Hoe krijg je een hogere ranking in Google? Deze vraag wordt beantwoord aan de hand van 10 gouden tips die je in deze blog kunt lezen.
Maak je website sneller
De laadsnelheid van je website wordt door Google gezien als een zeer belangrijk element. Google laat het meetellen in de totale waardering van jouw website. Het doel hierbij is om eigenaren van websites te stimuleren om het internet snel en toegankelijk te houden. Het is dus uitermate belangrijk de snelheid van jouw website te optimaliseren voor een hogere ranking.
Er zijn tools die de laadsnelheid van jouw website inzichtelijk kunnen maken. Een veel gebruikte webtool is de Full Page Test van Pingdom. Deze webtool maakt de laadsnelheid van jouw website inzichtelijk aan de hand van een waterval diagram. In deze diagram wordt elk element dat op de website wordt geladen, los weergegeven met de bijbehorende laadtijd. Op deze manier kun je zien waar de problemen qua laadsnelheid zich voordoen. Tevens geeft deze webtool suggesties om deze problemen op te lossen waardoor je laadsnelheid wordt geoptimaliseerd en je een hogere ranking van je website krijgt.
Schrijf unieke en relevante content
Google richt zich op het leveren van waardevolle en unieke content voor haar eindgebruikers. In 2011 heeft Google de Panda update ingevoerd. Deze update zorgt ervoor dat websites met weinig, irrelevante of gekopieerde content minder goed scoren in Google zoekresultaten. Google merkt dus wanneer jouw website veelvoudig gebruik maakt van onjuiste content. Je website zal op deze manier dalen in de zoekresultaten en je wilt het tegenovergestelde: een zo hogere ranking in Google.
Weinig of irrelevante content begint allereerst bij jezelf. Heb je er al eens aan gedacht om blogs te schrijven op je website? Hiermee zit je altijd in de actualiteit en actualiteit is relevant voor bezoekers. Doe kennis en ervaring op door eens te kijken hoe andere websites hun blogs schrijven en kies daarna zelf een uniek onderwerp om over te schrijven. Gekopieerde content is te achterhalen met webtools zoals Screaming Frog of Xenu. Met deze webtools kun je resultaten sorteren en filteren op dubbele waarden. Vervolgens kun je met de webtool Copyscape deze pagina’s controleren op gekopieerde content.
Gebruik HTML kopjes (H1, H2, H3)
Zoals eerder genoemd houdt Google van actuele, relevante en unieke content. Dit soort content levert je website een hogere ranking op in Google. Houd er altijd rekening mee dat je HTML kopjes gebruikt bij het schrijven van content. De HTML kopjes zijn voor Google een leidraad voor het vinden van informatie. Pas je HTML kopjes altijd aan op de informatie die eronder staat. Google hecht het meeste waarde aan de H1. Hiervan mag er maar een van op elke pagina staan en geeft kort aan waar de pagina over gaat. Onder H1 werk je met H2 en onder H2 werk je met H3.
Hiervoor kun je wederom Screaming Frog of Xenu gebruiken. Met deze webtools is eenvoudig te zien of je een H1 kopje hebt en of dat je er per ongeluk twee hebt gebruikt. Het is aan te raden je H1 kopje ongeveer net zo lang te houden als de titel van je pagina, namelijk 67 tekens. H2 en H3 kopjes kun je uiteraard wel vaker dan een keer gebruiken. Dit is afhankelijk van hoeveel je woorden je tekst bevat. Met deze tip krijg je een aanzienlijk hogere ranking in Google
Gebruik je titel en META beschrijving optimaal
Het meest invloedrijke van een stuk content is de paginatitel. De titel en META beschrijving zijn de eerste elementen die de gebruiker ziet en waar je hem of haar naar jouw site toe uitnodigt. Deze uitnodiging moet aantrekkelijk genoeg zijn zodat de gebruiker door zal klikken naar jouw website. Het is daarnaast belangrijk om de juiste zoekwoorden te gebruiken in je titel en META beschrijving. De maximale lengte van je titel is 67 tekens en van je META beschrijving is dit 156 tekens.
