De oorlog is nooit gewonnen zonder een gedegen plan. Zo is dat ook bij marketing. Laten we daarom meteen de koe bij de horens vatten: wil je dat jouw website goed gevonden wordt, dan zul je ervoor moeten zorgen dat je contentstrategie naadloos aansluit op je SEO strategie. Beter nog, maak het tot één! Wij leren jou hoe je in 5 stappen een killer SEO contentstrategie maakt.
Wat is SEO?
First things first. Laten we eerst wat termen onder de loep nemen. SEO, de afkorting van Search Engine Optimization, is het optimaliseren van je website om zo goed mogelijk gevonden te worden op zoekmachines zoals Google. Inderdaad, we noemen het ook wel eens zoekmachineoptimalisatie.
Waarbij je je bij SEA (Search Engine Advertising) richt op adverteren op zoekmachines om beter gevonden te worden, kies je bij SEO voor de organische (lees: gratis) weg.
Wat is een contentstrategie?
Een contentstrategie is een uitgewerkt plan waarin precies staat beschreven hoe je door middel van strategische keuzes jouw doelgroep bereikt door middel van content. Denk hierbij aan content op een website, berichten op social media en nieuwsbrieven. Een contentstrategie maakt vaak deel uit van een marketingplan.
Wat is een SEO contentstrategie?
Abracadabra, simsalabim… Wanneer we SEO en contentstrategie combineren en omtoveren tot een succesvol plan hebben we zowaar de SEO contentstrategie te pakken. Hierbij ga je dus concreet strategische contentkeuzes uitwerken met als doel: beter gevonden worden in Google.
Goed, zijn we allemaal mee en hebben we alle termen op een rij? Mooi zo. Nu we de basis hebben afgetikt gaan we namelijk snel verder met de 10 stappen voor een killer SEO contentstrategie.
Stap 1. Bepaal de doelgroep
Google vindt het belangrijk dat websites relevante informatie leveren waar de doelgroep naar op zoek is. Klinkt niet al te ingewikkeld toch?
Toch slaan we hier een stap over. Want, om te weten hoe je je publiek moet informeren, prikkelen of overhalen tot het doen van een aankoop, moet je eerst weten wie je publiek is. Dit doen we door het bepalen van de doelgroep:
- Wie zijn je huidige klanten?
Een open deur misschien, maar wie zijn je huidige klanten? Deze laten een goed beeld zien van je doelgroep. Zijn ze lokaal te vinden of internationaal?
- Wie zijn de klanten van je concurrenten?
Kijk af bij concurrenten. Wie bereiken zij en op welke manier?
- Wat heb jij te bieden?
Kijk ook naar binnen: wat heb jij als organisatie te bieden en wie haalt profijt uit wat jij te bieden hebt? Daarnaast is het ook goed te achterhalen waar klanten tegenaan lopen voordat ze bij jou komen. Waarmee kun jij ze van dienst zijn om dit voor ze op te lossen?
- Buyer persona
Kijk naar zowel kwalitatieve als kwantitatieve data en probeer een buyer persona te maken: verzamel informatie over je ideale klant, zoals demografische data, interesses en koopgedrag en maak hier een profielschets van op. Een buyer persona kan je helpen content samen te stellen die perfect op hen gericht zijn.
Stap 2. Definieer onderwerpen en maak onderwerpclusters
Definieer onderwerpen
Nu je weet wie je wilt bereiken en wat de doelgroep graag van je wilt zien, kun je de onderwerpen van het contentstrategie uitwerken. Zorg er dus voor dat het onderwerpen zijn die binnen je veld passen én onderwerpen die aanslaan bij je doelgroep.
Kijk voor mogelijke onderwerpen ook eens bij je concurrentie, wat bieden zij aan en hoe kun jij hier een unieke draai aangeven?
De onderwerpen vormen de basis voor je contentstrategie.
Onderwerp clusters
Google vindt het heerlijk dat wanneer hij door je website gaat allerlei pagina’s vind die een onderwerp gemeen hebben. Hiervoor moet jij aan de achterkant zorgen. Dit doe je door het maken van zogenaamde onderwerpclusters.
Bij een onderwerpcluster ga je uit van één lange ‘pillar’ pagina – letterlijk een pilaar pagina – die dient als een hub voor al het overige content dat met hetzelfde onderwerp te maken heeft. Vervolgens link je door middel van hyperlinks andere content op je website terug naar deze pillar pagina. Dit noem je dan ‘cluster content.’ In werkelijkheid ziet dit er als volgt uit:
Een voorbeeld uit de praktijk zou kunnen zijn dat de website van jouw grafisch ontwerpbureau het onderwerp ‘webdesign’ als onderwerp heeft genomen en hier een pillar pagina voor heeft opgericht. Daaromheen komen dan allerlei pagina’s terug zoals een webdesign dienstenpagina, een klantcase, een whitepaper met 10 tips voor een beter websitedesign en ga zo maar door. Al deze pagina’s zijn met de pillar page verbonden door middel van hyperlinks. Zo laat je zowel Google als gebruikers content makkelijker vinden én heb je een grotere kans om hoger in de zoekresultaten terecht te komen met dit onderwerp.
