De laatste weken is er veel te doen rondom Facebook. Met het dataschandaal van Cambridge Analytica als laatste dieptepunt is de roep om een alternatief luider dan ooit. Er zijn ook al een flink aantal mensen die hun account en de applicatie hebben verwijderd. Arjen Lubach kondigde in zijn tv-programma aan ook zijn Facebookaccount te verwijderen. Via verschillende sociale mediakanalen gaven duizenden Nederlanders aan om hem te volgen. Maar zijn er eigenlijk wel alternatieven voor het sociale media platform? Wat gebeurt er als zoveel mensen Facebook gaan verlaten?
Welke alternatieven zijn er?
Het dataschandaal rond Facebook leidde zelfs tot de vraag of Hyves terug moest komen. Hyves was mateloos populair voor de opkomst van Facebook, maar is sinds 2013 alleen nog een spelletjesplatform. De eigenaar van Hyves ziet een wederopstanding van Hyves in de oorspronkelijke vorm echter niet zitten. Zal er dan eigenlijk wel iemand in het ‘gat’ van Facebook springen? Er zijn een aantal alternatieven, maar deze zijn nog redelijk klein. Dit zijn onder andere: Diaspora, Ello, Vero en Mastodon. Deze kleinere alternatieven krijgen geregeld media-aandacht, zij het de een wat meer dan de ander. Een ding hebben ze echter gemeen; geen van deze platformen weet de aandacht van de potentiële gebruikers lang genoeg vast te houden.
Hoe kan een alternatief platform succesvol worden?
Van een nieuw sociale mediaplatform een succes maken lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Net als bij Facebook, Instagram en Snapchat moeten gebruikers het leuk vinden om het platform te gebruiken. Als ontwikkelaar betekent dat, dat je een platform moet maken dat meerdere doelgroepen en bedrijven aantrekt. Aan de andere kant is te merken dat bedrijven ‘gewoon’ op Facebook blijven. Dit komt mede doordat de concurrent ook op het platform blijft en ze veel klanten via Facebook kunnen bereiken. Het grootste gevaar voor die bedrijven is dat er geen privacygegevens op straat komen te liggen. Als dit het geval is op Facebook, kunnen ze ervoor kiezen om naar een ander nieuw platform te gaan.
Voor persoonlijk gebruik van een platform is het vooral leuk als vrienden en familie op hetzelfde platform te vinden zijn of toegang hebben tot je profiel. Het opbouwen van zo’n ledenaantal heeft natuurlijk tijd nodig. Mocht er een populair nieuw platform komen, dan zullen gebruikers wellicht kritisch kijken hoe het zit met hun privacy. Facebook is gratis, onder meer omdat gegevens van gebruikers gebruikt kunnen worden door adverteerders om zich specifieker te kunnen richten op hun doelgroep. Dit soort marketingtechnieken mogen binnenkort niet meer zo makkelijk worden ingezet. Een alternatief zou dus een betaald platform zijn, waarbij inkomsten niet uit advertenties komen, maar uit lidmaatschap. In ruil voor privacygarantie zouden de meeste mensen hier misschien wel een klein bedrag per jaar voor over hebben.
Hoe ziet de toekomst eruit?
Verwacht wordt dat Facebook nog jaren zal bestaan. Er is de afgelopen periode heel veel commotie geweest in de media. Hoewel dit ertoe leidde dat mensen Facebook hebben verwijderd, is het totaalaantal echter niet zo groot als verwacht. Veel mensen zijn blijven hangen en daardoor blijft Facebook veelgebruikt en populair. Serieuze concurrentie is er op dit moment ook nog niet. Andere vergelijkbare platformen bieden op dit moment nog niet hetzelfde als Facebook en kunnen dat voorlopig ook niet. De grootste horde die genomen moet worden is dat veel gebruikers ineens over gaan stappen, zoals ook bij Hyves gebeurde. Naar verwachting zal Facebook dus de komende jaren de grootste blijven. Alleen als de commotie te groot wordt of er een echte concurrent voor Facebook bijkomt, dan zal dit kunnen gaan veranderen.
Facebook heeft inmiddels een pagina online gezet, waar je zelf kunt checken of je data mogelijk in handen is gekomen van Cambridge Analytica.
Geef een reactie