Wat als het inventariseren van je KPI’s en andere website metrics zo eenvoudig was als het zoeken op Google (zoekmachine) zelf? Denk eens aan het intypen van: ‘Hoeveel nieuwe gebruikers hebben we afgelopen week op mobiel gehad via de organische zoekresultaten?’ En dat Google Analytics je vervolgens nog de juiste informatie voorschotelt ook.
Dat is het toekomstbeeld van de nieuwe Google Analytics Solutions. Het is een stap in de richting van gebruiksgemak en een intuïtieve interface. Wij verwelkomen deze functionaliteit alleen maar; onze Analytics analyses worden immers veel minder tijdsintensief.
Een korte animatie over de nieuwe feature in .gif formaat.
De nieuwe functie wordt de komende weken uitsluitend beschikbaar in Engels, maar wij verwachten dat de functie op termijn ook in het Nederlands uitgerold wordt. Door middel van natuurlijke taalverwerking (die ook in Android en Search zit), kan Google bijna iedere vraag matchen met een juist antwoord. In het geval van Analytics zal dit in de vorm van een tabel, grafiek of rauwe data zijn.
Hoe werkt die taalverwerking nou precies?
Google Analytics Intelligence maakt net als in andere Google producten gebruik van machine learning. Daarmee kan Analytics beter begrijpen wat je bedoelt en waar je naar op zoek bent, om te zorgen dat je de juiste en relevante analytics data krijgt. Analytics Intelligence bevat tevens bestaande machine learning capaciteiten. Denk aan automated insights (zowel website als mobile app based), smart lists, smart goals en session quality.
Uit een recent verslag van Forrester blijkt dat 57% van de marketeers moeite hebben om stakeholders met verschillende functies toegang te geven tot hun gegevens en inzichten. Vragen stellen in Analytics Intelligence geeft zowel experts als leken meer inzicht. Op die manier bespaar je tijd met het opvragen van specifieke data. Onze klanten krijgen wat ze sneller nodig hebben en wij, GetBright zijnde, kunnen onze waardevolle tijd doorbrengen op dieper onderzoek.
“Analytics Intelligence enables those users who aren’t too familiar with Google Analytics to access and make use of the data within their business’ account. Democratising data in this way can only be a good thing for everyone involved in Google Analytics!”- Joe Whitehead, Analytics Consultant, Merkle | Periscopix
Is dat het enige?
Naast vragen geeft Analytics Intelligence ook inzicht in nieuwe kansen voor je via automated insights. Om een voorbeeld te geven: de functie kan pieken en dalen herkennen in statistieken. Denk aan sessieduur, bounceratio of conversieratio. Op die manier wordt het gemakkelijker om de oorzaak te identificeren. Bijvoorbeeld: de bounce rate te verbeteren door betere content en interne links te plaatsen. Of het conversiepercentage verhogen door een nieuw zoekwoord toe te voegen aan de AdWords-campagne. Het zien en herkennen van een probleem is immers de meest cruciale stap naar een oplossing.
Het verdict – Google Analytics Intelligence
Analytics Intelligence is nog kakelvers, dus verwacht niet dat alles 100% naar behoren werkt. Maar doordat de techniek is gebouwd op machine learning, zal het programma naar mate de tijd verstrijkt steeds slimmer worden. En wie weet gaat Google met de tijd steeds meer gerelateerde functies toevoegen. Dit is zeker een ontwikkeling om in de gaten te houden en naar mijn inzien een stap in de goede richting van Google.
Dankzij deze techniek kunnen we ons meer gaan richten op de waardevolle zaken: het creëren van betere klantenervaring, zodat jouw bedrijf gaat groeien. Meer weten over de nieuwe toepassingen van Google of spreken met één van onze Analytics experts? Neem contact met ons op.
Bron: Annissa Alusi, Ajay Nainani, en het Google Analytics team
Geef een reactie