E-mailmarketing in 2021: nóg belangrijker
We zitten middenin een tijd van grote veranderingen en op marketing gebied is dat niet anders. Door de coronacrisis verschoof de focus vorig jaar bijna volledig naar een online klantbeleving. Beurzen en congressen werden online evenementen, face-to-face salesgesprekken werden Zoom meetings en interne communicatie werd grotendeels digitaal. Niet gek dus dat e-mailmarketing hierdoor een nóg grotere rol heeft gekregen, zowel voor B2C als voor B2B organisaties. Ook in 2021 zal deze trend doorzetten. Wat betekent dit concreet?
Is e-mailmarketing dood?
Om te beginnen zetten we graag wat recht als het gaat om vooroordelen van e-mailmarketing. We horen namelijk vaak genoeg dat e-mailmarketing alleen voor webshops is of zelfs ‘dood.’ Beide uitspraken zijn gemakkelijk te weerleggen. Waar vroeger e-mailmarketing er vooral op gericht was om producten te verkopen en om herhaalaankopen te stimuleren, wordt het steeds meer een alomvattend communicatiekanaal. Zo komt het terug in meerdere fases van de klantreis, wordt het gebruikt voor het communiceren van actuele of persoonlijke boodschappen en wordt het zelfs voor marktonderzoek ingezet.
Het Nationale E-mail Benchmark Rapport 2020 laat zien dat e-mailmarketing zeker niet dood is. Sterker nog, de open en klik rate groeit nog jaarlijks:
Sterker nog, volgens Litmus geeft e-mailmarketing de hoogste ROI van alle marketingkanalen: voor iedere geïnvesteerde $ ontvangen marketeers $42.
Betere inzet van data en CRM systemen
Door de crisis zijn organisaties gedwongen op een andere manier naar hun sales journeys te kijken. Er vallen immers een aantal offline kanalen weg. Digitale kanalen meer inzetten is één ding, ze efficiënt inzetten een tweede. Zo werd data en het CRM systeem voor veel bedrijven belangrijker, een trend die in 2021 ongetwijfeld zal doorzetten.
Door de grotere inzet van het CRM systeem komen sales en sales komen steeds dichter tot elkaar, waarbij marketing veel meer de focus legt op het verleiden van prospects en leads tot het doen van online aanvragen, sales hiervan een e-mailnotificatie ontvangt en kliks, opens en sales data in het CRM systeem worden vastgelegd. Met deze data kun je weer nieuwe en gepersonaliseerde e-mailstromen op gang brengen.
Inspelen op de actualiteit
E-mailmarketing als direct inzetbaar communicatiekanaal. We gebruikten het soms al op deze manier, maar sinds de coronacrisis gebeurt dit steeds vaker. En waarom ook niet? E-mail is dé manier om een boodschap op een persoonlijke manier aan een groot publiek te versturen. Dit lukt minder goed via bijvoorbeeld Instagram of LinkedIn. Zo zullen we in 2021 steeds vaker communicatie rondom de pandemie of andere actuele zaken delen via het emailplatform.
Ook maakt e-mail het steeds makkelijker om de dialoog aan te gaan met je doelgroep. Zo zijn we steeds slimmer aan het omgaan met het delen van klantcases, reviews en aankondigen voor webinars. E-mailmarketing is niet langer éénrichtingsverkeer. Als organisatie verstuur je niet alleen boodschappen, je gaat juist de interactie aan. De talloze positieve reacties op deze aanpak laten zien dat deze trend ook in 2021 wordt voortgezet.
Marketing automations
De wens om persoonlijker en relevantere boodschappen te ontvangen is een trend die onverminderd hard doorzet. Zoals we hierboven hebben gezien kan het CRM systeem slim ingezet worden om e-mails persoonlijker en relevanter te maken.
Een goed voorbeeld is het inzetten van aankoopdata voor slimmere transactionele e-mails. Denk hierbij aan segmentatie en personalisatie op basis van aankoopgeschiedenis, product-aanbevelingen, loyaliteitsacties en het stimuleren van herhaalaankopen. Op die manier heeft Hans Anders vorig jaar de DDMA Email Campagne van het Jaar Award gewonnen met hun post-sales campagne.
Personalisatie
Personalisatie blijft jaarlijks op de trend-lijst staan wat betreft e-mailmarketing. Toch blijkt dat nog veel organisaties hun e-mails in bulk versturen en ‘maar hopen op het beste.’ CM Group zegt er het volgende over: ‘’wist je dat 67% van de ontvangers verwacht dat merken gepersonaliseerde content aanbieden en dat 42% zelfs gefrustreerd of geïrriteerd raakt als merken geen gepersonaliseerde inhoud aanbieden?’’
Je doelgroep wordt steeds kritischer en dat niet alleen, ook je internetserviceprovider wordt steeds slimmer. Worden je e-mails steeds vaker geopend, wordt er meer op de links geklikt of worden je e-mails vaker gedeeld – kortom, groeit de interactie met je e-mails – dan is de kans groter dat jouw e-mails in de priority inbox van de geadresseerde terechtkomt.
Privacy en transparantie
Niet alleen wordt databeleid steeds strenger op overheidsniveau, ook jouw klanten verwachten dat je veilig omgaat met hun data. De minimale vereiste hierin is dat je weet waar jouw klantdata staat, hoe daar door derde partijen mee wordt omgegaan en wat het doel is van het opslaan van deze data. Daarnaast moet elke e-mailontvanger nadrukkelijk toestemming hebben gegeven om de e-mails van jouw organisatie te ontvangen.
De mondiale crisis heeft ervoor gezorgd dat e-mailmarketing een nóg grotere rol is gaan spelen in het marketing en sales landschap. Ben jij benieuwd wat het voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij kijken graag met je mee.
Geef een reactie