aangepast moet worden aan de website om de conversie ratio te verhogen is het belangrijk om te weten wat het gedrag van de bezoeker is. Kijk bijvoorbeeld naar onderstaande zaken:
– Spreekt de landingspagina de doelgroep aan en wordt er doorgeklikt naar onderliggende pagina’s?
– In hoeverre komen de routes die de bezoekers afleggen overeen met de uitgestippelde route en waar haken de bezoekers af?
– Hoe lang doen de bezoekers erover om van de landingspagina naar de actie te geraken en waar zou dit proces versneld kunnen worden?
Als je bijvoorbeeld ziet dat bezoekers die binnenkomen op jouw landingspagina wel doorklikken naar de onderliggende productpagina, lang genoeg op die pagina blijven om de inhoud door te kunnen nemen maar vervolgens wel massaal afhaken, dan zul je de inhoud van de productpagina beter af moeten stemmen op de verwachting van de bezoeker. Om erachter waarom de bezoeker precies afhaakt kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Hotjar om met een heatmap in kaart te brengen waar de bezoeker precies naar kijkt op de pagina of met een mini-formulier aan de bezoeker te vragen wat deze mist op de pagina.
Als je weet wat je wil testen is het tijd om een A/B test in te stellen. Met een A/B test wordt je originele pagina (variant A) getest ten opzichte van een aangepaste versie van je pagina (variant B). Een deel van je bezoekers ziet variant A, de rest zal variant B te zien krijgen zodat je kunt testen of de aanpassingen een positieve invloed hebben op je conversie ratio of juist niet. Hiervoor kun je gebruik maken van tools als VWO , Optimizely of Google Optimize (Optimize is zelfs gratis en integreert mooi met Google Analytics). Deze tools verdelen de bezoekers automatisch over de varianten van de pagina en berekenen welke variant het beste scoort. Let wel op dat je pagina voldoende bezoekers krijgt, wanneer je te weinig bezoekers op de pagina hebt dan kun je geen conclusies trekken uit de tests. Als genoeg bezoekers je pagina bezocht hebben en met zekerheid gesteld kan worden welke variant beter werkt, kun je met deze informatie weer een volgende test draaien.
Conversie ratio optimalisatie voor jouw website of webshop?
Wil je ook meer conversies halen uit jouw websitebezoekers? Wij denken graag met je mee over hoe je jouw website effectiever kunt maken en hoe je jouw bezoekers beter kunt overtuigen van jouw product of dienst. Neem gerust contact op voor een vrijblijvende afspraak.
Nabil zegt
Hoi Richard,
Super artikel! Ben het alleen niet helemaal eens met de zwevende knop bij een landingspagina. Blijkt dat effectief te zijn?