Conversies optimaliseren is geen exacte wetenschap. Het is lastig om te bepalen wat wel en niet werkt en daardoor moet je weten wat je moet testen. Zeker als je zo hoog mogelijk resultaat wil bereiken binnen je budget. Waar geef je je euro aan uit om zoveel mogelijk klanten binnen te halen? Dat is het onderwerp waar we door middel van Smart Bidding strategieën met deze blog dieper op in proberen te gaan.
“Maximize conversions” voor meer conversies
Google heeft net een nieuwe biedstrategie geïntroduceerd: “Maximize Conversions”. Dat is een nieuwe “Smart Bidding” strategie die automatisch de conversies voor jou optimaliseert door zelf het juiste bod te bepalen. Door middel van machine learning technologie zal de optimalisatie plaatsvinden door middel van wat “auction-time bidding” heet. Smart bidding strategieën zijn een subcategorie van automatische biedstrategieën die gericht zijn op conversie. Maximize Conversions is gericht op het zo efficiënt mogelijk spenderen van je gehele AdWords budget.
Voor conversiegerichte klanten (zoals webshops, maar ook sites met bijv. een contactformulier) is het interessant om de “Maximize Conversions” strategie te gebruiken. Vervolgens kunnen wij gaan testen of het daadwerkelijk een verbetering oplevert. Op die manier weet je zeker of je budget op de juiste manier besteed wordt. Immers, machine learning is een nieuwe technologie en misschien is die pas over een aantal jaar volwassen. Desondanks volgen ontwikkelingen elkaar steeds sneller op en zou het zo kunnen zijn dat deze strategie véél beter werkt. Zoals altijd in de Online Marketing, meten is weten.
Andere Smart Bidding strategieën
Naast de biedstrategie van “Maximize Conversions” zijn nog een aantal andere Smart Bidding biedstrategieën mogelijk:
- Target CPA: Gericht op het behalen van zoveel mogelijk conversies aan de hand van de CPA (Cost Per Acquisition (kosten per conversie)) die je instelt. Gemiddeld gezien zal Google jouw target CPA aanhouden, maar kan er ook wel eens net overheen gaan of eronder zitten.
- Target ROAS: Gericht op ROAS (Return On Ad Spend (vergelijkbaar met ROI, het percentage van je omzet dat je aan AdWords wilt uitgeven)). Belangrijk is hierbij om tevens in Analytics je omzet bij te houden, zodat Google zo goed mogelijk kan optimaliseren.
- Enhanced CPC: Een biedstrategie die gericht is op zo veel mogelijk clicks. Je stelt een max. CPC bod in (zoals bij elke CPC strategie het geval is), waarbij AdWords tot 30% boven je CPC bod gaat zitten om de conversies te maximaliseren. In feite is dit een strategie om conversies te maximaliseren, zonder daarbij waardevolle traffic naar je site te negeren.
Meer weten over de nieuwe toepassingen van Google of spreken met één van onze AdWords of Analytics experts? Neem contact met ons op. Voor meer informatie, bekijk ook eens Google Help Center.
Geef een reactie