Stap 3. Kies zoekwoorden die passen bij je doelgroep én je onderwerp clusters
Ik krijg vaak de vraag: ‘jij bent SEO marketeer, dan ben je zeker de hele dag bezig met zoekwoorden?’ Het feit dat zoekwoorden pas een vierde plaats krijgen in dit lijstje zou al een duidelijke hint moeten zijn dat die vlieger niet op gaat. Voordat zoekwoorden de revue passeren, moet je namelijk eerst weten wie je doelgroep is, wat hen drijft en welke onderwerpen zinvol voor ze zijn. Pas daarna gaan we op zoek naar de juiste zoekwoorden. Maar hoe pak je dat aan? Met een heel handig stappenplannetje:
1. Bedenk een brede zoekterm
Start met een brede zoekterm dat te maken heeft met je belangrijkste content (je pillar content). In ons voorbeeld zou dit kunnen zijn: ‘’webdesign.’’
2. Beperk de breedte van de zoekterm
Beperk hierna de breedte van de zoekterm door te kijken naar:
- Variaties op deze zoekterm
- Concurrenten
- Diensten of producten die samenhangen met het onderwerp
- Google Trends
- Vragen die in Google gesteld worden over dit onderwerp
3. Voeg alles samen
Op dit moment heb je waarschijnlijk een hele lijst met ideeën die je verder kunt onderzoeken. Zorg dat je genoeg variatie hebt tussen korte en lange zoekwoord-ideeën (de zogenaamde short tail en long tail zoekwoorden). Zo komen wij bijvoorbeeld uit op:
- Wat is webdesign? (algemeen, informatief)
- Webdesign Breda (locatiegericht)
- Trends binnen webdesign (productgericht en inspirerend)
- Wat is het verschil tussen webdesign en web developer? (een veelgestelde vraag)
4. Gebruik zoekwoordonderzoek tools
Nu je de volledige lijst met zoekwoord-ideeën hebt, ga je via tools als Ubersuggest of de Google Ads zoekwoordplanner kijken welke van deze zoekwoorden het meest succesvol zijn. Je checkt hier bijvoorbeeld hoeveel zoekvolume (aantal zoekopdrachten per maand) of hoeveel concurrentie op de zoekwoorden zit. Hoe meer woorden je onderzoekt, hoe meer gefocust je zoekwoorden en hoe hoger de kans op succes.
5. Maak een keuze en verdeel je zoekwoorden in thema’s
Maak aan de hand van het zoekwoordonderzoek de keuze met welke zoekwoorden je verder wilt gaan en verdeel ze op in thema’s.
Stap 4. Optimaliseer je content
Optimaliseer alle content op je website door de gekozen zoekwoorden op de juiste manier toe te passen zodat je ermee kunt scoren:
- Voeg focus zoekwoorden niet alleen toe aan de tekst op de pagina’s, maar ook in H1’s, H2’s en meta beschrijvingen. Google pikt deze er snel uit en gebruikt dit om iedere pagina te ranken.
- Doe niet aan ‘keyword stuffing.’ Dit is de term die gebruikt wordt wanneer men zoekwoorden te vaak gebruikt. Goede leesbaarheid is hierbij de sleutel tot succes.
- Update content regelmatig. Zo bouw je een sterk merk op en zijn bezoekers eerder geneigd om regelmatig je website te bezoeken.
Stap 5. Meet en stuur bij
Hoe weet je nu of je SEO contentstrategie een succes is?
Zet om te beginnen vooraf duidelijke doelen op en meet belangrijke KPI’s zoals:
- Aantal organische bezoekers op je website
- Aantal organische conversies:
- Contactaanvragen
- Offerteaanvragen
- Online downloads
- Nieuwsbriefinschrijvingen
- Ranking van pagina’s op bepaalde zoekwoorden
Gebruik meetinstrumenten als Google Analytics voor websitedata en SERanking voor zoekwoorddata om deze KPI’s te meten en stuur bij waar nodig. Simpel gezegd: doe meer van wat wel werkt en minder van wat niet werkt.
Je zult zien dat zolang jouw website door middel van duidelijke content clusters en rake focus zoekwoorden gestructureerd is, je hier op termijn de vruchten van plukt.
Wil jij ook succes behalen met een killer SEO content strategie? Neem dan contact met me op, ik help je graag!
Geef een reactie