Screaming Frog en Xenu zijn tools die je een overzicht bieden van je titels en META beschrijvingen die op jouw website staan. Screaming Frog is gebruiksvriendelijker maar hiervoor moet je een licentie aanschaffen. Xenu is volledig gratis maar is gecompliceerder. Beide webtools doorzoeken je website en bekijken of titels en META beschrijvingen aanwezig zijn. Maak bij de opbouw van je titel en META beschrijving gebruik van relevante zoekwoorden en maak de gebruiker nieuwsgierig naar jouw website en zorgt voor een hogere ranking.
Schrijf content met de juiste zoekwoorden
Content is gericht op gebruikers en zoekmachines. Door gebruik te maken van relevante zoekwoorden in je tekst kun je ervoor zorgen dat deze pagina gevonden wordt op deze termen. De combinatie met het gebruik van HTML kopjes en het gebruik van een pakkende titel en META beschrijving is de basis van een goede vindbaarheid. Probeer niet iedere keer dezelfde zoekwoorden te gebruiken, maar maak ook gebruik van synoniemen. De zoekmachine zal je tekst dan minder snel als spam zien en daarnaast leest het een stuk fijner voor bezoekers.
Je stemt je content af op het zoekgedrag van jouw doelgroep. De meest gebruikte webtool is de Keyword Suggestion van Google Adwords. Deze webtool geeft aan of jouw zoektermen interessant zijn en het geeft aan welke zoekwoorden je nog meer zou kunnen gebruiken. Gebruik deze webtool voor het schrijven van goede content waardoor je een hogere ranking in Google krijgt.
Hogere ranking met vindbare afbeeldingen
Google vindt ook afbeeldingen die je op jouw website hebt geplaatst. Er wordt steeds meer gezocht naar afbeeldingen. Vooral voor webshops is het interessant om op afbeeldingen gevonden te worden. Een duidelijke foto van een product trekt namelijk sneller de aandacht dan een lap tekst. Een goede reden om eens de afbeeldingen op jouw website te controleren. Om je afbeeldingen vindbaar te maken moet je ze voorzien van een unieke titel en alt-tekst.
Image SEO tool is een webtool om te zien of de bestandsnaam, alt-tekst, dimensies en de titel op de afbeeldingen van een pagina aanwezig zijn. Bij het doorzoeken van enkele pagina’s kan een beeld gevormd worden over de staat van de vindbaarheid van de afbeeldingen op de pagina’s van jouw website.
Zorg voor een correcte interne linkstructuur
Een correcte interne linkstructuur kan de pagina’s van je website beter vindbaar maken. Door links te gebruiken naar andere pagina’s op jouw website wordt voor de desbetreffende zoekterm extra waarde toegekend. Schrijf je bijvoorbeeld over koffiemokken, verwijs dan met het woordje koffiemokken naar een andere tekst. Zorg ervoor dat je over je hele website verwijzingen maakt naar verschillende pagina’s. Je kunt bijvoorbeeld een schema in Excel maken om te bepalen via welk zoekwoord(en) je wilt gaan verwijzen naar een andere pagina(‘s). Op deze manier maak je het voor jezelf eenvoudiger om een correcte interne linkstructuur te maken.
Google Webmaster Tools is een webtool die weergeeft hoeveel interne links er naar een bepaalde pagina gaan.
Verwijs naar www of non-www
Een www. toevoeging voor je domeinnaam is de standaard URL naar jouw website. Veel mensen gebruiken dit tegenwoordig niet meer. Op deze manier kun je dus links krijgen die naar zowel http:// als http://www. verwijzen. Het is namelijk zo dat deze twee varianten als twee verschillende sites gezien worden en zo kun je linkwaarde mislopen.
Google Webmaster Tools heeft een optie waarin je kunt aangeven of je de voorkeur geeft aan www of non-www. Door dit op de juiste manier in te stellen zal de waardering van je website beter worden, omdat alle inkomende links voor een dezelfde website meetellen. Deze optie vind je onder het kopje Site-configuratie bij de instellingen.
Houd je website up-to-date
Google kijkt niet alleen wat er allemaal aan content op je website staat, maar ook wanneer de content is geplaatst. Als je voor een lange tijd geen content op jouw website plaatst., zal je website minder waardering krijgen en zal Google minder vaak jouw website doorzoeken. Blijf dus altijd actuele content schrijven en verwerk de bovenstaande punten over content in jouw teksten.
Zet je website lokaal op de kaart
Zet je website lokaal op de kaart door gebruik te maken van een Google Mijn Bedrijf vermelding.
Wil je meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op.
Geef een reactie