Google, onze grote traffic vriend, staat niet over je schouder mee te kijken. Zodra een url verandert, zal de oude url een 404 error weergeven indien er geen 301 redirect is ingevoerd. Google zal niet op eigen houtje de nieuwe url vinden. Maar je wilt helemaal geen 404 error, dat betekent namelijk dat Google de pagina uit de rankings gooit (er staat immers niets op). En los van de SEO waarde, bezoekers die je voorheen ontving verdwijnen meteen van je website want wie zit er nou te wachten op een error pagina.
Wat zijn de verschillende soorten redirects
Er zijn verschillende soorten “redirects” die worden gebruikt om url A te laten verwijzen naar url B. Onzeker wanneer 301 redirects van toepassing zijn? Lees dan eerst: Wanneer is een 301 redirect nodig om traffic te behouden?
Zonder er technisch op in te gaan, een 301 redirect is een instelling op je server die dit voor je regelt. Eenmaal ingesteld werkt een 301 redirect automatisch en permanent en het is een erkende en zelfs gewenste routine voor Google. We praten in dit artikel dus over permanent een nieuwe pagina url instellen, en dat betekent een 301 redirect instellen (de server code voor het type redirect). Andere redirect varianten die je normaal gesproken niet gebruikt maar nog wel regelmatig tegen komt zijn:
- 300: Er zijn meerdere mogelijkheden voor de content mogelijk. Denk aan een website gericht op Engeland, Australië en Amerika waarbij drie extensies zijn (.co.uk, .com.au en .com) maar de teksten zijn gelijk op iedere site. Tegenwoordig gebruiken we hier een canonical tag voor, werkt vele malen beter.
- 302: Oorspronkelijk bedoeld als tijdelijke redirect (zie 307), maar tegenwoordig wordt deze vaak gebruikt als er een redirect nodig is om onbekende reden. Van de verschillende varianten kom ik deze al jaren het meest verkeerd toegepast tegen. 99% van de tijd is gewoon een 301 de bedoeling.
- 303: Vaak in gebruik bij scripts. Bijvoorbeeld wanneer een bezoeker klikt op een button, dan wordt het script geactiveerd en opent een bedankpagina.
- 307: Tijdelijke redirect, exact zoals de naam al laat vermoeden. Een softe 301 zeg maar.
Vijf praktische tips voor behoud van SEO waarde met 301 redirect
Nu we weten waar we over praten, laten we de praktijk opzoeken. Dit blog is niet bedoeld voor techneuten of programmeurs, die vinden de weg wel op de daarvoor bedoelde technische blogs en forums en ik zou ook niet bepaald iets nieuws op internet zetten als ik dat allemaal omschrijf. Ik ga ervan uit dat je een goed CMS hebt en inhouse of outhouse een goede webmaster. Hieronder volgen tips voor een complete verhuizing of aanmaken van grote batches. Hoef je maar 1 redirect te maken? Kwestie van invoeren, daar zijn niet echt tips voor te geven. Just do it! ®
Tip 1 – Geen goed CMS en/of bekwame webmaster
Normaal heb je een module in je CMS waarmee je 301 redirects kan invoeren. De meeste OpenSource en proprietary pakketten bieden dit aan, gratis inbegrepen. Zelfs wanneer je de module niet kan vinden of daadwerkelijk mist, bel je leverancier op en laat hem de module activeren. Een CMS zonder redirect module geeft eigenlijk al aan dat je met het verkeerde (ouderwetse) systeem werkt.
Tip 2 – Google Site Search
Bij een complete website verhuizing/wijziging (domein, CMS of url vernieuwing) moet je ál je url’s behandelen. Maar waar haal je die allemaal vandaan? Er zijn verschillende methoden voor, ik leg er een uit die iedereen kan uitvoeren.
- Ga naar www.google.com
- Type als zoekopdracht het volgende: site:mywebsite.com
- Druk op enter of wacht op de automatische resultaten
- Voilà, je hebt nu Google’s overzicht van geïndexeerde pagina’s van jouw website
- Je kunt de resultaten vergroten door naar de laatste resultaten pagina te gaan en te klikken op “de zoekopdracht herhalen met de weggelaten resultaten”*
*Dit is voor de perfectionist, Google laat bewust oninteressante of dubbele pagina’s buiten beschouwing. Als je je niet druk maakt om enkele 404’s van onbelangrijke pagina’s, dan kun je stap 5 negeren.
Tip 3 – Je sitemap
Waarom Google al het werk laten doen als je al een XML of HTML sitemap hebt van al je pagina’s. Pak die erbij en voor de volledigheid check je even via tip 2 of jouw lijst (in aantallen) overeen komt met die van Google.
Tip 4 – Excel is je beste vriend
Een 301 redirect is niets meer dan vele regels: A = B. Maak daarom (bij de verhuizing van je site bij voorbeeld) voor je webmaster een eenvoudige Excel met 2 kolommen genaamd “Oude URL” en “Nieuwe URL” of “Source URL” en “Target URL”. Het zijn termen waarover geen meningsverschil kan bestaan. Een beetje handige programmeur kan de Excel omzetten en importeren naar de server en het klusje is geklaard.
Tip 5 – Check je werk
Het is een dooddoener, maar controleer je werk. Controleer of de 301’s werken nadat ze zijn ingevoerd. Geloof mij wanneer ik zeg dat verkeerd importeren echt wel eens gebeurt of dat bij livegang van een nieuwe website die stap gewoon vergeten wordt. Het blijft uiteindelijk mensenwerk en er is een gedeelde verantwoordelijkheid. Omdat het zo belangrijk is, controleren doet geen kwaad. Het gaat niet om vinger wijzen, maar om goede vindbaarheid.
Google Search Console
Iedere marketeer die een website onderhoudt waarbij organic traffic belangrijk is, heeft Google Search Console ingericht (toch?). Al is het alleen maar om die ene keer je XML sitemap te uploaden of een herindexatie van de website te activeren. Bij iedere grote wijziging op je website is het niet verkeerd om het Search Console erbij te pakken. Wil je weten hoe je het Search Console optimaal inzet, lees dan: Wat kun je met Google Search Console?
Geef een reactie