Structured data?
Structured data (gestructureerde gegevens), of schema, is een stukje code op een webpagina die het voor Google gemakkelijker maakt om te zien waar de pagina over gaat. Ook helpt het gebruikers van zoekmachines te vinden wat ze zoeken. Je hebt ze waarschijnlijk wel eens voorbij zien komen: de how-to stappenplannen, recepten of vacatures. Zien er anders uit dan een saai tekst-zoekresultaat toch?
In deze blog bespreken we:
- Welke soorten structured data er zijn;
- waarom je het zou moeten gebruiken;
- en hoe je het implementeert op je website.
Welke soorten structured data zijn er?
Er zijn verschillende soorten schema die je kunt gebruiken. De meest voor de hand liggende voorbeelden zijn recensie-sterren en breadcrumbs (het pad op je website).
De meest voorkomende vormen van schema data zijn:
- Producten
- Reviews en ratings
- Lokale bedrijven en organisaties
- Recepten
- Vacatures
- FAQs en how-to’s
- Cursussen, opleidingen en trainingen
- Evenementen
- Video’s en afbeeldingen
Rich results
Google noemt al deze speciaal opgemaakte zoekresultaten ook wel rich results. De verschillen met ‘gewone’ zoekresultaten zijn goed te zien in deze voorbeelden (klik op de afbeeldingen om ze te vergroten):
Voor de complete lijst met structured data verwijzen we graag naar de bron van dit fenomeen: schema.org.
Helpt structured data met SEO?
Indirect helpt schema markup mee aan de vindbaarheid van je website (SEO). Het is niet zo dat het je rankings kan verbeteren, maar door de gebruiker een opvallender zoekresultaat te laten zien, is de kans dat ze doorklikken naar je website groter. Daarbij is het ook nog eens zo dat hoe beter Google begrijpt waar het op jouw website om te doen is, des te beter hij zijn gebruikers kan dienen. Dit soort resultaten heten niet voor niks rich results. Je verrijkt namelijk de ervaring voor degene die iets opzoekt.
Hoe gebruik ik het?
Er zijn verschillende soorten manieren om schema markup toe te passen op je website.
Implementatie met JSON-LD
Om aan zoekmachines aan te kunnen geven wat alle pagina’s betekenen, maak je gebruik van bepaalde code. Volgens Google heb je de keuze uit Microdata, RDFa en JSON-LD om structured data te implementeren, maar geven ze momenteel de voorkeur aan JSON-LD. Met deze laatste optie laadt je een script in de head of body van de pagina, zodat het minder foutgevoelig is. JSON-LD generators kunnen je helpen met het opmaken van de structured data. Ben je iets minder technische aangelegd, dan kan de hulp van een webdeveloper van pas komen.
Implementatie met Yoast in WordPress
Voor de iets minder technisch aangelegde personen in deze wereld (mijzelf inbegrepen) en WordPress gebruikers, kan de Yoast plugin worden gebruikt. Door het ingeven van de organisatienaam en het logo in de algemene instellingen van de plugin worden alle belangrijke organisatiegegevens door Yoast uit de website gefilterd en gepresenteerd aan Google. Bovendien kun je per pagina en per bericht uit een aantal verschillende content types kiezen.
Ben jij al overtuigd en wil je zelf structured data toepassen op je website, maar weet je niet waar te beginnen? Neem dan gerust contact met ons op.
Geef een reactie