Het begin van het nieuwe jaar is traditioneel tijd om vooruit te blikken op de trends op het gebied van online marketing. We schreven al over de social media trends voor 2020 en de online marketing trends voor 2020. In dit blog gaan we dieper in op de SEO trends voor 2020.
Hoe is SEO het afgelopen jaar (2019) ontwikkeld?
SEO, de kunst van zoekmachineoptimalisatie, blijft voor veel bedrijven hetgeen waar ze het meeste feeling mee hebben. Zo krijgen wij als online marketingbureau nog steeds het vaakst de vraag of we de SEO voor bedrijf X kunnen regelen. Het ‘gratis’ bovenaan komen in de Google zoekmachine is ook simpelweg aantrekkelijk.
Toch is SEO het sterkst, ook in 2019 én 2020, als onderdeel van een goede online marketing mix. Het is mooi als jouw webteksten uitstekend geschreven zijn, maar je vergroot je zichtbaarheid door een goede aanwezigheid via Facebook, LinkedIn en Instagram.
Wat is de kracht van Google Advertising in SEO?
Naast een zichtbaarheid op sociale media, is de waarde van adverteren binnen Google alleen maar groter geworden. Waar er vroeger nog vaak één of twee advertenties bovenaan de zoekresultaten staan, zien we er nu steeds vaker drie of vier. Soms nog met een extra kaartje van Google Maps erbij.
Sowieso merken we dat Google steeds meer probeert om de vraag die een gebruiker stelt aan de zoekmachine, zoveel mogelijk op de zoekresultatenpagina probeert te beantwoorden. Als je zoekt naar acteurs komen er automatisch resultaten voorbij van de films waarin ze acteren. Daarnaast zie je gelijk al een heel stuk van zijn of haar Wikipedia pagina.
Trend #1: Google probeert je antwoord te geven op jouw vraag
Dat brengt ons bij de eerste trend van 2020. Eind oktober rolde Google de BERT update uit in Amerika. Deze update zou een zoekopdracht beter moeten beantwoorden. Met de BERT update begrijpt de zoekmachine beter wat je vraagt en dit leidt tot een juist antwoord in de vorm van de resultaten op de resultatenpagina.
Als SEO aandachtspuntje wordt het dus nog belangrijker dat je antwoord gaat geven op de vraag van een gebruiker. Ga voor optimaliseren op kwaliteit en niet puur op zoektermen. Als de juiste informatie op jouw pagina te vinden is, zal Google je vanzelf belonen met een hoger resultaat.
Trend #2: Google is én blijft het grootste zoeknetwerk, ook in 2020
Google heeft al jaren een zoekmachine aandeel van boven de 93 procent. De laatste vijf jaar is dit aandeel vrij stabiel gebleven en dat zal in 2020 echt niet gaan veranderen. Sterker nog, wij verwachten dat dit aandeel nog groter kan worden. Met lagere budgetten heeft het dus geen enkele zin om te adverteren op andere zoekmachines.
Ook voor je SEO houdt dit in dat je gewoon rustig de regeltjes van Google moet blijven volgen. De guidelines voor het schrijven van SEO content, zoals H1 en H2 tags, kwalitatieve links en geen verborgen teksten blijven onveranderd.
Trend #3: Voor SEO is ‘mobile first’ ontzettend belangrijk
Het aantal zoekopdrachten dat wordt gedaan via mobiele apparaten, heeft het aantal dat gebeurt via desktopapparaten al ruimschoots overschreven. Google herkent dat en geeft op de smartphone andere zoekresultaten weer dan op de resultatenpagina voor de desktop.
Voor jouw SEO houdt dit dus twee dingen in: allereerst zorg je ervoor dat jouw website toegankelijk is op mobiele apparaten. Daarnaast check je bij het testen van jouw resultaat ook de resultatenpagina op je mobiel.
Trend #4: Lokale SEO wordt aanzienlijk meer gebruikt
Volgens Google is het aantal zoekopdrachten dat gebruik maakt van ‘in de buurt’ of van een zoekterm met een plaatsnaam in de afgelopen jaren flink toegenomen. Google beloont websites en bedrijven die transparant zijn in hun informatie. Dus dat geldt ook waar ze vandaan komen en wie er achter het bedrijf zit.
Voor jouw SEO en website houdt het in dat je nagaat of duidelijk is waar je bedrijf zich bevindt en wie de contactpersonen zijn. Ook schrijvers van (blog)artikelen op de website maak je zichtbaar. Daarnaast laat je zien in welke omgeving je bedrijf actief is. Door deze informatie goed weer te geven, komt jouw bedrijf beter tevoorschijn in de lokale zoekresultaten.
Ga jij aan de slag met SEO in 2020?
Met deze trends en tips maak je een goede start met SEO in 2020. Voor de goede orde nog even een checklist:
- Geeft jouw webpagina antwoord op een vraag van een bezoeker?
- Is jouw webpagina geen aaneenschakeling van belangrijke zoektermen?
- Maak je gebruik van H1 en H2 tags, kwalitatieve links en volg je de guidelines van Google?
- Is jouw webpagina goed zichtbaar op een smartphone?
- Is het duidelijk wie er achter het artikel of achter de website zit?
Als je op al deze vragen een positief antwoord kan geven, staat jouw SEO voor 2020 als een huis.
Mocht je hulp nodig hebben bij het opzetten van je SEO of geef je het liever helemaal uit handen? GetBright helpt jou bij het opzetten van een SEO-vriendelijke website die goed gevonden wordt in Google. Voor meer informatie kun je contact opnemen via ons e-mailadres info@getbright.nl of je kunt ons bereiken op tel. nr. 076 – 879 50 88.
Sander Touw zegt
Ook in 2021 is het van belang dat je website mobielviendelijk is. Het mobiel is niet meer weg te denken en steeds meer mensen keizen ervoor om even een snelle Google search via hun mobiel te doen dan via hun computer en laptop. Natuurlijk! Het is eenvoudiger om je mobiel op te pakken dan naar je desktop te lopen.