Steeds meer bedrijven gaan aan de slag met content marketing. Klanten willen verhalen lezen over het wat, en hoe van uw bedrijf, product of dienst. Het is niet meer voldoende om alleen te adverteren. Echter, is content marketing niet zo eenvoudig. Niet zonder strategie in ieder geval. Met een content marketingstrategie stel je een plan op welke verhalen je wilt vertellen, hoe je ze wilt vertellen, wie ze gaat maken en hoe je ze gaat verspreiden. Door deze strategie apart vast te leggen, wordt het makkelijk voor iedereen in je team om in te zien wat, waarom, en hoe jouw bedrijf communiceert.
Content marketing strategie: de voorbereiding
Om ervoor te zorgen dat jouw strategie nuttig is voor je hele bedrijf, en niet alleen voor de directe marketing teamleden, is het belangrijk een aantal vragen te stellen.
- Waarom gebruiken we content marketing als een strategie?
- Wie willen we bereiken met onze content?
- Wat hopen we te bereiken?
- Hoe past dit in onze algemene marketingstrategie?
- Hoe gaan we het succes meten?
Met deze vragen in je hoofd, wordt het maken van je daadwerkelijke strategie een stuk makkelijker. In dit artikel volgen zeven belangrijke elementen die jouw content marketingstrategie moet omvatten.
-
Missie
De algemene missie is een belangrijk element in het begin van je strategie, omdat het de rest van je plan begeleid. De missie omvat de kernboodschappen van je bedrijf of organisatie. Een effectieve boodschap bevat de volgende drie onderdelen:
- Relevantie – Waarom zou het publiek geïnteresseerd zijn?
- Belofte – Wat zit erin voor de lezer?
- Bewijs – Bewijzen we dit met feiten, meningen, onderzoek, experts?
-
Doelgroep
Naast de algemene aspecten over je doelgroep is het ook belangrijk om een nauwkeurige omschrijving te maken. Stel een gedetailleerd profiel op van een fictieve klant die uw doelgroep vertegenwoordigt. Naast persoonlijke en demografische kenmerken komt hier ook informatie over het aankoopproces van de klant in voor. Dit is belangrijk omdat je moet weten wie je probeert te bereiken. Je bent geen content aan het maken voor een generiek publiek, maar specifieke individuen.
-
Content Mix Plan
Nu je weet waarom je content wilt maken en voor wie, kun je beslissen welk type content je wilt creëren. Voor verschillende delen van je marketing funnel, zijn andere types content nodig. Bijvoorbeeld voor het bovenste deel van de funnel is content nodig dat informeert en prospects aanmoedigt om meer te leren. Maar ook voor het laatste deel van de customer journey is content nodig dat zeer specifieke vragen beantwoord.
Deze content kan verschillende vormen aannemen, van door gasten geleverde artikelen, white papers, email campagnes, enzovoort. Hierbij is het belangrijk te bedenken hoe je met je paid, owned en earned media je prospects door de funnel leidt.
-
Content Creatie Proces
Het zelf creëren van content, en bedrijfsleiders veranderen tot content creators kost tijd en moeite. Bepaal daarom welke processen, workflows, en middelen het meest logisch voor je team zijn. Het kan namelijk zijn dat het gebruik van content creatie tools je werk makkelijker maakt. Of dat een samenwerking met een bureau een betere oplossing is.
-
Kalender
Consistentie is key in content markering. Het geeft je de kans om vertrouwen op te bouwen met je doelgroep. Wanneer je weet wat voor soort content je moet maken, is het tijd om een kalender of schema te ontwikkelen. Een content kalender zorgt ervoor dat je consistent content blijft leveren. Een content kalender moet gedetailleerd weergeven hoe vaak je iets publiceert en wanneer je de content verspreid.
-
Plan van Uitvoering
Het plan van uitvoering is de distributie van je content naar de juiste mensen op het juiste moment. Een voorbeeld is een artikel plaatsen in een tijdschrift waar jouw doelgroep een abonnement op heeft.
-
Meten van Succes
Het is nodig om vooraf te bedenken hoe je je succes van de campagne gaat meten. Stel een aantal criteria vast die je wilt bereiken. Bijvoorbeeld hoeveel verkeer je naar je website wilt, hoeveel leads je wilt genereren, etc.
Het maken van een content marketingstrategie lijkt erg veel, maar dat is het ook. Het is niet eenvoudig, maar het is de moeite waard om erin te investeren. Een gedetailleerd content marketingstrategie is een goede start voor jou en jouw team.
Voor tips en trucs over content marketing strategie. Klik op de link
Bronnen:
https://blog.hubspot.com/marketing/documenting-content-marketing-strategy#sm.0009kzvdr14tgd8svvn1idyxaegxb
https://www.eismacontentmarketing.nl/9-praktische-stappen-naar-eigen-content-marketing-strategie/
Geef een reactie