Online marketeers worden wekelijks en soms wel dagelijks geconfronteerd met de termen SEO en SEA. Maar wat betekenen deze termen nu eigenlijk? In deze blog leggen we uit wat SEO en SEA nou eigenlijk is en wat je ermee kunt bereiken.
Wat is SEO?
Search Engine Optimization (SEO), ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, is niets anders dan het vindbaar maken van websites in de gratis zoekresultaten van zoekmachines (organische zoekresultaten). SEO is het optimaliseren van je online aanwezigheid, zodat je meer én hoger scoort in Google. Er zijn verschillende stappenplannen mogelijk om aan de gang te gaan met je SEO. Onderstaand stappenplan passen wij vaak toe omdat hij praktisch en handig is.
1. Doelen en Thema’s
Je moet allereerst voor ogen hebben wat je gaat doen en waarom je dit wilt gaan doen. Op welke thema’s wil je vindbaar gaan worden en wat zijn de resultaten die je uiteindelijke wilt gaan boeken met je gekozen SEO strategie? Denk hierbij ook aan de weg naar conversie (de customer journey). Hierbij kun je het trechtermodel gebruiken: Wij gebruiken hiervoor het SEE THINK DO CARE MODEL. Meer hierover vind je in ons blog over de customer journey.
2. Technische website optimalisaties
Google beloont websites die gebruiksvriendelijk zijn door ze hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Zorg er dus voor dat je website snel laad, goed werkt op mobiele apparaten en van een logische structuur is voorzien. Controleer ook of alle pagina’s goed werken en niet uitkomen op een ‘404-pagina niet gevonden’ resultaat. Niets is zo irritant als dat. Alles gecheckt en verbeterd? Dan gaan we ons nu focussen op de inhoud van de website.
3. Zoekwoordenonderzoek
In de analyse ga je uitzoeken op welke zoekwoorden je gevonden wilt gaan worden. Probeer dichtbij de vraag van jouw doelgroep te blijven: welke woorden gebruikt jouw doelgroep om uiteindelijk een product of dienst van jouw af te nemen? In een goed zoekwoordonderzoek zit veel desktop research en denkwerk. Het is meer dan een kijkje nemen in de Google Keyword Planner, in Google Ads of trends vinden via Google Trends. Kijk bijvoorbeeld ook naar je concurrenten, welke zoekwoorden gebruiken zij nou eigenlijk?
Belangrijke dingen om hierbij in de gaten te houden zijn lange en korte zoekwoorden, zeker in combinatie met het aantal gevonden webpagina’s (zoekvolume) en het aantal concurrerende webpagina’s op deze zoekwoorden.
Voorbeeld: jouw doelgroep zoekt op “buitenspeelgoed voor scholen”, maar ook op “veilig buiten spelen”.
4. Nulmeting
Je hebt je doelen en thema’s voor ogen en je hebt een analyse uitgevoerd waarin je zoekwoorden in kaart hebt gebracht. Nu is de tijd aangebroken om een nulmeting te gaan uitvoeren. Je gaat kijken wat je ranking is op de door jouw gekozen zoekwoorden. Over een x aantal maanden kun je deze input namelijk gaan gebruiken om te analyseren of je inspanningen daadwerkelijk geresulteerd hebben in betere rankings. Zoekmachine optimalisatie is een traag proces, verwacht niet na een paar weken al keiharde resultaten.
Naast je resultaten in Google, vergelijk je hier ook je websiteresultaten in Google Analytics. Houd het aantal bezoekers bij dat organisch (via zoekmachines) naar jouw website komt. Daarnaast kun je statistieken bijhouden zoals het percentage organisch verkeer t.o.v. het totale website verkeer en de gemiddelde tijd op de website en het aantal pagina’s die deze bezoekers bezoeken.
5. Contentplan
Natuurlijk heb je een helder plan nodig waarin je beschrijft/visualiseert hoe je de uiteindelijke content (bestaande & nieuwe pagina’s), gaat wegzetten in je site. Ga je hiervoor nieuwe pagina’s aanmaken, bestaande pagina’s optimaliseren of ga je een combinatie hiervan toepassen?
Denk hierbij aan de menustructuur van jouw website. Maak gebruik van interne links (pagina’s die naar elkaar verwijzen) en landingspagina’s (pagina’s die bezoekers aantrekken). Zorg ervoor dat je een overzichtje hebt van huidige goed presterende pagina’s en kijk of je deze moet aanpassen of uitbreiden.
6. SEO-Copywriting
Je bent ondertussen al een heel eind. Aangezien je voor ogen hebt waar je de content gaat wegzetten in je site kun je nu aan de slag met het schrijven van teksten die voldoen aan een set SEO-richtlijnen. Heb je alle content gereed? Pas dan je contentplan toe.
Bij het schrijven denk je aan de geldende SEO-regels:
- Je maakt gebruik van H1, H2, H3 header tags.
- Je schrijft in voor jouw doelgroep begrijpelijke taal.
- Je zorgt ervoor dat paragrafen niet te lang zijn.
- Je verwijst een enkele keer naar interne en externe webpagina’s.
7. Meten van resultaten
Natuurlijk wil je snel resultaat zien. Maar meestal kost het tijd voordat je SEO inspanningen resultaat opleveren. Daarom is het zaak om goed in de gaten te houden wat er gebeurt. Maak een maandelijks overzichtje van je plaats in de zoekmachines en gebruik voor het onderzoek het liefst een incognito venster waarbij je niet bent ingelogd. Zo voorkom je dat de resultaten worden beïnvloed door persoonlijke voorkeuren.
Wat is SEA?
Search Engine Advertising, ook wel SEA genoemd, is het betaalde gedeelte van de zoekmachine. In Google Ads maak je advertenties met zoekwoorden en deze link je naar een landingspagina op de website. De consistentie in je Google Ads campagne van zoekwoord, advertentietekst, landingspagina, cost per click en kwaliteitsscore bepaalt wat je betaalt aan Google Ads.
Wat is het verband tussen SEO en SEA? Door continu met SEO bezig te zijn maak je je site beter. Dit verhoogt je Quality Score en verlaagt uiteindelijk de kosten omdat SEO geen geld kost. SEO biedt dus extra middelen voor SEA door de juiste zoekwoorden toe te passen. SEO en SEA verrijken elkaar, en hierdoor krijg je meer tijd voor conversie optimalisatie.
Kom je er niet uit?
Na het lezen van deze blog is er hopelijk meer duidelijk geworden wat SEO en SEA nou eigenlijk betekent. Mocht je meer vragen hebben omtrent deze onderwerpen, neem geheel vrijblijvend contact met ons op.
Geef een reactie