Web Analytics
Web Analytics staat in de praktijk bijna altijd gelijk aan ‘Google Analytics’. Echter het is meer dan een tool, het is een rijke voorraad aan kennis en statistieken die je helpen bij het optimaliseren van je website. Je kunt zien wat er op de website gebeurt, wat voor type bezoekers er zijn en wat ze allemaal doen op je website.

Wat kun je zoal zien
De belangrijkste en meest gebruikte data is de analyse van de bezoekersstroom. Waar komen de bezoekers vandaan? Goede vindbaarheid, sterke social media kanalen of zit de bulk in betaalde Adwords traffic? Vervolgens wil je graag weten hoe lang de gebruikers op de website blijven, hoeveel pagina’s zij bezoeken en vooral ook welke pagina’s dat zijn. Het wordt nog interessanter als je gaat kijken hoe de bezoekers converteren of juist niet, en waar dat dan aan ligt. Koppel dan ook nog eens je Adwords en Search Console aan je Analytics account en je hebt ineens een compleet digitaal dashboard waarop je je strategische beslissingen kan baseren.
Analytics uitdagingen
De meeste voorkomende uitdaging is het goed instellen van Google Analytics. Hoewel Google Analytics tamelijk gebruiksvriendelijk is, is de tool door de jaren heen dermate complex geworden dat je er als normale gebruiker bijna niet meer uitkomt. Mocht dit zo zijn, dan heb je niet die extra waarde die je zou willen hebben en waar je wat mee kunt doen als sturingsmechanisme. De tweede uitdaging is om met de harde Analytics cijfers conclusies te trekken ter verbetering van de website. Ook dit valt in de waan van de dag vaak van tafel.


De waarde van je verkeer verbeteren
Met Google Analytics kun je vooral de waarde van je website meten. Heb je een campagne lopen via Social Media en converteren de bezoekers niet? Zit er een sterke daling in je organisch verkeer? Geeft Adwords je teveel lage kwaliteit bezoekers? Analytics laat het je weten. Neem anders contact op, onze specialisten leggen graag uit wat we voor je kunnen betekenen om met behulp van Analytics de resultaten te verbeteren.