Na onze blog over de zoekmachinecijfers in 2019, gaan we het dit keer hebben over andere statistieken: het gebruik van de verschillende social media kanalen in Nederland. We kijken hierbij naar het afgelopen jaar en doen een korte analyse en een voorspelling voor de komende jaren. Als je ook op de hoogte wil blijven van de laatste trends voor social media in 2020, dan kun je tevens het volgende blog bekijken.
Social Media Statistieken in 2019 | Algemeen
Platform | Q1 2019 | Q2 2019 | Q3 2019 | Q4 2019 |
59,42% | 61,95% | 62,76% | 51,11% | |
23,83% | 21,47% | 21,80% | 28,30% | |
7,28% | 7,31% | 8,05% | 9,80% | |
2,96% | 3,94% | 2,88% | 6,15% | |
YouTube | 2,66% | 2,95% | 2,35% | 2,60% |
1,37% | 0,62% | 0,49% | 0,58% |
Kijkend naar bovenstaande statistieken voor het gebruik van social media in Nederland dan vallen er een aantal zaken op. Allereerst gaat meer dan de helft van het verkeer nog naar Facebook, en een kwart gaat naar Pinterest. Samen zijn de twee kanalen goed voor gemiddeld 80% van al het social media verkeer.
Daarnaast valt op dat Twitter en Instagram zeer goed presteren aan het einde van het jaar. Twitter is sowieso bezig aan een opmars. Dit komt misschien wel omdat Twitter in grote lijnen hetzelfde is gebleven: een tweet versturen (met of zonder plaatje) is een stuk persoonlijker dan sommige interacties op Facebook. Het is ook een van de weinige platformen die nog erg tekstueel is ingesteld.
LinkedIn heeft gemiddeld minder dan 1% van het social media verkeer. Het heeft echter wel een ongelooflijk belangrijk bestaansrecht. Als zakelijk platform is het ongeëvenaard en uit deze gegevens blijkt dat elke klik op LinkedIn ook daadwerkelijk belangrijk is. Daarnaast geeft LinkedIn de mogelijkheid om een hele specifieke doelgroep te benaderen. Wil je echter de massa bereiken, dan bieden Facebook en Pinterest een veel groter en frequenter bereik.
Social Media Statistieken in 2019 | Mobiel
Platform | Q1 2019 | Q2 2019 | Q3 2019 | Q4 2019 |
65,93% | 67,13% | 68,75% | 56,76% | |
20,65% | 18,91% | 18,83% | 23,46% | |
5,90% | 5,77% | 6,44% | 9,14% | |
3,96% | 5,08% | 3,62% | 7,78% | |
YouTube | 1,75% | 2,11% | 1,53% | 1,99% |
1,24% | 0,51% | 0,37% | 0,38% |
Als we deze statistieken bekijken en ook vergelijken met de algemene statistieken van alle apparaten, dan valt op dat Pinterest en Twitter minder presteren op mobiele apparaten. Facebook en Instagram presteren daarentegen een stuk beter. Dit heeft waarschijnlijk twee oorzaken: visuele aantrekkingskracht en eenvoud in gebruik.
Mensen zijn visueel ingesteld, zeker op de smartphones. Applicaties met veel beeld voeren de boventoon. Facebook en met name Instagram zijn daar helemaal op toegespitst en zien dan ook betere resultaten op mobiele apparaten, dan op de desktop. Pinterest is bij uitstek ook een visueel medium, maar heeft te kampen met een achterstand in gebruiksvriendelijkheid van de applicatie. Ook is het niet mogelijk om via de webbrowser borden op Pinterest te bekijken zonder in te loggen of zonder het aanmaken van een Pinterest account. Dit is ongetwijfeld een bewuste keuze, maar dat creëert wel verschillen in verkeer.
Social Media Statistieken in 2019 | Feestdagen
Platform | November 2019 | December 2019 | Januari 2020 |
50,90% | 49,02% | 52,53% | |
29,15% | 29,98% | 26,56% | |
9,44% | 10,12% | 10,78% | |
6,03% | 6,37% | 6,25% |
Uit bovenstaande statistieken blijkt dat tijdens de feestdagen Pinterest een zeer populair platform is. Dit valt te verklaren vanuit de inspirerende werking van Pinterest. Tijdens de feestmaand zoeken mensen cadeauvoorbeelden, knutselwerkjes en -creaties op voor surprises, Sinterklaas of Kerst.
Facebook verliest in die periode wat verkeer, maar Twitter blijft gestaag groeien. Ook richting 2020. Het lijkt erop dat dit platform bezig is aan een comeback. Twitter heeft wat dat betreft een redelijk unieke functie. Het is een van de weinige platformen waar nog veel rechtstreekse interactie plaatsvindt. Een tweet heeft toch een soort tussenvorm van een sms-bericht en een algemene oproep. In een social media landschap waar Facebook zich vooral richt op adverteren en Instagram en Pinterest op het tonen van beeld, is dat misschien een voorbode voor een voorspoedig 2020.
Op welk social media platform moet ik adverteren?
Een vraag die ons als online marketingbureau bezig houdt en die we ook vaak van klanten krijgen: waarop moet ik als bedrijf adverteren? Het antwoord op deze vraag houdt sterk verband met de doelgroep die je wilt bereiken en het type content dat je wilt plaatsen.
Facebook is geschikt voor vrijwel elk bedrijf: de advertentiemogelijkheden zijn daar eindeloos en de kosten zijn niet erg hoog. Je bereikt hiermee makkelijk een specifieke doelgroep of de massa. Pinterest is daarentegen een nicheplatform: voor B2B niet supergeschikt, behalve als je zelf je eigen creaties maakt.
Instagram werkt via Facebook Ads en maakt gebruik van dezelfde uitgebreide mogelijkheden. Zeker voor visuele sfeeruitingen is Instagram erg aan te raden. LinkedIn is niet voor elk bedrijf geschikt, maar voor maatschappelijke bedrijven, overheidsinstanties en bijvoorbeeld scholen een goed platform. De kosten liggen over het algemeen iets hoger, maar de leads die je binnenhaalt zijn vaak een stuk waardevoller.
Wil je meer informatie over het effectief inzetten van een social media strategie met online advertising? Neem dan contact op met info@getbright.nl of bel ons voor de mogelijkheden op 076 – 879 50 88. Ook is het mogelijk om een training te volgen die je op weg helpt.
Geef een reactie