Google innoveert continu. In dit artikel worden de laatste verbeteringen wat betreft Google AdWords en analytics tools onder de loep genomen: Wat gaat er veranderen en wat heeft dat voor gevolgen voor jouw bedrijf?
AdWords: Google AdWords integraties – Optimize en Surveys 360
In de V.S. en Canada is AdWords zeer recentelijk geïntegreerd met Google Optimize (A/B-testing en personalisatie tool) en Google Surveys 360 (marktonderzoek tool). Dit betekent dat deze feature ook in afzienbare tijd in Nederland verwacht kan worden.
Optimize
In Google AdWords is het altijd al gemakkelijk geweest om te testen welke advertenties en campagnes de beste resultaten opleveren. Nu gaat Google echter een stapje verder met de integratie van Optimize, waarbij je nu ook je landingspagina kunt personaliseren en verbeteren. Denk aan op maat gemaakte landingspagina’s op basis van zoektermen, ad groups of campagnes die bij een advertentie horen. Dit betekent tevens dat gerommel met bestemming-URL’s of query parameters tot het verleden behoort.
Surveys 360
Indien je in AdWords een remarketinglijst hebt, kun je deze in Google Surveys 360 laden om zo je enquêtes te verspreiden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gepersonaliseerde vragenlijsten voor bezoekers die hun winkelwagen hebben verlaten of juist diegenen die wél hebben geconverteerd.
Analytics: Google optimaliseert Analytics support voor AMP
Een aantal developers zijn inmiddels overstapt naar de AMP (Accelerated Mobile Pages) technologie. Er is echter nog een grote inconsistentie in de identificatie tussen AMP en niet-AMP pagina’s. Deze update zal zorgen voor een accuratere weergave van de data hoe de interactie is van bezoekers tussen AMP en niet-AMP pagina’s. Bezoekers van beide formaten worden samengevoegd. Dat betekent dat die gebruikers niet langer dubbel worden geteld. Let op: Het aantal nieuwe bezoekers kan tijdelijk omhoog gaan, omdat gebruiker-ID’s worden gereset.
AdWords laat je AMP pagina’s als landingspagina gebruiken in search advertenties met de nieuwe beta. Advertenties in het Google Display Netwerk gaan dezelfde techniek gebruiken die ook in AMP pagina’s wordt toegepast.
Zeker als je wil adverteren op mobile, dan is het aan te raden om AMP te gebruiken voor snellere laadtijden op mobiele apparaten.
Bovenstaande afbeelding laat het belang van laadtijd zien.
Nieuwe generatie AdWords, DoubleClick en analytische tools
Op basis van feedback van gebruikers heeft Google een nieuwe generatie tools beschikbaar gesteld.
De nieuwe AdWords experience
Er zijn tal van nieuwe functies van Google AdWords toegevoegd. Hieronder valt een nieuwe Overview page, die automatisch relevante inzichten geeft over prestaties. Op die manier kun je gemakkelijker en sneller inspelen op ontwikkelingen. Hieronder een overzicht van nieuwe functionaliteiten die je kunt verwachten:
Campagnes opzetten naar aanleiding van je marketingdoelen.
Verwachte prestaties, om in te schatten hoe de displaycampagnes gaan lopen.
Landingspagina rapportage: zien wat voor invloed de landingspagina’s hebben op campagneprestaties.
Naast de nieuwe AdWords mogelijkheden, is de interface (design/layout) een stuk gebruiksvriendelijker geworden. Bovendien zijn de laadtijden gemiddeld 20% sneller. De nieuwe AdWords wordt stapsgewijs aan iedere account toegevoegd. Aan het eind van het jaar moeten alle adverteerders toegang hebben tot de nieuwe interface.
DoubleClick Bid Manager
Bidmanager maakt gebruik van machine learning om je campagnes te analyseren en te concluderen wat er goed ging. Op basis van deze informatie geeft DoubleClick aanbevelingen om je publiek te bereiken op basis van jouw unieke marketingdoelen. Het resultaat is een geoptimaliseerd mediaplan dat op maat is voor jouw bedrijf, waarmee je met één klik kunt tweaken, goedkeuren en activeren.
Conclusie
Wat ga je merken bij het gebruiken van AdWords?
- De AMP techniek zal zorgen voor snellere laadtijden van advertenties op mobiel en tablet. Daardoor wordt het adverteren op mobiel een stuk aantrekkelijker.
- Snellere laadtijden, meer functies en betere interface met de nieuwe versie van AdWords. Dit zal de optimalisatie van bestaande campagnes vergemakkelijken.
Aanbevelingen van GetBright ten aanzien van je online aanwezigheid:
- Converteer je pagina’s met behulp van de AMP-techniek voor snellere laadtijden op mobiele apparaten.
- Voor het A/B testen wordt de tool van Google aantrekkelijker door de integratie met AdWords.
Weten hoe deze nieuwe technieken en tools toe te (laten) passen? Neem contact op met onze SEA (Search Engine Advertisement) specialisten!
Geef een reactie