Op 4 februari 2004 lanceerde Harvard-student Mark Zuckerberg de website TheFacebook. Zuckerberg was van mening dat je traditionele jaarboeken ook prima in een online jasje kon steken. TheFacebook was beschikbaar voor Harvard studenten zodat zij elkaar beter konden leren kennen. De website richtte zich puur op informatie en beschikte niet over foto’s (enkel profielfoto’s).
De opkomst van TheFacebook
Na de start in februari 2004 maakte de website TheFacebook een grote groei door. Aan het einde van het eerste jaar telde de site al één miljoen gebruikers. Wegens groot succes werden in 2005 ook buitenlandse universiteiten toegelaten op de website. Tegelijkertijd kreeg de website in 2005 een grote update: foto’s toevoegen was vanaf nu mogelijk.
Het animo voor de website groeiden tot ver buiten de universiteiten, waardoor in 2006 de site voor iedereen werd opengesteld. In dat jaar ontwikkelde Mark Zuckerberg de newsfeed, doordat al snel duidelijk werd dat de gebruikers graag op de hoogte blijven van elkaar. TheFacebook voerde verandering in de benaming en look & feel door, waardoor het platform dat we allemaal kennen werd geboren: Facebook.
Het succes van Facebook
Sinds de naamsverandering voerde Facebook steeds meer updates door. Zo kwamen in 2007 de bedrijfspagina’s met daarbij één manier om te adverteren. Anno 2019 kennen we ongeveer 20 manieren! Met de opkomst van Facebook Chat (tegenwoordig Facebook Messenger) kwam je gemakkelijk in contact met andere gebruikers. In 2011 werd de tijdlijn toegevoegd zoals we die nu kennen. De update maakte het mogelijk om gebeurtenissen op chronologische volgorde op je eigen pagina te plaatsen. Op deze manier vond je gebeurtenissen eenvoudig terug.
Naast de updates maakte Facebook een grote en snelle groei. In 2009 bereikte het platform 250 miljoen gebruikers en dat binnen vijf jaar na de lancering! Een jaar later verdubbelde dit aantal en in 2012 telde Facebook maar liefst 1 miljard gebruikers. Door het grote succes kocht Facebook in 2012 het concurrerende fotoplatform Instagram over. Hiermee werd Instagram een onderdeel van Facebook.
Facebook en haar problemen
Zoals elk social media kanaal kreeg ook Facebook te maken met problemen, zowel groot als klein. Een van deze problemen was het Cambridge Analytics-schandaal in 2014. Hierbij zijn persoonlijke gegevens verspreid naar app-ontwikkelaars. In 2018 volgde een beschuldiging van discriminatie in de advertentiemogelijkheden van Facebook. In reactie hierop verwijderde Facebook 5.000 advertentie-opties waarmee een specifieke doelgroep kon worden aangesproken. Ondanks de schandalen boekte Facebook in het laatste kwartaal van 2018 een recordwinst van 6,88 miljard dollar.
Facebook in Nederland
De opkomst van Facebook in Nederland heeft nog enige tijd op zich laten wachten. Terwijl wij nog druk bezig waren met het delen van dansende bananen delen op Hyves, was Facebook wereldwijd al enorm populair. Pas in 2011 verkozen de Nederlanders Facebook boven Hyves. Hierdoor is Hyves in 2013 definitief uit te lucht gehaald als social media platform.
De verschillende problemen en schandalen zorgden ervoor dat het gebruik van Facebook in Nederland in 2018 iets afnam. Een half miljoen Nederlanders heeft zijn of haar account stop gezet of de app van hun mobiel apparaat verwijderd. Met name de oproep van Arjen Lubach droeg hier erg aan bij. Toch is het gebruik van Facebook in Nederland en wereldwijd nog altijd onverminderd groot.
Benieuwd naar de visuele veranderingen van Facebook door de jaren heen? Bekijk dan dit filmpje!
Geef een reactie