Google’s grootste update in vijf jaar tijd
Google voert regelmatig updates door, daar staan we niet meer van te kijken. Eens in de zoveel tijd komen ze echter met een grote update. We zijn inmiddels een maand verder na de invoering van Google’s grootste update in vijf jaar tijd: BERT. Het techbedrijf zelf noemde BERT ‘de belangrijkste update in de komende vijf jaar.’ De update van het algoritme zal namelijk zo’n 10% van alle zoekopdrachten in de beroemde zoekmachine beïnvloeden.
Wat betekent BERT voor zoekmachinegebruikers?
Het gelijknamige Sesamstraat-karakter wordt al door veel organisaties ingezet als symbool van de update, maar BERT staat eigenlijk voor ‘Bidirectional Encoder Representations from Transformers.’ Het is ingewikkelde taal voor wat eigenlijk betekent dat Google de context van zoekopdrachten beter begrijpt. De update heeft dus vooral invloed op specifieke zoekvragen die op een natuurlijke wijze worden ingetypt of ingesproken. Zo wordt onder andere goed ingespeeld op voice-search dat in opkomst is. Als gebruiker van de zoekmachine zul je merken dat je langere en natuurlijkere vragen kunt intypen en daar dan relevante zoekresultaten voor terugkrijgt.
Een voorbeeld: een Braziliaan wil naar Amerika reizen en typt de volgende zoekvraag in:
Bron: Search Engine Journal
Vóór de BERT update zou Google de Braziliaan als eerste artikelen laten zien die gaan over Amerikanen die naar Brazilië willen reizen. Dat is natuurlijk niet waar deze persoon naar op zoek is. Dankzij BERT zal het eerste zoekresultaat de officiële website van de Amerikaanse ambassade in Brazilië zijn.
Ook vragen kan Google door middel van het BERT algoritme beter interpreteren. Wanneer je bijvoorbeeld ‘Waar mag ik niet parkeren?’ intypt kan Google met BERT de context lezen en je als eerste zoekresultaten laten zien die uitleggen waar het verboden te parkeren is. Vóór de BERT update waren de eerste zoekresultaten juist artikelen die gaan over parkeren in het algemeen.
Wat betekent Google’s BERT update voor websites?
Het is duidelijk wat de update betekent voor gebruikers van de Google zoekmachine. Maar hoe zit het dan met de invloed van de updates voor SEO (zoekmachineoptimalisatie)? Wanneer je actief bezig bent met het optimaliseren van de content op je website voor zoekmachines, weet je dat dit proces nooit stopt. Sterker nog, met de BERT update gaat Google voorrang geven aan websites met goede en natuurlijke teksten. Websites met geautomatiseerde en/of gekopieerde teksten zullen strenger worden bestraft. Het is dus belangrijk dit mee te nemen tijdens je SEO werkzaamheden.
Welke SEO pijlers worden met het BERT-algoritme extra belangrijk?
Er worden drie SEO pijlers extra belangrijk met de invoering van het BERT-algoritme.
- Duidelijke structuren: dit was altijd van belang, maar lijkt nu extra belangrijk te worden. Wanneer Google door middel van spiders je website scant, kan een duidelijke structuur meer duidelijkheid geven waar jouw site over gaat en in welke context het de teksten kan indexeren. Ook wordt het steeds belangrijker om alle pagina’s op je site die aanvullende input leveren, onderling met elkaar te linken.
- Unieke content en vragen: een van de belangrijkste SEO regels is dat je nooit content van een andere, of van je eigen site dupliceert. Ook is het goed om met de content op je site vragen te beantwoorden. Met de uitrol van BERT zijn deze zaken nog belangrijker geworden.
- Snelle pagina’s: Google geeft altijd al voorrang aan snellere websites, maar dit wordt nog een beetje belangrijker met BERT. Hoe sneller jouw pagina’s geïndexeerd kunnen worden, hoe beter.
Wanneer komt BERT naar Nederland?
BERT is momenteel al uitgerold in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Wanneer de update naar Nederland komt is nog onduidelijk, maar wij denken dat het niet meer lang zal duren. Je kunt alvast voorwerk doen door je website nog eens goed onder de loep te nemen. Zo voorkom je dat je wordt overvallen door de negatieve impact van de BERT update wanneer deze wordt uitgerold in Nederland.
Meer over SEO?
Wil je de vindbaarheid van je website verhogen, maar weet je niet goed hoe je dit aan moet pakken? Wij zijn er om je te helpen. Stuur een mailtje naar info@getbright.nl of bel ons op 076-879 50 88.
Geef een reactie