Meer aandacht voor persoonlijke contacten, dat is hoe Facebook het nieuwe algoritme heeft aangekondigd (Facebook, 2018). De berichten van bedrijven zullen hierdoor minder vaak op de tijdlijn van een volger te zien. Ook heeft Facebook laten weten meer nadruk te leggen op lokale content variërend van bedrijfscontent, activiteiten tot aan nieuwtjes.
Waar nu nog vaak bedrijfspagina’s op de tijdlijn de overhand hebben, gaat Facebook zich meer richten op content van vrienden en lokaal nieuws. Het platform wil hiermee meer interactie tussen vrienden en de directe omgeving stimuleren. Het promoten en dus dominanter maken van lokale content in de tijdlijn, zal volgens Facebook ervoor zorgen dat mensen meer betrokken raken bij hun directe omgeving.
Wat betekent de wijziging in het Facebook algoritme voor jou?
Veel bedrijven zijn afhankelijk van de traffic die zij via Facebook op hun website krijgen. Met de nieuwe wijziging in het algoritme wordt interactie, ook wel engagement, nog belangrijker. Onder interactie worden likes, reacties en deelacties verstaan. Afhankelijk van hoeveel interactie jouw bedrijfspagina heeft of je nieuwe bericht zal genereren, wordt de bedrijfscontent vaker of minder vaak getoond.
Daarnaast zal lokale content hoger scoren in de tijdlijn (Facebook, 2018). Zeker kleine, lokale bedrijven kunnen hiervan profiteren omdat hun volgers vaak lokaal geconcentreerd zitten. Met deze ontwikkeling lijkt het ons dat geotaggen, het aangeven van je locatie bij een bericht, nog belangrijker zal worden.
Tips om het nieuwe Facebook algoritme eigen te maken
Om te zorgen dat jouw bedrijf niet erg veel last krijgt van het nieuwe algoritme, zijn er een paar dingen die je als bedrijf zelf kan doen:
-
Aanpassen van instellingen
Vraag aan je volgers om hun instellingen aan te passen zodat ze toch nog van de berichten van jouw bedrijf kunnen genieten.
Zij kunnen zelf aangeven wat zij graag willen zien, maar nog lang niet iedereen weet hoe dit te doen. Een uitgelezen kans voor een leuke post met uitleg.
Hoe stel je dit in:
- Ga naar de Facebookpagina die je wilt blijven zien
- Druk op ‘Volgend’
- Selecteer ‘Als eerste weergeven’
-
Post deelbare content
Zorg ervoor dat mensen je bericht willen liken, willen delen met anderen of een reactie achterlaten. Zo wordt jouw bedrijf toch vaker in de tijdlijn geplaatst en dus door meer mensen gezien. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door goed op de actualiteiten in te spelen.
-
Zorg voor interactie
Zorg voor veel interactie door onder andere het gebruik van live-video’s. Dit soort video’s roepen meer interactie op dan gewone video’s en blijven ook na livegang op je pagina staan. Verder bieden ze een mooie gelegenheid om bijvoorbeeld vragen van jouw volgers of fans te beantwoorden. Tevens krijgen mensen die op dat moment actief zijn op Facebook een notificatie zodra je live gaat.
Let er daarnaast bij het maken van interactieve content op dat je geen berichten maakt die volgens Facebook gezien worden als ‘Engagement Bait’ (Facebook,2017). Wanneer pagina’s dit structureel doen zal niet enkel het bericht minder getoond worden, maar ook de gehele pagina inclusief nieuwe content. Een voorbeeld van engagement bait:
Wil je weten hoe hoog de interactiescore van jouw pagina nu is? Check dan ook jouw IPM-score op Pixelfarm. Hier kun je eenvoudig de score van jouw pagina meten en die met andere pagina’s vergelijken.
-
Target geografisch
Probeer mensen naar je merk te trekken die uit jouw omgeving komen. Op die manier scoort je bedrijf hoger en is deze ook vaker te zien op de tijdlijn. Een andere manier kan zijn om met andere lokale bedrijven of bloggers samen te werken. Zij kunnen content over jouw bedrijf delen op hun Facebookpagina.
-
Zorg voor diverse bronnen van traffic voor je website
Tot slot is het als bedrijf belangrijk om qua traffic niet enkel afhankelijk te zijn van Facebook. Hoewel het een effectief medium kan zijn, is het verstandig om ook op andere manieren goed gevonden te worden. Dit kan onder andere door verschillende social media platformen in te zetten, de SEO van je website te optimaliseren of door AdWords in te zetten.
Hulp nodig?
Zijn jouw social media kanalen nog niet helemaal up-to-date en wil jij persoonlijke uitleg over hoe je het beste op de nieuwe veranderingen in kan spelen? Neem dan contact met ons op. Wij geven je graag extra informatie en ondersteunen je graag met het optimaliseren van jouw social media.
Bronnen:
Facebook. (2018, 11 januari). News Feed FYI: Bringing People Closer Together. Geraadpleegd van https://newsroom.fb.com/news/2018/01/news-feed-fyi-bringing-people-closer-together/
Facebook. (2018, 29 januari). News Feed FYI: Bringing People Closer Together. Geraadpleegd van https://newsroom.fb.com/news/2018/01/news-feed-fyi-local-news/
Facebook. (2017, 18 december). News Feed FYI: Bringing People Closer Together. Geraadpleegd van https://newsroom.fb.com/news/2017/12/news-feed-fyi-fighting-engagement-bait-on-facebook/
Geef een reactie