Generatie Z, de generatie die alles in marketingland zal veranderen, de ongrijpbare en onbereikbare generatie. Afgescheiden van hun oudere generaties en sterk met elkaar verbonden. Ze leven marketingtechnisch gezien meer online dan offline. Ze zijn sterk individueel ingesteld en het is echt niet gemakkelijk om ze te effectief te bereiken met een marketingcampagne. Ze twijfelen meer aan de traditionele media dan ooit tevoren en ook reclame-uitingen worden sterk in twijfel gebracht.
In deze blog zal ik mijn persoonlijke mening geven als ‘’Generatie Z-er’’.
Generatie Z, volgens het ene onderzoek geboren tussen 1992 en 2010 voor het andere onderzoek 1995 of later, welke tijden juist zijn doet er ook niet erg toe. We willen graag weten wat een Gen Z-er beschrijft. Wat denken ze, wat willen ze, wat kunnen ze en… wat kunnen wij ermee?
Wereldbeeld generatie Z
Generatie Z staat vanaf de geboorte in connectie met de hele wereld om hen heen, geboren met het internet. Van jongs af aan kun je dit merken, ik geloof dat we op de basisschool vanaf groep 7 computerles kregen. We moesten een werkstuk maken en zelfstandig op het internet informatie verzamelen. Nou ben ik nog aan de vroege kant geboren voor generatie Z, namelijk 1995. Geloof maar dat kinderen van nu al veel eerder en veel meer in contact komen met het internet.
Wat mij op jonge leeftijd vooral greep op het internet was de kritiek op de traditionele media. Vrijwel iedereen kijkt ernaar, maar op het internet is er zoveel kritiek op te vinden en deze kritiek is eindeloos onderbouwd. Ik werd argwanend richting de media en verhalen van bedrijven. Wat moet je immers geloven als niemand meer eerlijk lijkt? Inmiddels is mijn mening iet wat genuanceerder. Maar toch heeft deze ervaring heeft wel een spoor achtergelaten in mijn wereldbeeld. En samen met mij, zal dit voor veel andere jongeren gelden.
Jongeren lijken ”Oost-Indisch doof voor pr praat”, zoals Vincent Mirk mooi weet te verwoorden in zijn blog. Laatst wilde ik een nieuwe laptop bestellen. Ik heb ik urenlang het internet afgezocht naar informatie: reviews, meningen, specificaties noem maar op. De Dell-site is niet betrouwbaar genoeg voor mij. Ook een review op YouTube van een ‘’kenner’’ zal niet voldoende zijn. Ook Tweakers.net is erbij gepakt, alles moet kloppen bij zo’n dure aankoop. Jongeren zijn lastig te overtuigen.
Online profileren
Een gemiddeld persoon uit generatie Z wilt zich graag online profileren. Ik zeg bewust gemiddeld want de één is hier duidelijk sterker in betrokken dan de ander. Ik heb vrienden die zich heel duidelijk online willen profileren door hetgeen wat zij liken of posten. Anderen zijn er weer totaal niet mee bezig. Maar ik denk wel dat dit online profileren steeds belangrijker wordt voor jongeren.
Het online profileren komt voort uit social media, mensen uit Gen Z zijn opgegroeid met social media. De aandacht van papa en mama is een stuk minder boeiend als je aandacht kan krijgen van mensen van je eigen leeftijd. De populaire jongen of meid uithangen op school, dat is belangrijk. Dit beeld wordt vanuit verschillende kanten gevoed. Het voorbeeld wordt op tv gegeven in verschillende soaps, maar ook de manier waarop jongeren met elkaar omgaan is hierin belangrijk. Onpopulair gedrag wordt namelijk afgestraft.
Je raad het al mensen willen online opvallen, likes op social media werken verslavend. En om veel likes te krijgen moet je als persoon online opvallen. Op tijd inspelen op de nieuwste trends, maar wel je eigen identiteit proberen te behouden. Opvallen kun je doen door mooie foto’s online te plaatsen, de nieuwste mode te dragen of door goede prestaties te delen. Het winnen van een sportwedstrijd of een bijzonder feest. Dat zijn enkele voorbeelden die graag gedeeld worden op social media.
Omdat online profileren voor jongeren erg belangrijk is zullen ze zelf ook eerder kiezen voor een bedrijf die zichzelf op de juiste manier weet te profileren. Bedrijven die hip zijn en niet falen in het hip willen zijn. Het is lastiger dan het lijkt. Bedrijven die zich online willen profileren onder de jongeren moeten goed weten wat deze jongeren leuk vinden en vooral waarom ze dit leuk vinden. Probeer niet voor ‘quick sales’ te gaan, maar denk aan de lange termijn. Profileer je bedrijf online. Dit kun je doen door de juiste content te leveren aan je doelgroep. Je kunt best informatie over je producten en bedrijf delen, maar doe je best om het kort en/of boeiend te houden.
