De contentmarketing achter al jouw campagnes en uitingen is nog nooit zo belangrijk geweest. We schreven al eerder hoe je een contentstrategie opbouwt. Toch blijft het lastig om een ijzersterk contentmarketingplan te creëren. Daarom geven wij een aantal tips waarmee je aan de slag kan gaan. Zo zorg jij ervoor dat jouw inspanningen daadwerkelijk de vruchten afwerpt die je voor ogen hebt.
Onderschat het ontwikkelen van de juiste content niet
Het ontwikkelen van de juiste content is een van dé belangrijkste onderdelen van de contentmarketing. Je strategie kan nog zo goed zijn, als deze gedachtegang niet overkomt door de content die wordt gebruikt, ga je je doel voorbij. Maak daarom voldoende tijd vrij voor het creëren van een spetterende campagne en neem geen genoegen met magere content.
Contentvormen voor contentmarketing
Bij het creëren van content moet je jezelf een aantal vragen stellen, namelijk: wil je je publiek informeren, instrueren of vermaken? Hieruit ontstaat een contenttype. Vanuit dit contenttype is het mogelijk om te denken in contentvormen. Contentvormen zijn er in veel verschillende vormen en maten. Wij verdelen ze in drie mogelijkheden:
- Tekst: dit is een statische uiting waarbij de zintuigen minimaal geprikkeld worden.
- Foto: ondanks dat ook deze uiting statisch is, prikkelt een foto meer dan tekst.
- Video: in tegenstelling tot tekst en een foto is dit een erg dynamische vorm van content. Hierdoor worden veel zintuigen geprikkeld waardoor de aandacht van de kijker sneller vastgehouden wordt.
Afhankelijk van jouw doel en product, kies je een contentvorm of een combinatie hiervan.
Bouw een fanbase op
De kracht van een fanbase is dat nadat jij iets plaatst, jouw volgers dit zelf delen en verspreiden. Hierdoor bereiken jouw uitingen meer mensen, waardoor je aan het einde van de streep meer kans hebt om bepaalde doelen te halen. Om een fanbase op te bouwen, is het belangrijk om consistent berichten te plaatsen. Alleen dan zal jouw publiek je trouw worden en de interactie met je aangaan. Houd er rekening mee dat je zelf niet stil zit en de interactie ook opzoekt met je publiek.
Breid je contentmarketing uit met influencers
Een fanbase opbouwen wordt makkelijker wanneer je een samenwerking aangaat met influencers. Influencers worden al veel gebruikt bij B2C marketing, maar ook in B2B land worden influencers steeds belangrijker. Op de B2B markt is de samenwerking veel nauwer aangezien je samenwerkt met experts op jouw gebied. Zij creëren samen met jou de gewenste content en verspreiden deze voor jou onder de juiste doelgroep. Een voordeel van samenwerking met een B2B influencer, ook wel een industrie-expert met een groot eigen netwerk, zorgt ervoor dat jij als bedrijf en/of organisatie geloofwaardig en betrouwbaar wordt geacht.
Inspelen op gevoel is key in contentmarketing
Inspelen op gevoelens en emoties blijft belangrijk. Het is dan ook een must dat de content niet alleen creatief en analytisch is, maar ook een empathisch vermogen heeft. Contentmarketing gaat namelijk steeds meer om de gedachte van je doelgroep doorgronden en hierop inspelen. Het doorgronden van de gedachte van de doelgroep is een psychologische taak. Een marketeer is daardoor in zekere zin veel bezig met psychologie aangezien we alsmaar manieren blijven bedenken en ontwikkelen om de gedachtegang van onze doelgroep in kaart te brengen. Zodra deze gedachtegang in kaart is gebracht gaan we over naar hoe we hiermee aan de slag kunnen gaan.
Hulp nodig?
Wil jij aan de slag met een ijzersterk contentmarketingplan maar heb je geen idee waarmee je moet beginnen? Of kom je er door de drukte niet aan toe? GetBright helpt je graag op weg. Neem hierover vrijblijvend contact met ons op via info@getbright.nl of bel naar 076 – 879 50 88. Wie weet kunnen wij wat voor je betekenen.
Geef een antwoord