Iedereen maakt het mee: je content verplaatst van ULR A naar ULRl B. Je krijgt dan te maken met een vervelend probleem: Je SEO historie staat op URL A, maar die verdwijnt. Zwaai, zwaai naar je SEO waarde…toch? Niet als je een 301 redirect invoert voor de aangepaste pagina URL.
Er zijn tal van redenen waarom een 301 redirect nodig is en verloren SEO waarde krijg je niet zomaar terug als je weken later pas de 301 instelt. Om een beeld te geven van wanneer een 301 redirect nodig is, ik zal zeven voorbeelden geven.
Wat is een 301 redirect?
Een 301 redirect is iets wat je vaak zelf kan instellen in je CMS. Je zegt met een 301 redirect letterlijk dat pagina A tegenwoordig te vinden is op pagina B. Bezoekers worden automatisch doorgestuurd naar de nieuwe url en Google begrijpt het ook. En laat die nou in het geval van een 301 redirect de SEO waarde verplaatsen naar de nieuwe url. Dat is handig! Direct aan de slag? Lees dan mijn 5 praktische tips voor maken van 301 redirects.
Wanneer is een 301 redirect nodig om traffic te behouden?
1. Nieuw CMS
Een nieuw CMS betekent meestal ook een betere en/of andere URL-opbouw. Je investeert bij een nieuwe website tijd en budget aan zoekmachine optimalisatie, onderdeel daarvan is SEO vriendelijke URL’s maken met relevante zoekwoorden erin verwerkt. Het kan ook zijn dat de website technisch beter is in algemene zin, zodat overbodige elementen verdwijnen uit de URL. Zaken als .asp of .html op het eind is er niet meer, “pageid=123” is uit de url gehaald (want overbodig) of andere ongewenste toevoegingen zijn verwijderd.
2. Structuur
Stel een overbodige laag wordt verwijderd. Eerst waren alle pagina’s te bereiken via www.website.com/home/pagina/, nu is /home/ verwijderd omdat deze overbodig is. Website hiërarchie is relevant, hoe meer overbodige lagen er zijn hoe meer je je content verstopt voor Google. Dit betekent dat al je URL’s zijn veranderd en je deze via de 301 moet doorverwijzen.
3. SEO optimalisatie
URL’s veranderen niet alleen omdat de techniek verandert, ook omdat je je website continu optimaliseert en beter vindbaar maakt in Google. Van het verbeteren van een eenvoudige typefout in een URL “intrenet-marketing-advies” (oeps, het is me eens overkomen), tot uitgebreide SEO-optimalisatie van “goedkope-badkamer” naar “goedkoop-sanitair-kopen-webshop”.
4. Nieuw domein
Wanneer je een nieuwe URL in gebruik neemt, veranderen vanzelfsprekend al je pagina URL’s. Je bedrijfsnaam is veranderd, er is een interessante url vrijgekomen of je besluit om internationaal te gaan en .nl wordt .com. Ook hier zijn al je URL’s in 1 klap veranderd.
5. Nieuwe website
Gaat de nieuwe website live? Gefeliciteerd! Veel van de content is gelijk gebleven, er zijn nieuwe pagina’s ontstaan, er zijn bestaande pagina’s samengevoegd of opgesplitst en je bent aan de slag gegaan met je online vindbaarheid. Een nieuwe website is vaak de meest complexe 301 klus, vaak wordt daarom gesproken van een 301 (redirect) verhuisplan.
6. Herindeling van content
3 jaar geleden heb je je site opgezet en nu denk je bij jezelf “Goh, ik heb toen mijn producten als menu gebruikt, maar tegenwoordig doen we ook advies, onderzoek, hebben we een webshop en geven we cursussen”. Tijd voor een compleet nieuwe navigatie opzet en dus aangepaste URL’s.
7. Specifieke wijzigingen
Je voegt twee pagina’s samen omdat de inhoud elkaar goed aanvult. Je voorziet je nieuwspagina van paginatie omdat het aantal berichten groeit. Je introduceert een sub-categorisatie in je webshop. Je splitst je formulier op in een serviceformulier en een contactformulier. Diensten en producten vallen voortaan onder twee aparte bovenliggende pagina’s. Ga zo maar door, er zijn tal van kleine en grote redenen die URL wijzigingen veroorzaken op je website.
Nog een laatste tip:
Een 301 redirect is niets meer dan de regel : link A wordt link B. Maak daarom (bij de verhuizing van je site bij voorbeeld) voor je webmaster een eenvoudige Excel met 2 kolommen genaamd “Oude URL” en “Nieuwe URL” (of “Source URL” en “Target URL”). Het zijn termen waarover geen meningsverschil kan bestaan. Een beetje handige programmeur kan de Excel omzetten en importeren naar de server. Alleen daarna zelf nog even controleren of de 301’s werken nadat ze zijn ingevoerd en het klusje is geklaard!
Geef een reactie