Elke pagina op jouw website moet een titel bevatten. Dit is namelijk een belangrijke factor bij het schrijven van content. Een paginatitel heeft namelijk zowel SEO als commercieel belang.
Pagina’s maken de website
De paginatitel wordt door Google gerekend als een van de belangrijkste elementen van een tekst. Bij een titel denkt Google simpelweg alvast waar de tekst op die pagina over zal gaan. Het gaat dus uiteindelijk om de pagina en niet om de website. Je wilt namelijk scoren met verschillende pagina’s die de juiste content bevatten. Als iemand op zoek is naar matrassen, dan wil je dat diegene op jouw webshop terecht komt bij matrassen. Mensen die een boxspring zoeken, moeten bij boxsprings terecht komen op jouw webshop. Ze hebben namelijk een specifieke zoekopdracht, en dan is de homepage voor deze doelgroepen niet erg interessant. Zorg ervoor dat je doelgroep op de juiste pagina terecht komt door gebruik te maken van paginatitels met de juiste zoekwoorden.
Drie regels voor een goede paginatitel
Er zitten een aantal regels vast voor het maken van een goede paginatitel, deze staan hieronder:
Lengte van je titel
De lengte van je titel bevat maximaal 67 tekens. Als je dit overschrijdt dan wordt de titel afgebroken met drie puntjes (…). Op deze manier nodig je de bezoeker niet uit om de pagina te bezoeken omdat hij of zij niet helemaal weet waar het over gaat. Op deze manier zullen ze zoeken naar een titel waardoor ze zich wel aangetrokken voelen.
Zoekwoorden
Zorg ervoor dat zoekwoorden naast je tekst, ook in je paginatitel zijn verwerkt. Op deze manier krijgt het zoekwoord meer waarde en dit komt ten goede van je titel.
Schrijfstijl
Je schrijft allereerst voor je doelgroep en dan pas voor Google. Je wilt eerst je doelgroep tevreden stellen en daarna pas Google. Het begint allemaal bij de paginatitel. Maak er een goed lopende zin van die het hoofdonderwerp van je tekst omschrijft. Maak je zin pakkend en kloppend zodat de bezoeker uiteindelijk door zal klikken naar de desbetreffende pagina.
Hoofdletter
Begin je paginatitel altijd met een hoofdletter en eindig niet met een punt. Je hebt een punt namelijk niet nodig en het is weer een teken minder. Daarnaast zet je tussen de paginatitel en bijvoorbeeld je bedrijfsnaam een (staand) streepje (|).
Het schrijven van een goede titel
Zoals reeds genoemd, is een pagina titel een van de belangrijkste elementen van een stuk tekst. Een pagina titel wordt als eerste door Google getoond. Op de onderstaande afbeelding zie je drie pagina titels. De eerste pagina heeft bijvoorbeeld een site link, maar toch zijn de tweede en de derde interessanter als er puur wordt gekeken op de aantrekkelijkheid van de titel. De eerste pagina titel is niet erg aantrekkelijk, terwijl de tweede en de derde dit wel zijn.
Een goede paginatitel zorgt voor hoger doorklik percentage op je website. Daarnaast draagt het ook bij aan de herkenbaarheid op het beeldscherm van de gebruiker. Een gebruiker kan bijvoorbeeld acht vensters open hebben staan, en dankzij een goede titel ziet hij of zij direct welke pagina van jouw website is. Ze zullen dus veel makkelijker jouw pagina weer aan klikken. Wees creatief met het schrijven van je paginatitel!
Wil je meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op.
Geef een antwoord