Persona’s, je hoort de term steeds meer voorbijkomen in de marketing media en vakbladen. Marketeers bepalen aan de hand van persona’s hoe een groep mensen met overeenkomstige kenmerken eruitziet, om zo daar hun marketingcommunicatie en/of service op aan te passen.
Echter het is soms lastig om van een abstracte groep een goed beeld te krijgen, zodat het een beetje tot leven komt. En naast de vraag wat een persona precies is wil je natuurlijk ook weten wat je vervolgens met deze informatie kunt doen. Sommige organisaties verliezen zich erin en hebben wel 35 persona’s met bijbehorende customer journeys uitgewerkt. Daarmee gaan ze voorbij aan het nut wat het maken van een persona dient. In het algemeen werkt het voor jou het beste als je er drie tot maximaal vijf uitwerkt. In deze blog leggen we je uit hoe dat precies werkt.
Wat is een persona?
Persona’s zijn niet-bestaande en fictionele karakters die de verschillende type gebruikers van een product of service symboliseren. De zelf gemaakte persona’s bevatten overeenkomsten met de doelgroep en vormen daardoor een soort kleine sample van deze doelgroep. Persona’s zijn eigenlijk belichaming van type personen die binnen jouw doelgroep zouden kunnen vallen. Hieronder een voorbeeld van een fictieve persona voor GetBright:
Persona’s inzetten voor marketing
Wat heeft een marketeer aan persona’s? Als je persona’s vergelijkt met een compleet doelgroeponderzoek hebben persona’s meerdere voordelen. Een compleet doelgroeponderzoek is erg nauwkeurig, maar vergt ongelooflijk veel tijd en is erg intensief. Persona’s geven een iets minder, maar ook zeker een nauwkeurig beeld van de afspiegeling van jouw doelgroep. En het maken van persona’s vergt veel minder tijd. Je hebt met het maken van persona’s hierdoor sneller een goed beeld van jouw doelgroep. Een erg efficiënte manier van een doelgroep analyse dus.
Daarbij krijgen content marketeers door persona’s meer affiniteit met de doelgroep. Ze werken als het ware met echte belichamingen. Hierdoor zijn content marketeers die werken met persona’s beter in staat om de content af te stemmen op het publiek. Je kunt er je schrijfstijl en de inhoud van je teksten op aanpassen. Zelf heeft GetBright bijvoorbeeld ook een viertal persona’s die ons netwerk vertegenwoordigen, en op basis daarvan kiezen we de onderwerpen uit waarover we bloggen.
Persona’s in de customer journey
Als je een persona een customer journey laat doorlopen loop je vaak tegen problemen aan die je normaal over het hoofd zou zien. Bijvoorbeeld: persona A doorloopt de customer journey van een complex product zoals een wifi-versterker. Deze persona wil namelijk ook op de tweede verdieping van zijn woning een sterke verbinding hebben zodat hij zijn laptop overal mee naartoe kan nemen. Echter komt persona A niet uit de gebruiksaanwijzing, want er moeten zaken geconfigureerd worden en er zit een complexe dikke handleiding bij. Doordat deze persona de customer journey heeft doorlopen komt het bedrijf erachter dat er een makkelijke manier moet komen om het product uit te leggen. Het bedrijf kan er nu bijvoorbeeld voor kiezen om duidelijkere instructievideo’s te maken en op hun YouTube kanaal te zetten.
Persona’s maken, makkelijker gezegd dan gedaan
Het is de bedoeling dat de uiteindelijke motieven, eigenschappen en verwachtingen van jouw doelgroep worden verwerkt in je persona’s. Om achter deze dingen te komen kun je meerdere dingen doen. Ten eerste kun je gebruikers van jouw product of service interviewen. Ook kun je Google Analytics statistieken of social media statistieken analyseren. Tenslotte kun je er bestaande marktonderzoeken bij pakken om te kijken of jouw bevindingen overeenkomen. Je krijgt door deze methoden een beeld van ‘the bigger picture’. Het is daarna de bedoeling dat je dit beeld verwerkt in verschillende persona’s die een afspiegeling vormen van jouw doelgroep.
Vaak zijn drie of vier persona’s genoeg om een brede doelgroep goed te verdelen en af te spiegelen. Je kunt persona’s natuurlijk zo uitgebreid maken als je zelf wilt, maar zorg in ieder geval dat de volgende 12 punten in je uitwerking voorkomen:
- Foto of illustratie
- Fictieve naam
- Geslacht
- Woonplaats
- Leeftijd
- Beroep
- Salaris
- Thuissituatie
- Wat is belangrijk voor ze?
- Wat zijn hun doelen?
- Welke uitdagingen of vragen hebben ze?
- Waar bevinden ze zich (online/offline)?
Wil je meer weten over het maken van persona’s, of wat persona’s kunnen betekenen voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op voor een strategische brainstormsessie of vrijblijvend advies.
Geef een reactie