Conversies zijn geld voor online marketeers
Voor een online marketeer is de wereld meetbaar. Grotendeels tenminste, want je statistiektool (meestal Google Analytics, maar bij grotere partijen wellicht Adobe Omniture) vertelt je wat er goed gaat en waar je geld aan “niets” spendeert; geld wat niet leidt tot aantoonbare doelen als een nieuwsbrief, een informatieaanvraag of een aankoop. Want dat zijn doelen die meestal voor site-eigenaren geld opleveren, de conversies. Die bepalen voor een belangrijk deel ook de budgettoekenning aan de diverse media waarop geadverteerd wordt of de hoeveelheid tijd die je bijvoorbeeld in SEO steekt of mag steken als bureau.Maar er is ook nog zoiets als het vergroten van je bereik, gezien worden door eventuele potentiële klanten. Je merknaam bekender maken onder een grote groep mensen, noemen we branding. Een perfecte manier om dit te doen, is adverteren met via het displaynetwerk.
Branding is ook waarde
Natuurlijk, de grote merken moeten ook gewoon bereik hebben in verband met het maken van merkwaarde. Dit bereik kan online behaald worden maar is in de praktijk vrijwel altijd een mix van online en offline middelen, zowel above als below the line. TV, Radio, Youtube, display advertising, kranten, magazines, het zijn allemaal nog steeds valide middelen om bereik te verkrijgen. De merken hebben er immers baat bij dat ze spontaan of geholpen herkend of genoemd worden, als er bijvoorbeeld een consument voor een schap staat of moet gaan Googlen op een product of dienst. Dat is lastig meetbaar. De enige manier om te meten wat adverteren met je merkwaarde doet, is een merkbekendheidsonderzoek of afgeleid het bijhouden van de hoeveelheid “merkzoekers” in Google of andere zoekmachines.
Nieuwe versus merkbekende klanten
Hoe krijg je nieuwe mensen op je site die jou wellicht helemaal niet kennen? Dat is enerzijds via vindbaar zijn op de behoefte, het product of de categorie (iemand die zoekt op “online marketing, of hoger scoren in Google bijvoorbeeld in plaats van GetBright).
Maar anderzijds ook gewoon mensen bereiken die geïnteresseerd zijn in onderwerpen die verband houden met wat jouw bedrijf doet of die via actualiteit bereikbaar zijn. Zo kun je, als je een dienst biedt voor transporteurs, wellicht gewoon via een interesseveld “transport” een banner laten plaatsen op sites die gerelateerd zijn aan transportonderwerpen. Dan wil het niet zeggen dat ze op zoek zijn naar jou, maar als ze een aanbod of banner zien gaan je ze toch (her)kennen. Kun je direct meten wat dit oplevert? Nee, zeker niet. Maar er zijn mogelijkheden om de bezoeker van de “branding-banner” verder de verkoopfunnel in te leiden.
Stel nou dat iemand klikt op zo’n algemene banner. Dan kun je via remarketing (Google, Facebook, premium sites) die persoon vervolgens “achtervolgen” met banners over jouw bedrijf of de bezochte product of dienst die je ingesteld hebt. Of, veel pragmatischer als het om B-to-B gaat, je identificeert het bedrijf via IP herkenning. Zie bijvoorbeeld hieronder een voorbeeld hoe zoiets eruit ziet als je het via Salesfeed doet (www.salesfeed.nl).
Als je vervolgens het bedrijf en wellicht de verantwoordelijke via Linkedin in beeld hebt, kun je brutaal/assertief bellen met de vraag of er dingen spelen op het vlak van jullie diensten. Van dat laatste is niet iedereen gediend, en je kunt ook niet zomaar iedereen identificeren, maar het is een weg.
Remarketing na branding
Terug naar remarketing (ook wel retargeting genaamd). Een persoon heeft je bezocht en je probeert hem of haar te motiveren via opvolg-banners om terug te komen. Doordat je ze in eerste instantie uit een prospect vijver gehaald hebt, KUN je nu iets najagen. Had je niet geadverteerd op bereik vergroten (zonder directe conversie) dan kon je nu niet retargeten. In theorie kun je het in Analytics zien, wanneer iemand via verschillende paden komt, maar in de praktijk is dit niet altijd goed ingesteld. Of misschien komt een bezoeker via een ander device of na de cookie periode weer terug, dat is ook moeilijker meetbaar. Als de bezoeker terugkomt, kun je proberen hem of haar te verleiden tot een conversie. Er is immers iéts van een interesse, anders waren ze niet terug gekomen. Die bezoeker moet je dan proberen te pakken en hem de funnel in trekken.
Sta open voor nieuwe wegen en geef niet te snel op..
Voor veel ondernemers/bedrijven voelt het adverteren via display advertising aan als verspilling. Je kunt immers veel meer bereiken met SEO of SEA search denkt men, maar dit zijn ook geen gratis middelen. In de praktijk kunnen alle middelen zin hebben. Het zaak aan de hand van jouw bestaande communicatie strategie, je propositie en je doelgroep te kijken wat er op korte en lange termijn zin heeft , in alle fases van het aankoopproces. En niet alleen op het afsluitende stukje waar iemand converteert. Je wilt immers de funnel gevuld houden ook voor de toekomst, anders loop je droog op de langere termijn.
Wil je meer weten over de minder voor de hand liggende mogelijkheden om op lange termijn klanten te blijven krijgen in de juiste combinatie? Neem dan eens contact met ons op of download eerst de brochure “Effectief adverteren op zoekmachines” en lees meer over wat we voor je kunnen betekenen.
Geef een reactie