Steeds meer transportbedrijven zien het voordeel in van online marketing in hun sector. Maar wat zijn de voordelen voor jouw bedrijf? In dit artikel leggen wij uit hoe jij jouw online vindbaarheid gratis optimaal kan verbeteren. We leggen uit wat SEO is, hoe je een goede tekst schrijft en hoe je jouw transportbedrijf kan onderscheiden van de concurrenten!
Wat is SEO?
Allereerst een stukje theorie. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel ‘zoekmachine-optimalisatie’. SEO bestaat uit verschillende technieken om jouw online vindbaarheid te verbeteren en je website hoger te laten scoren in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google of Yahoo. Een bekende vorm van SEO is het frequent schrijven van blogs op je website, waarbij er rekening moet worden gehouden met de zoekwoorden waarop de schrijver gevonden wil worden. Dus, hoe pas jij dit toe?
Stap 1: Kies een onderwerp
Wanneer je actief bent in de transportsector, zijn er veel onderwerpen waarover geschreven kan worden. Kies een onderwerp dat past bij je doelgroep. Als je op je website transporten aanbiedt aan mensen met weinig affiniteit op het gebied van transport, kies dan een simpel onderwerp om over te schrijven. Wanneer je transporten aanbiedt aan mensen die bekend zijn met de transportsector, kun je ervoor kiezen om een dieper gelegen onderwerp aan te kaarten. Op welke vraag wil je lezer een antwoord hebben? Je kan er voor kiezen om je collega’s te vragen over welke onderwerpen zij meer zouden willen weten.
Stap 2: Analyseer je doelgroep en op welke zoekwoorden zij zouden zoeken
Duidelijk, je hebt een onderwerp. Nu is het tijd om te denken vanuit de ogen van je doelgroep die je artikel moet gaan lezen. Heel belangrijk: ga na welk jargon jouw doelgroep gebruikt. De doelgroep kan bijvoorbeeld zoeken op ‘vervoer’ maar ook op ‘transport’. Wanneer je een onderwerp over ‘geconditioneerd vervoer’ hebt, kan de doelgroep via Google bijvoorbeeld zoeken naar:
- geconditioneerd vervoer nederland
- geconditioneerd vervoer nederland frankrijk
- transporteur geconditioneerd vervoer
- geconditioneerd transport nederland
Het is dus duidelijk dat er voor jouw zoekwoord meerdere synoniemen en mogelijkheden zijn. Laat je zoekwoord dus regelmatig terugkomen en voeg op sommige plekken in je artikel de synoniemen toe. Ook wordt er af en toe gegoogeld door middel van een vraag, bijvoorbeeld: ‘Hoe vervoer je bederfelijke goederen?’. Wanneer je vermoedt dat dit onder jouw lezer vaak het geval is, dan is het verstandig om in de titel van je artikel letterlijk de vraag te formuleren. Dit maakt je SEO sterker.
Analyseer ook de zoektocht die jouw doelgroep aflegt om een transportbedrijf te vinden. Dit wordt ook wel de ‘customer journey’ genoemd. Als je hier meer over wil weten, lees dan even dit artikel. Focust jouw transportbedrijf zich op consumenten of bedrijven? De klantreis verloopt namelijk bij beiden doelgroepen vaak anders. Zo zijn er mensen die googelen naar een geschikt transportbedrijf, maar er zijn ook mensen die hun naasten benaderen voor advies. Uit onze eigen ervaring met klanten blijkt dat het vaak een combinatie betreft. Ook merken wij dat, wanneer je actief bent in de transportsector, blogs delen op LinkedIn versterkend kan werken voor je websiteverkeer en SEO-score.
Stap 3: Houd je concurrenten in de gaten
Uit een artikel van www.logistiek.nl blijkt dat, mede door de economische welvaart, het aantal nieuwe bedrijven in de transportsector is toegenomen. Dit maakt het voor jou organisatie dus extra belangrijk om tussen de concurrenten uit te blinken. Bezoek hun websites, lees hun blogs en analyseer waar over geschreven wordt. Als er onderwerpen zijn die je concurrenten nog niet behandeld hebben op hun website, zorg er dan voor dat jij deze wel behandeld in jouw blog!
Stap 4: Interne links
Interne links dragen bij aan je SEO-score. Verwijs dus naar andere pagina’s op je website. Wanneer je bijvoorbeeld schrijft over geconditioneerd vervoer, dan kan het relevant zijn voor je lezer om verder te lezen over een onderwerp wat gerelateerd is aan geconditioneerd vervoer. Wanneer je in een vorig blog over een gerelateerd onderwerp geschreven hebt, kan het verstandig zijn om hier naar te verwijzen in je nieuwe artikel.
Stap 5: Dubbel check
Heel belangrijk: dubbel checken. Heb je de lezer uitgelegd wat je wilde uitleggen? Zijn de lastige begrippen uitgelegd? Lopen de zinnen goed? Het is verstandig om je tekst door een collega door te laten nemen. Richt je je artikel meer op de lezer die er weinig kennis van heeft? Laat hem dan lezen door iemand die er ook weinig kennis van heeft.
Bonustip: Verbeter je lokale vindbaarheid
Verbeter de lokale vindbaarheid van je bedrijf door optimaal gebruik te maken van Google Mijn Bedrijf.
Heb je nog vragen omtrent het toepassen van deze technieken in jouw transportbedrijf? Of heb je zelf moeite met het schrijven van een goede tekst? Twijfel niet en neem contact met ons op! Onze SEO blogschrijvers gaan graag met jouw onderwerp aan de slag en helpen je op weg! Verder brengen we een advies uit waarbij we samen met jou rond de tafel gaan zitten. Uiteraard onder het genot van een kopje thee of koffie!
Geef een reactie