Online privacy
Generatie Z wilt opvallen, maar toch ook weer niet…? Hoe dan? Mensen uit generatie Z zijn erg privacy bewust, ze maken van dichtbij de gevolgen van online privacy mee. Bijna iedereen uit gen Z zal al wel eens een onlinepesterij-of shaming hebben meegemaakt of gezien. Het is heel triest en iedereen is zich sterk bewust van de gevolgen dat een online post kan hebben.
De combinatie van online profileren en online privacy zijn beide erg belangrijk voor de successen van Snapchat en Instagram. Deze online platformen zijn beide namelijk af te schermen van het vrije internet. Bij Snapchat worden je posts na één dag namelijk verwijderd (als deze niet wordt opgeslagen door iemand) en bij Instagram kun je je profiel afschermen door het privé in te stellen. Hierdoor heb jij zelf controle over te personen die jou volgen en wie niet. Aangezien de privé functie op Instagram erg veel gebruikt wordt, geeft dit aan hoe graag jongeren hun privacy willen bewaken.
Realistisch toekomstbeeld
Verder wordt Gen Z gekenmerkt door het hebben van een realistisch toekomstbeeld. Niet optimistisch, niet pessimistisch, maar realistisch. Er zijn tal van influencers opgestaan in deze generatie, bekenden zoals: Steve Jobs of Kim Kardashian. Maar ook genoeg minder bekende influencers, in elke richting: sport, business, beauty, gaming, entertainment, enzovoorts, enzovoorts. Al deze influencers, bieden zij dan geen positief toekomstbeeld? Niet per se, veel van deze influencers zeggen dat je erg hard moet werken om je dromen te realiseren met daarnaast het nodige geluk.
Daarnaast hebben jongeren uit Gen Z ook al een economische crisis mee gemaakt. Op school wordt geleerd dat de westerse economie de meest complete en stabiele economie is. Je denkt te kunnen vertrouwen op de expertise van de hoge bollenbozen. Maar uiteindelijk merk je dat ieder systeem haar gebreken kent. Wat dacht je van de hoge werkloosheid onder afgestudeerden een aantal jaren geleden. Tegenwoordig zijn de berichten over werkloosheid onder afgestudeerden positiever, maar deze berichten hebben de jongeren zeker bewuster gemaakt in hun studiekeuze en toekomstbeeld.
Hoe bereik je Generatie Z?
Tientallen jaren geleden had je beperkte mogelijkheden om informatie te verzamelen, om naar entertainment te kijken of op de wijze waarop je contact onderhield met bekenden. De jongeren uit generatie Z, zijn opgegroeid in een oneindige informatiestroom en kiezen dus hun eigen kanaal.
Mijn persoonlijke ervaring is dat ik zelf erg kritisch ben in wat ik wil zien op verschillende mediakanalen. Zie ik te vaak een bericht van een bedrijf dat mij niet aanspreekt, dan ben ik twee keer klikken verwijderd van de unfollow button.
- Op Facebook bekijk ik vooral sport en entertainment.
- Op Instagram bekijk ik berichten van vrienden, business, persoonlijke berichten van sporters en een beetje entertainment.
- Op YouTube is het heel divers, ik kijk hier naar politiek/entertainment, nieuws/entertainment, business, informatief (school) en muziek.
Dit is enkel nog mijn indeling en zo heeft ieder zijn eigen manier waarop social media wordt gebruikt.
Generatie Z’ers zijn erg kritisch op hun content. Hier enkele tips van een social media expert:
- De eerste 10 seconden van het filmpje zijn het allerbelangrijkst, zorg dus dat de kijker na 10 seconden verder wilt kijken, er is geen ruimte voor een lange introductie. Volgens dit onderzoek heeft de Gen Z’er zelfs een kortere concentratiespan dan een goudvis!
- Content moet deelbaar zijn. De deler moet zijn eigen mening erover kunnen vormen om het vervolgens te delen. Zorg dus dat de boodschap niet gericht is naar een bepaalde mening.
- Gebruik geen hashtags, natuurlijk. Of verwerk humor in de hashtags.
- Segmenteer de doelgroep op behoeften en probeer hen specifieke content aan te leveren.
Wil je meer te weten komen over de wijze waarop je Generatie Z kunt bereiken? Houdt onze website in de gaten, we zullen de komende tijd meer over dit onderwerp plaatsen.
Geef een reactie